Sibeliukseen
sovitukset lauluäänelle ja pianolle jakautuvat kolmeen
ryhmään. Kuusi laulua on sovituksia teatterimusiikkiteoksiin
kuuluneista lauluista: Sången om korsspindeln (op.
27 nro 4), Kom nu hit, död! (op. 60 nro 1) Hållilå
uti storm och i regn (op. 60 nro 2), De trenne blinda systrar,
Den judiska flickans sång ja Solitude. Neljä
teosta on sovituksia teoksista lauluäänelle ja orkesterille:
Arioso (op. 3), Kullervon valitus (op. 7), Koskenlaskijan
morsiamet (op. 33), Luonnotar (op. 70), Autrefois
(op. 96b). Laulu Siltavahti on sovitus kuorolaulusta.
Sibeliuksen
laajaan teatterimusiikkituotantoon kuuluu lukuisia lauluja, joista
osan hän myöhemmin sovitti lauluäänelle ja
pianolle. Sibelius teki ensimmäisen näytelmämusiikkiteoksensa
vuonna 1898 läheisen ystävänsä Adolf Paulin
näytelmään Kuningas Kristian II (Kung Kristian
II). Näytelmämusiikin ainoan laulunumeron Sången
om korsspindeln, jonka esittää narri, Sibelius sovitti
lauluäänelle ja pianolle jo 1898. Laulu ristilukista
on mieslaulajien ohjelmistoissa kuulunut Sibeliuksen esitetyimpiin
yksinlauluihin.
De
trenne blinda systrar on Sibeliuksen näytelmusiikista
Maurice Maeterlinckin kuuluisaan Pélléas ja Mélisande
-näytelmään (Pélléas och Mélisande,
ruotsiksi kääntänyt Bertel Gripenberg). Mélisanden
laulun Sibelius sovitti 1905 lauluäänelle ja pianolle
ja kustantaja Robert Lienau julkaisi samana vuonna.
Den
judiska flickans sång (1907) ja Solitude (1939)
ovat molemmat sovituksia samasta laulusta, joka alun perin kuului
Hjalmar Procopén näytelmään Belsazzarin
pidot (Belsazzars gästabud). Näytelmän toisessa
näytöksessä joella souteleva tuntematon juutalaistyttö
esittää tämän laulun. Ensimmäisen version
lauluäänelle ja pianolle, Den judiska flickans sång,
Sibelius teki oletettavasti vuonna 1907, mutta hän palasi
lauluun kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin vuonna 1939.
Tuolloin hän teki toisen versionsa Solitude, jonka
hän omisti yhdysvaltalaiselle kontra-altolle Marian Andersonille.
William
Shakespearen näytelmään Loppiaisaatto (Trettondagsafton,
ruotsiksi kääntänyt Carl August Hagberg) Sibelius
sävelsi kaksi laulua, Kom nu hit, död! ja Hållilå
uti storm och i regn (op. 60 nro 1 ja 2). Näytelmässä
molemmat laulut esittää narri kitaran säestyksellä.
Sovitukset lauluäänelle ja pianolle Sibelius teki viimeistään
syksyllä 1910, jolloin Breitkopf & Härtel julkaisi
sekä alkuperäisversiot että sovitukset.
Lauluista ensimmäisen Sibelius sovitti edelleen lauluäänelle
ja orkesterille vuonna 1957.
Sibelius
sovitti lauluäänelle ja pianolle myös teoksiaan
lauluäänelle ja orkesterille. Sovituksista varhaisin
on Kullervon (Op. 7, 1892) kolmannen osan lopusta saksankieliseen
tekstiin sovitettu Kullervon monologi Kullervos Wehruf
(1893; käännös Anton Schiefner). Vuonna 1918 Sibelius
teki laulusta toisen sovituksen alkuperäistekstin kera ja
otsikolla Kullervon valitus. Kummassakin sovituksessa pianon
tremolo tavoittelee orkestraalisia tehoja.
A.
Oksasen eli August Ahlquistin runoon perustuva romanttinen balladi,
Koskenlaskijan morsiamet (op. 33) baritonille ja orkesterille,
kantaesitettiin 1897. Ensiesityksessä solistina oli bassobarytoni
Abraham Ojanperä. Sovitus lauluäänelle ja pianolle
lienee syntynyt samassa yhteydessä, mutta se viimeisteltiin
viimeistään vuonna 1899. Sovituksen piano-osuus lisztmäisine
oktaavijuoksutuksineen kuuluu Sibeliuksen taiturillisimpiin.
Arioso
lauluäänelle ja jousiorkesterille (op. 3, Runeberg)
valmistui vuonna 1911. Sovituksen piano-osuus pyrkii noudattamaan
alkuperäisen teoksen polyfonista jousikudosta. Luonnotar
(Op. 70) sopraanolle ja orkesterille syntyi samana vuonna kuin
Arioso julkaistiin eli 1913. Sovitus sopraanolle ja pianolle
syntyi alkuperäisteoksen yhteydessä, ja sovituksen käsikirjoitus
toimi harjoituspartituurina Aino Acktélla. Acktén
mielestä teos oli tavattoman vaikea, mikä näkyy
käsikirjoituksestakin: siellä täällä
näkyy laulajattaren merkintöjä, joissa hän
on pyrkinyt selvittämään itselleen Luonnottaren
vaikeita melodioita.
Duetto
Autrefois kahdelle lauluäänelle ja orkesterille
on vuodelta 1919, kuten oletettavasti myös sovitus lauluäänille
ja pianolle. Tämä sovitus jäi kuitenkin 1920-luvulla
julkaisematta ja kustantajan haltuun ja tuli esille vasta kun
Helsingin yliopiston kirjaston osti säveltäjän
käsikirjoitukset Hansenin suvulta 1996; niinpä teos
on vasta äskettäin palannut konserttiohjelmistoon.
Siltavahti
(Väinö Sola) on sovitus kuorolaulusta, jonka Sibelius
sävelsi 1927 New Yorkissa toimineelle suomalaissiirtolaisten
kuorolle, New Yorkin laulumiehille.