Belsazarin
pidot (näyttämömusiikki ja orkesterisarja)
[Op.
51] Belsazars gästabud (Belsazarin pidot). Musiikkia
Hjalmar Procopén samannimiseen näytelmään;
kymmenen numeroa. Valmistui 1906; kantaesitys Helsingissä
Ruotsalaisessa teatterissa 7.11.1906 (johtajana Jean Sibelius).
Numerosta 2b sovitus laululle ja pianolle (Solitude) 1939.
(Sovitus sarjaksi: ks. orkesteriteokset op. 51.)
Op.
51 Belsazars gästabud (Belsazarin pidot), sarja. Musiikista
Hjalmar Procopén samannimiseen näytelmään.
1. Orientalisk marsch (Itämainen kulkue), 2. Solitude
(Yksinäisyys), 3. Nocturne, 4. Khadras dans
(Khadran tanssi). Valmistui 1907; ensiesitys Helsingissä
25.9.1907 (Helsingin filharmonisen seuran orkesteri, johtajana
Jean Sibelius). Pianosovitus 1907.
Jean
Sibeliuksen näyttämömusiikin laatu ei ollut sidottu
näytelmätekstiin. Hjalmar Procopén Belsazarin
pidot sai aiheen Vanhan testamentin Danielin kirjan 5:nnestä
luvusta ja hyödynsi jokseenkin samanlaisia aiheita kuin Oscar
Wilden Salome. Sibelius ei antanut tämän häiritä,
eikä omaperäisyyden puute häirinnyt yleisöäkään.
Näytelmää esitettiin marras-tammikuun aikana 21
kertaa Ruotsalaisessa teatterissa.
Näyttämömusiikki
sisälsi kymmenen musiikkinumeroa. Ensimmäinen vastaa
orkesterisarjan Itämaista kulkuetta. Näytelmässä
kulkueen ihmisten tulee kumartaa epäjumalankuvaa. Juutalainen
profeetta Ben Oni ei kuvaa kumarra, ja häntä epäillään
salamurhahankkeesta. Kuninkaan suosikkiorjatar Khadra ihastuu
juutalaiseen. Samaan aikaan todellinen salamurhan suunnittelija,
kaunis Leschanah tapaa kuninkaan.
Toinen
numero kuvaa Leschanahia kuninkaan palatsissa. Upea huilusoolo
sisältyy myös orkesterisarjan toiseen osaan Nocturne.
Samassa kohtauksessa kuullaan Juutalaistytön laulu.
Tämä ihana melodia päätyi instrumentaaliversiona
orkesterisarjan osaksi Solitude. Sibelius teki siitä
myös erillisen laulun 1907 ja antoi uuden sovituksen Marian
Andersonille 1939.
Leschanah
pääsee kuninkaan suosikiksi ja vaatii Khadran teloittamista.
Kolmas musiikkinumero Allegretto on juhlien pantomiimikohtauksen
taustamusiikkia. Neljäs ja viides numero esittävät
kuolemaantuomitun Khadran elämän ja kuoleman tanssin.
Orkesterisarjassa nämä yhdistetään niin, että
Kuolemantanssi kuullaan Elämäntanssi-osuuksien keskellä.
Kuolemantanssin
aikana Khadra antaa käärmeen pistää itseään,
mutta juo ennen kuolemaansa Mooseksen maljasta. Hyvin lyhyt kuudes
numero perustuu Elämän tanssiin. Sen aikana Khadra kuolee.
Outo kirjoitus ilmestyy seinälle, ja profeetta Daniel kutsutaan
selittämään sitä. Hän ennustaa Belsazarin
kuolevan vielä samana yönä. Seitsemäs numero
kuvaa Leschanahia miettimässä kuninkaanmurhaa. Musiikki
saa dramaattista voimaa itämaisten tanssikuvioiden jälkeen,
ja voikin ihmetellä, miksi säveltäjä ei kelpuuttanut
tätä numeroa orkesterisarjaansa.
Kahdeksas
numero on vaimeaa musiikkia dialogin taustalla. Belsazar keskustelee
neuvonantajansa kanssa. Yhdeksännessä numerossa kuullaan
lyhyt muistuma elämän tanssista, ja kymmenes numero
on muistuma kuoleman tanssista. Sen aikana Leschanah surmaa kuninkaan
ja Elesier surmaa Leschanahin.
Sibelius kelpuutti siis vain Itämaisen kulkueen, Solituden,
Nocturnen ja Khadran tanssin orkesterisarjaansa muutosten
jälkeen. Orkesterisarjan ensiesitys oli samassa konsertissa
kolmannen sinfonian kantaesityksen kanssa. Sarja sai hyvän
vastaanoton myös kriitikoilta.
Erik
Tawaststjernan ja Erkki Salmenhaaran mukaan Sibelius "tuhlaili"
hyviä ideoita Belsazarin pitoihin. Sibeliuksen näyttämömusiikkia
yksityiskohtaisesti tutkinut Eija Kurki on oikeutetusti kyseenalaistanut
tällaista suhtautumista. Belsazarin pidot esittelee
lähes ainoan kerran orientalismista inspiroituneen Sibeliuksen.
Tuo inspiraatio sai aikaan musiikin kiehtovat sointivärit
ja kiemurtelevien melodioiden ainutkertaisen charmin.