Sibeliuksen
viimeiset yksinlaulukokoelmat (opukset 86, 88 ja 90) valmistuivat
ensimmäisen maailmansodan vuosina. Nämä kokoelmat
edustavat Sibeliuksen yksinlaulutuotannon viimeistä tyylikautta:
klassillisen pidättyväinen ilmaisu ja yksinkertaiset
muotorakenteet korvaavat dramaattisen resitoinnin ja myöhäisromanttiset
tai ekspressionistiset sävyt sekä runojen tunnelmia
voimakkaasti peilaavat muotorakenteet ja piano-osuudet. Tavallaan
on kyse eräänlaisesta "uusklassimista", mutta
Sibeliuksen uusklassismin lähtökohtana ei ole wieniläisklassismi,
kuten myöhemmillä uusklassikoilla (tai barokki kuten
Igor Stravinskilla), vaan nämä laulut perustuvat säveltäjän
varhaistuotannon romanttiseen esiinkuvaan, lähinnä pohjoismaiseen
romanssiin. Sävelkieli ja ilmaisu ovat kuitenkin pidättyväisempiä
kuin varhaisessa tuotannossa, eikä Sibelius vaikuta näissä
lauluissa tavoittelevan niinkään suuruutta, kuten usein
aiemmassa tuotannossaan, vaan pikemminkin miniatyyria. Myös
piano-osuudet muuttuvat: pitkäkestoisten sointuakordien käyttö
ja tremolot jäävät pois ja tekstuuri muuttuu perinteisemmäksi.
Lauluosuudet
ovat kaikissa viimeisissä lauluissa enimmäkseen lyyrisiä.
Tämä johtuu olettavasti siitä, että Sibelius
sävelsi kaikki viimeiset opukset Ida Ekmanille, joka oli
"ilmeisesti pyytänyt uusia numeroita ohjelmistoaan varten",
kuten Erik Tawaststjerna on maininnut. Ekman kantaesitti myös
viisi ensimmäistä opuksen 86 lauluista lokakuussa 1916
neljän konsertin sarjassa, joka esitteli Sibeliuksen laulutuotantoa.
Opus
86 syntyi hiukan ennen viidennen sinfonian toisen version ensiesitystä
syksyllä 1916. Kokoelman ensimmäinen numero Vårförnimmelser
(Tavaststjerna) on pienimuotoinen iloinen kevätkuva;
sävellajin vaihdos D-duurista F-duuriin laulun keskimmäisessä
säkeistössä virkistää muutoin säkeistömuotoista
laulua. Längtan heter min arvedel (nro 2, Erik Axel
Karlfeldt) ja Och finns det en tanke (nro 4,Tavaststjerna)
ovat kokoelman filosofiset laulut. Kummankin laulun piano-osuudet
ovat äärimmilleen pelkistettyjä - jälkimmäisessä
tapauksessa voitaisiin jopa puhua eräänlaisesta minimalismista.
Myös Dold förening (nro 3, Carl Snoilsky) perustuu
rytmisesti täysin muuttumattomaan piano-osuuteen. Sångarlön
(nro 5, Snoilsky) vaatii pitkälinjaista legatoa. Erik Tawaststjerna
on verrannut sitä Var det en Drömiin, mikä
ei ole ehkä täysin oikeudenmukaista: myöhäisempi
laulu ei tunnu tavoittelevan aiemmassa kuultavaa romanttista hehkua.
Kokoelma päättyy Mikael Lybeckin runoon I systrar,
I bröder, I älskande par! Pianon vikkelä, kromaattinen
säestyskulku esiintyy myöhemmin myös laulussa Små
flickorna.
Kesän
1917 alussa Sibelius alkoi valita runoja uuteen laulukokoelmaan,
jota hän sävelsi Ida Ekmanille. Aiheekseen hän
valitsi kukat, jotka olivat teemana myös samoihin aikoihin
syntyneessä piano-opuksessa nro 85. Kokoelma muodostui valikoimaksi
kahden romantikon Frans Mikael Franzénin ja J. L. Runebergin
kukkaisaiheisista runoista, kolme kummaltakin runoilijalta, ja
se valmistui kesäkuun 16. päivänä. Kuten todettua,
Sibelius nimesi tämän yksinlauluopuksen muista poiketen
laulusarjaksi. Ida Ekman, joka oli päättämässä
uraansa, kantaesitti juhlakonserteissaan nämä laulut
lokakuussa 1917.
