Karelia-musiikki,
-alkusoitto ja -sarja
[Op.
10/11] Karelia-musiikki. Kuvaelmamusiikki "Viipurilaisen
Osakunnan Juhla Arpajaisiin Kansanvalistuksen hyväksi Viipurin
läänissä"; alkusoitto (ks. orkesteriteokset
op. 10) ja kahdeksan kuvaelmaa (sovitus: ks. orkesteriteokset
op. 11). Valmistui 1893; kantaesitys Helsingissä Viipurilaisen
Osakunnan soaréessa 13.11.1893 (johtajana Jean Sibelius).
Op.
10 Karelia-alkusoitto. Valmistui 1893 "Viipurilaisen Osakunnan
Juhla Arpajaisiin Kansanvalistuksen hyväksi Viipurin läänissä";
kantaesitys Helsingissä Viipurilaisen Osakunnan soaréessa
13.11.1893 (Helsingin orkesteriyhdistyksen orkesteri?, johtajana
Jean Sibelius).
Op.
11 Karelia-sarja. 1. Intermezzo, 2. Ballade, 3. Alla marcia. Valmistui
1894 musiikista "Viipurilaisen osakunnan Juhla Arpajaisiin
Kansanvalistuksen hyväksi Viipurin läänissä"
(1893). Ks. myös op. 10. Numeroista 1 ja 2 sovitus pianolle
1897 (?).]
Sibelius
sai vuonna 1893 viipurilaiselta osakunnalta sävellystilauksen
Karjalan historiasta kertoviin kuvaelmiin. Tilaussumma oli 500
markkaa, ja sillä kuitattiin puolen vuoden vuokrat. Sibelius
sai aiheen tutkia uudelleen karjalaista runonlaulua sekä
ruotsalaisia keskiaikaisia balladeja.
13.
marraskuuta 1893 kuultiin tai ainakin nähtiin, kuinka Sibelius
johti musiikkinsa historiallisten kuvaelmien taustalla. Kuvaelmat
kertoivat Karjalan historiasta, ja runonlaulaja Larin Paraskekin
kävi lavalla. Alkusoiton jälkeen kuultiin kahdeksan
kuvaelmaa:
1. Karjalainen koti. Sanoma sodasta (Vuosi 1293).
2. Viipurin linnan perustaminen (Vuosi 1293).
3. Liettuan herttua Narimont veronkannossa Käkisalmen läänissä
(Vuosi 1333).
4. Kaarle Knuutinpoika Viipurin linnassa. Balladi (Vuosi 1446)
5. Pontus de la Gardie Käkisalmen edustalla 1580.
6. Viipurin piiritys (Vuosi 1770).
7. (ja 8.) Vanhan Suomen [Karjalan] liittäminen jälleen
Suomen ruhtinaskuntaan (Vuosi 1811).
Kuvaelmien
päätteeksi kuultiin Sibeliuksen komea sovitus Maamme-laulusta.
Ernst
Lampén muisteli kantaesitystä myöhemmin:
"Sali
kohisi kuin valtameri tuulessa. En eroittanut vastakkaiseen päähän
yhtään säveltä. Yleisö ei malttanut kuunnella,
tuskin tiesikään, että soitettiin. Siellähän
se orkesteri olikin sijoitettuna pilarien taakse. Haloin käsivarsillani
ihmismerta ja pääsin pitkien ponnistusten perästä
aivan orkesterin luo. Siellä oli muutamia kuuntelijoita.
Joku kourallinen.
Taisin saapua perille juuri, kun marssia soitettiin. Mikä
erinomaisen viehkeä ja kiemurteleva melodia! Mikä notkuva
rytmi! Luulen, että Carelian eri osilla silloin oli toiset
nimet kuin nyt. Muistaakseni liettualainen ruhtinas Narimontkin
lainasi nimensä yhdelle osalle, sille osalle, jossa se ankara
polkutahti paukkaa. Näin sievää musiikkia en ollut
Sibeliukselta ennen kuullut."
Lampén
muisti oikein. "Liettuan herttua Narimont veronkannossa Käkisalmen
läänissä" sisältää pääjakson,
joka on käytännössä sama kuin Sibeliuksen
myöhemmin muokkaaman Karelia-sarjan Intermezzo.
Karelia-sarjan Balladi puolestaan oli alkujaan Neljäs
kuvaelma eli "Kaarle Knuutinpoika Viipurin linnassa".
Knuutinpoika kuuntelee trubaduurin melodiaa, mutta Karelia-sarjassa
laulajan korvaa englannintorvi. Viides kuvaelma eli "Pontius
de la Gardie Käkisalmen edustalla" on pääjaksoltaan
käytännössä sama kuin Karelia-sarjan päättävä
Alla marcia.
Ensimmäinen
kuvaelma sisälsi kalevalaista runonlaulua, ja melodia on
täsmälleen sama kuin se, minkä Sibelius merkitsi
muistiin Pedri Shemeikalta heinäkuussa 1892 Korpiselällä.
Noin viikko kantaesityksen jälkeen Sibelius piti sävellyskonsertin,
jossa hän esitteli kahdeksanosaisen orkesterisarjan Karelia-musiikista.
Se loppui edelleen Maamme-lauluun. Kriitikoista Karl Flodin oli
haltioissaan. Hänen mukaansa Sibelius oli siirtynyt yleiseurooppalaiseen
suuntaan. Oskar Merikanto piti Sibeliusta entistä ymmärrettävämpänä
ja kirjoitti 21. marraskuuta sarjan merkitsevän "tuntuwia
askeleita eteenpäin".
23.
marraskuuta Sibelius johti populaarikonsertissa alkusoiton ja
ne kolme osaa, joista hän muokkasi suositun Karelia-sarjansa.
Kajanus jatkoi tätä käytäntöä.
Sibelius
taisi pitää Karelia-musiikkia välityönä.
"Olen mielestäni ollut niin alennetussa tilassa kun
on täytynyt rahan edestä säveltää",
hän kirjoitti marraskuun alussa, ennen Karelia-musiikin kantaesitystä.
Teoksen
suuri suosio sai hänet kuitenkin ymmärtämään
sen arvon. Hän myi alkusoiton ja sarjaksi muokatut kolme
osaa Fazerille 1899, mutta painamattomat teokset päätyivät
1905 Breitkopf & Härtelille. Se julkaisi teokset 1906
Sibeliuksen pyynnöstä kahtena eri opuksena. Alkusoitto
oli nimittäin säveltäjän mielestä jo
"miltei liian nuorekas".
Opus
numero 11 eli Karelia-sarja lähtikin myymään alkusoittoa
paremmin. Helposti mieleen jäävät melodiat ja rytminen
imu tekevät Karelia-sarjasta edelleen yhden Sibeliuksen suosituimmista
orkesteriteoksista. 1990-luvulla myös alkuperäinen Karelia-musiikki
kaivettiin esiin levylle ja konsertteihin. Kuulijat saivat jälleen
ihailla nuoren Sibeliuksen melodista kekseliäisyyttä.