Aino
Ackté
Useita
Sibeliuksen varhaisista lauluista esitti suomalainen bassobaritoni
Abraham Ojanperä. 1890-luvun alkuvuosien jälkeen lauluja
esittivät pääasiassa laulajattaret, lähinnä
suomalaiset sopraanot. Näistä Sibeliuksen tärkeimpiä
innoittajia olivat Aino Ackté, joka kotimaassaan esiintyi
useimmiten Oskar Merikannon kanssa, ja Ida Ekman, joka yleensä
esiintyi miehensä Karl Ekmanin kanssa: heille Sibelius sävelsi
ja myös omisti valtaosan lauluistaan.
Ida ja Karl Ekman
Näiden
laulajattarien taiteilijaluonteet ja äänityyppit vaikuttivat
huomattavasti Sibeliuksen laulutuotantoon. Aino Ackté sai
esitettäväkseen Sibeliuksen tuotannon dramaattisia resitoivia
lauluja; Sibelius omisti hänelle muun muassa teokset Höstkväll
ja Luonnotar. Ida Ekman taasen oli lyyrinen sopraano ja
lukuisista hänelle omistetuista lauluista kantaesitti muun
muassa laulun Var det en dröm? (op. 37 nro 4) sekä
kukkaissarjan op. 88. Näiden kahden sopraanon lisäksi
Sibeliuksen lauluja kantaesittivät myös Alexandra Ahnger,
Maikki Järnefelt ja Adée Leander-Flodin, Anna Hagelstam,
Maikki Järnefelt ja Alma Kuula.
1910-luvulla
Aino Ackté ei useinkaan enää esittänyt uusia
Sibeliuksen lauluja. Sen
sijaan Ida Ekmanin merkitys Sibeliuksen tulkitsijana lisääntyi
entisestään. Oltuaan kuulemassa Aino Acktén harjoituksia
vuonna 1918 Sibelius kirjoitti päiväkirjaansa: "Ne
- meidän laulajattaremme - 'tekevät liian paljon' jokaisesta
säkeestä. Se absoluuttinen musiikki, jota minä
kirjoitan, on niin yksinomaan musiikillista ja ankarasti ottaen
'riippumatonta' sanoista, ettei niiden resitointi ole paikallaan.
Ida Ekman [on] ymmärtänyt tämän, siitä
hänen ylivertaisuutensa." Sibelius kirjoittikin kaikki
kolme viimeistä laulukokoelmaansa Ida Ekmania varten, joka
oli tuolloin päättämässä uraansa ja joka
vielä jäähyväiskonserteissaankin kantaesitti
Sibeliuksen lauluja. Kun myös Aino Ackté päätti
uransa 1919, niin ei voitane hämmästellä sitä,
ettei Sibelius enää juuri säveltänyt uusia
lauluja.