Opuksesta
86 alkanut muotojen kiteytyminen ja miniatyyrisyys jatkuu kukkaissarjassa.
Kim Borg on todennut: "Sarja tehoaa juuri vaatimattomuudellaan
ja hiljaisella mietteliäisyydellään. Siinä
on jotakin 'vanhasta kulta-ajasta', aitoa 1800-lukua." Kappaleita
sävyttää hienoinen melankolia ja slaavilaisuus;
kukkien hauras kauneus saa musiikilliseksi vastineekseen yksinkertaisuuden
ja herkkyyden. Runojen voi nähdä muodostavan elämänkaaren
keväästä syksyyn. Blåsippan (nro 1,
Franzén) on sarjan ainoa iloluontoinen laulu; pianossa
livertää leivo. De bägge rosorna (nro 2,
Franzén) ennakoi sarjan viimeistä numeroa niin slaavilaisen
melodiansa aiheilla kuin valssirytmiikallaankin. Vitsippan
(nro 3, Franzén) näyttää, miten suuren
merkityksen voi saada pienillä pianotekstuurin muutoksilla
näin vähäeleisessä musiikissa. Kuten muutamissa
varhaisissa Runeberg-lauluissa, sarjan neljännen kappaleen,
Sippan, laulumelodia muistuttaa suomalaista kansanmelodiaa;
Erik Tawaststjerna on kuvaillut sitä karjalaiseksi tanssisävelmäksi.
Törnet (nro 5) on sarjan suurisuuntaisin sävellys,
joka varhaisempien Runeberg-laulujen tapaan pyrkii kasvamaan pienimuotoisuudesta
monumentaalisuuteen. Melodialinja on sukua Se'n har jag ej
frågat mera -laululle. Sarjan viimeinen laulu Blommans
öde (nro 6, Runeberg) kuvaa kukan kohtaloa syksyn koittaessa.
Surumielinen slaavilaissävyinen sävellys osoittautuu
laulun edetessä valssiksi.
Laulukokoelmaansa
op. 90 Sibelius sävelsi yksinomaan Runebergin tekstejä.
Kokoelma syntyi pian edellisen jälkeen, jo joulu-tammikuussa
1917-18 juuri ennen kansalaissodan syttymistä. Nämä
kuusi laulua jatkavat edellisten opusten tyylisuuntausta, mutta
säveltäjä ei enää pyri aivan yhtä
pienimuotoiseen ja tiivistettyyn ilmaisuun. Useissa lauluissa
säveltäjä lähestyy varhaisten laulujensa esikuvia.
Esimerkiksi Morgonen (nro 3) on suorastaan miltei kolmekymmentä
vuotta varhaisemman Fågellek-laulun myöhäinen
pikkusisar: yhtäläisyyksiä on sävellajeissa,
piano-osuuksissa, muotorakenteessa sekä laulujen tunnelmassa.
Fågelfängaren (nro 4) on Schubertin hengessä
esitetty muistuma Taikahuilun hilpeästä linnustajasta
- hahmo on sukua Jägargossenin nuorelle metsästäjälle.
Harras Vem styrde hit din väg (nro 6) taas on sukua
laululle Hundra vägar. Paluu ei kuitenkaan vaikuta
taantumalta, sillä näissäkin lauluissa klassillinen
pidättyvyys ja intiimiys hallitsevat varhaisten laulujen
romantiikan asemesta. Kokoelman ehdotonta huippua ja ajanmukaisinta
Sibeliusta edustavat sarjan kaksi ensimmäistä laulua
Norden ja Hennes budskap. Ensimmäisessä
Sibelius siivittää joutsenten pohjolankaipuun yhtenäiseksi,
koko laulun kestäväksi crescendoksi ja lauluosuuden
joustavaksi, instrumentaaliseksi legatoksi. Jälkimmäisessä
laulussa surumielisen, rakastettuaan kaipaavaan tytön pohjoistuulen
mukaan lähettämä viesti on sovitettu intensiivisiin,
fermaatein erotettuihin säkeisiin. "Laulu yhdistää
psykologisesti dramaattisella tavalla fis-mollin ja C-duurin välisen
tonaalisen jännitteen", on Erkki Salmenhaara todennut.
Op. 90 jäi säveltäjän viimeiseksi; ehkäpä
kokoelman laulujen kaipaava ja nostalginen sävy ennakoikin
laulutuotannon loppua.