Varhaistuotanto
Viimeiset
opiskeluvuodet 1887-89 Helsingin musiikkiopistossa Martin Wegeliuksen
oppilaana näyttävät innostaneen Sibeliusta laulujen
säveltämiseen. Robert Keanen mukaan Sibelius alkoi luonnostella
lauluja, ilmeisesti opettajansa ehdotuksesta, loppuvuodesta 1887
tulevaa Det sjungande Finland -julkaisua varten. Niinpä
ensimmäinen laulu Serenad Johan Ludvig Runebergin
runoon valmistui ja julkaistiin kyseisessä teoksessa jo tammikuussa
1888. Serenadin asema Sibeliuksen laulutuotannossa on useassakin
mielessä tärkeä: se on Sibeliuksen ensimmäinen
tunnettu laulu ja ensimmäinen julkaistu teos, mutta lisäksi
se perustuu Suomen kansallisrunoilijan J. L. Runebergin tekstiin.
Tämän runoilijan merkitys tuli Sibeliuksen laulutuotannossa
merkittävämmäksi kuin kenenkään toisen.
Vuosien
1888-89 kuluessa valmistui vielä kolme muuta laulua. Kesällä
1888 Loviisassa syntyi pieni laulelma En visa (tekstin
kirjoittajan kohdalle Sibelius on merkinnyt nimen Baeckman, mutta
tästä henkilöstä ja tekstistä ei ole
muuta tietoa). Orgier, joka perustuu pietistisen ja herännäisen
papin ja runoilijan Lars Stenbäckin tekstiin, syntyi talvella
1888-1889. Nimensä mukaisesti Orgiat kuvaa bakkanaalista
juhlintaa mutta päättyy synnintuntoon. Laulumelodian
rytmiikka tuo mieleen Don Giovannin arian Finch'han dal vino.
Viktor Rydbergin Skogsrået-balladin Sibelius sävelitti
ensimmäisen kerran alkuvuodesta 1889. Myöhemmin säveltäjä
teki saman runon innoittamana orkesteriballadin (1894), tähän
perustuvan melodraaman (1895) sekä pianosovituksen (1895)
balladin viimeisestä taitteesta. Orkesteriballadin ja yksinlaulun
ainoa yhteinen tekijä on Rydbergin teksti: Skogsrået-laulu
noudattaa saksalaisen liedin perinnettä, eikä siinä
ole musiikillisia yhtymäkohtia myöhempiin teoksiin.
Lähtiessään
opiskelemaan Berliiniin 1889 Sibelius sai läksiäislahjaksi
Wegeliukselta kokoelman Runebergin runoja, ja hän alkoikin
pian luonnostella Runebergin tekstejä yksinlauluiksi. Likhet
on varhaiskauden opusnumerottomista lauluista myöhäisin:
se syntyi Wienissä syksyllä 1890. Samoihin aikoihin
Sibelius alkoi säveltää ensimmäisiä niistä
Runeberg-lauluista, jotka vuonna 1892 julkaistiin laulukokoelmassa
7 sånger af Runeberg i musik satta af Jean Sibelius (vuodesta
1905 lähtien op. 13). Kokoelma esittelee useimmat laulutyypit,
joita Sibeliuksen tuotannossa esiintyy. Under strandens granar
(nro 1) edustaa suurisuuntaisia lauluja, joissa lyyriset
jaksot vuorottelevat dramaattisen resitatiivin kanssa. Piano-osuudessa
kuullaan orkestraalisesti soivia tremoloita; eräs Sibeliukselle
lauluille ominaisista pianistisista tehokeinoista. Lyyrisessä
ja aistikkaassa Kyssens hopp -laulussa (nro 2) kuulemme
impressionistissävyistä sävelmaalailua, kun taas
Hjärtats morgon- (nro 3) ja Drömmen-lauluissa
(nro 5) kuullaan kansanomaisia sävyjä - jälkimmäinen
jopa alkaa kalevalaisella laulumelodialla. Sibeliuksen laulutuotannossa
ei kuitenkaan ole muita yhtä ilmeisiä viitteitä
1890-luvun karelianismiin.
Nuoruuden
ja rakkauden ylistyksen Våren flyktar hastigt (op.
13 nro 4, 1892) Sibelius sävelittää laulun ja pianon
raikkaaksi dialogiksi. Till Frigga (nro 6) kasvaa vähäeleisestä
ja pienipiirteisestä alusta suureksi intohimon ja eksotismin
kuvaelmaksi. Piano-osuuden monipuolinen ja värikäs tekstuuri
herättää tässä laulussa huomiota. Jägargossen
(nro 7) jatkaa saksalaista metsästäjälaulutraditiota
Schubertin ja Wolfin hengessä. Samoihin aikoihin syntyneet
laulut Se'n har jag ej frågat mera (Runeberg), Sov
in ja Fågellek (molemmat Karl August Tavaststjerna)
Sibelius liitti myöhemmin opukseen 17.