Op.
46 Pelléas och Mélisande (Pelleas ja Melisande)
[Op.
46] Pelléas och Mélisande (Pelléas
ja Mélisande). Musiikkia Maurice Maeterlinckin samannimiseen
näytelmään (ruotsiksi kääntänyt
Bertel Gripenberg); alkusoitto kuhunkin viiteen näytökseen
ja viisi muuta numeroa. Valmistui 1905; ensiesitys Helsingissä
Ruotsalaisessa teatterissa 17.3.1905 (johtajana Jean Sibelius).
(Sovitus: ks. orkesteriteokset op. 46.)
Op.
46 Pelléas och Mélisande (Pelleas ja Melisande),
sarja. Musiikista Maurice Maeterlinckin samannimiseen näytelmään.
1. Vid slottsporten (Linnan portilla), 2. Mélisande, 2a.
På stranden vid havet (Meren rannalla), 3. En källa
i parken (Lähde puistossa), 4. De trenne blinda systrar (Kolme
sokeata sisarta), 5. Pastorale, 6. Mélisande vid sländan
[tai: - spinnrocken] (Melisande rukin ääressä),
7. Mellanaktsmusik (Väliaikamusiikkia), 8. Mélisandes
död (Melisanden kuolema). Valmistui 1905. Pianosovitus (ilman
2a:ta) 1905, nro 4:stä sovitus laululle ja pianolle (Les
trois soeurs aveugles) 1905.
Jean
Sibelius sävelsi Ruotsalaisen teatterin tilauksesta musiikin
Maurice Maeterlinckin näytelmään Pelléas
ja Mélisande vuonna 1905. Vuonna 1893 kantaesitetty
näytelmä oli symbolismin merkkiteos, ja Sibelius sävelsi
siihen ehkä symbolistisinta musiikkiaan.
Sävellystyö
alkoi jo 1904. "Tietenkään en ole voinut olla säveltämättä
teatteria varten. Vanha paha tapani!" hän tunnusti kirjeessä
Axel Carpelanille.
Maeterlinckin
näytelmä sai ensi-iltansa Suomessa 17. maaliskuuta 1905.
Sibelius johti itse musiikin. Esitys oli vuoden teatteritapahtumia,
ja sali oli täynnä. Näytelmä sai hyvän
vastaanoton, mutta Sibeliuksen musiikista ei tehty erillisiä
arvosteluja. Teatterikriitikot puhuivat siitä toki kunnioittavaan
sävyyn. Näytelmää esitettiin peräti 18
kertaa kevään aikana. Sibelius johti itse kuusi esitystä.
Alkuperäinen
näyttämömusiikki sisälsi kymmenen numeroa.
Ensimmäinen on alkusoitto, joka edustaa teoksen ehkä
jylhintä antia. Orkesterisarjassa sen nimi on Linnan portilla.
Yhtä tummasävyinen on toinen numero, joka sai orkesterisarjassa
nimen Mélisande. Haikea englannintorvisoolo kertoo, kuinka
Golaud löytää Mélisanden metsästä
lähteen reunalta. Numero kolme sai orkesterisarjassa nimen
Meren rannalla. Päähenkilöt katsovat rannalla laivan
lähtöä. Neljäs numero näyttämömusiikissa
vastaa orkesterisarjan osaa Lähde puistossa. Valssimelodia
avaa kohtauksen, jossa päähenkilöt asettuvat puistossa
lähteen äärelle. Mélisande pudottaa Golaudilta
saamansa sormuksen. Numero viisi on orkesterisarjan osa Mélisande
rukin ääressä. Musiikki kuvaa rukin pyörintää
tummin värein. Kuudes numero on orkesterisarjan Kolme sokeaa
sisarta. Mélisanden laulumelodia on balladinomainen. Seitsemäs
numero on orkesterisarjan Pastoraali. Golaud ja Pelléas
puhuvat Mélisanden raskaudesta. Sibelius johdattaa kohtauksen
maan alta päivänvaloon. Numero kahdeksan on orkesterisarjan
elegantti ja pirteä Välisoitto. Näytelmässä
päähenkilöt sopivat salaisesta tapaamisesta. Musiikkinumero
yhdeksän puuttuu orkesterisarjasta. Noin kolmen minuutin
jaksossa soi alkusoitto kohtaukseen, jossa Kuningas Arkel keskustelee
Mélisanden kanssa. Golaud lyö petollista naista ja
tappaa Pelléaan. Näyttämömusiikin helmenä
on tavattoman kaunis Mélisanden kuolema. Tätä
numeroa kuulee usein ylimääräisenä konserteissa.
Kuten
huomataan, lähes koko näyttämömusiikki päätyi
orkesterisarjaan, joka julkaistiin samana vuonna. Kolmea sokeaa
sisarta -laulu on orkesteriversiossa instrumentaali, ja yhdeksäs
musiikkinumero jätettiin pois. Sibelius teki hyvin vähäisiä
parannuksia muihin osiin.
Pelléas
ja Mélisande yllätti varmasti monet, kun Sibelius
ryhtyi johtamaan orkesterisarjaa tai usein sen joitakin osia konserteissaan.
Väkivaltaisten purkausten sijasta saatiin hyvin hiljaisia,
hämyisiä ja hienostuneita sävyjä. Dramaattisten
kontrastien puuttuessa teoksesta ei ole tullut suurta menestystä,
mutta sitä pidetään yhtenä Sibeliuksen näyttämömusiikin
huipuista.