Kammarmusik
med piano
Trio Jean,
Linda och Christian Sibelius
Pianotrio
(G-dur?)
För två violiner och piano. 1. Andante - Allegro, 2. Adagio, 3.
Vivace.
Färdig 1883.
Menuett
För två violiner och piano. Färdig 1883.
Pianotrio
a-moll
För violin, cello och piano. 1. Allegro con brio, 2. Andante,
3. Menuett.
Färdig 1884.
Pianokvartett
d-moll
För två violiner, cello och piano. 1. Andante molto - Allegro
moderato, 2.
Adagio, 3. Menuett, 4. Grave - Rondo (Vivacissimo). Färdig 1884.
Före
inskrivningen till Musikinstitutet (hösten 1885) finns pianot
med i nästan alla kammarmusikverk för minst tre musiker. Från
cirka 1881 hade syskonen Sibelius bildat en trio där Linda spelade
piano, Christian cello och Janne violin. Modern spelade orgelharmonium
med barnen. "Vi spelade tillsammans; Janne violin, Kitti
cello, mor piano eller orgelharmonium. Janne komponerade redan
som ganska liten för piano och violin, och jag måste genast ackompanjera
direkt från skrivna noter, vilket inte var lätt", har Linda
Sibelius berättat.
År 1882 ökade antal medmusiker snabbt. I början av sommaren skrev
han till farbror Pehr att han spelade bl.a. Kaysers etyder och
duetter med Anna Tigerstedt, kommunalläkare Theodor Tigerstedts
dotter. På hösten 1882 anslöt sig Sibelius till en stråkkvartett
där Anna Tigerstedt spelade första violin, Levander viola och
apotekaren Elfsberg cello. I repertoaren ingick till exempel kvartetter
av Haydn.
Våren 1883 skrev Sibelius att han börjat studera harmonilära.
Detta orsakade en direkt omvälvning, för med dessa nya läror startade
Sibelius sin egentliga karriär som kompositör. Det första omnämnandet
av en egen komposition är från ett brev från Kalalahti den 25
augusti 1883. Sibelius berättade att han hade komponerat en trio
och arbetade med en annan. "Dåliga är de ju, men det är bra
att ha något att syssla med på regniga dagar", skrev han.
Den bevarade trion är Jannes första komposition vars datum man
vet med säkerhet. År 2002 höll man på att göra den första skivinspelningen
av stycket, så även denna raritet med irrande tonartsförhållanden
kommer snart att vara bättre tillgänglig för lyssnarna.
Den 20 september 1883 oroade sig Sibelius i ett brev till Pehr,
eftersom han hade lovat spela i början av december i konventionen.
"Jag försöker komponera ett pianotrio, så att vi kan spela
med farbror och faster på julen", skrev han.
Sibelius tidigaste verk komponerades som bruksmusik för familjen.
Till exempel Erik Furuhjelm och Erik Tawaststjerna har ingående
studerat de tidiga utkasten. I de tidiga verken har man sett influenser
från wienklassicismen.
I
februari 1884 fick Janne tag på Johann Christian Lobes verk
Lehrbuch der musikalischen Composition som han kallar Compositionslehre
i ett brev till farbror Pehr. Om Sibelius verkligen plöjde igenom
detta verk, fick han utomordentliga kunskaper i musikens teori
för sin ålder. Snart höll Sibelius på att komponera en pianokvartett
och en pianotrio enligt Lobes läror. Pianokvartett d-moll från
augusti 1884 för redan tankarna till Mendelssohn. Dess uppföranden
finns det inga uppgifter om, och sålunda kallade man uppförandet
av kvartetten på Sibeliusveckorna i Träskända i september 2002
fö Sibelius tyckte att kvartetten var så pass bra att han visade
ett fragment av finalen för Erik Furuhjelm som skrev den första
boken om Sibelius liv och gärning år 1916.
Dessa
tidiga verk av Sibelius måste ses mot sin bakgrund: musiken är
förvånansvärt bra när man tar i beaktande att det är frågan om
en tonåring som inte har fått någon utbildning med undantag av
ett par violinlektioner och som har studerat musikteori på egen
hand i ett par böcker.
Kammarmusik under studieåren med piano
Allegro
För violin, cello och piano. Färdig 1886.
Pianotrio
a-moll, "Havträsk-trio"
För violin, cello och piano. 1. Allegro maestoso, 2. Andantino,
3. Scherzo
(Vivace), 4. Rondo. Färdig 1886.
Pianotrio
D-dur, “Korpo-trion”
För violin, cello och piano. 1. Allegro moderato, 2. Fantasia,
3. Finale (Vivace). Färdig 1887.
Scherzo
För violin, cello och piano fyrhändigt. Färdig 1887. Delvis försvunnen.
Kvartett
För violin, cello harmonium och piano. Färdig 1887.
Andantino
För violin, cello och piano. Färdig 1887-88.
Pianotrio
C-dur, "Lovisa-trion"
För violin, cello och piano. 1. Allegro, 2. Andante, 3. Lento
- Allegro con brio. Färdig 1888.
Andante
- Allegro
För stråkkvartett och piano. Färdig 1888-89.
Pianokvintett
g-moll
För stråkkvartett och piano. 1. Grave - Allegro, 2. Intermezzo
(Moderato), 3.
Andante, 4. Scherzo (Vivacissimo), 5. Moderato - Vivace. Färdig
1890.
Pianokvartett
c-moll (även: C-dur)
För två violiner, cello och piano. Färdig 1891.
Jean
Sibelius komponerade en ansenlig mängd kammarmusik under sina
år vid Helsingfors Musikinstitut. En del av den gömde han från
sin lärare Martin Wegelius vars stilistiska ideal inte helt motsvarade
den unge kompositörens idéer. Den unge kompositören var som mest
frigjord om somrarna då han komponerade pianotrior som fick binamnen
"Havträsk", "Korpo" och "Lovisa"
efter sommarställena. Av dessa framförs oftast den ljusa och problemfria
Lovisa-trion, men i början av 2000-talet kommer Folke Gräsbecks
skivinspelningsprojekt för Bis-bolaget att även göra Havträsk-
och Korpo-triorna bättre tillgängliga..
Sibelius
mindes senare sina stämningar under dessa år:
"Till
en början hade jag bara motgångar ända till år 1886, och så var
det, även om jag redan 1881 [!] hade komponerat en pianotrio,
som var ganska bra för att ha gjorts av någon som var så ung.
Sedan kom jag till institutet för att lära mig den moderna tekniken,
som inte alls passar mig. Naturligtvis blev det ingenting av det
även om jag så att säga hade framgång när det inte fanns några
rivaler. Under åren 1886-1888 var jag nästan den enda, som komponerade
i Finland. Till en början av Martin Wegelius ingalunda välvillig
mot mig", berättade Sibelius ett par år senare.
"Den
moderna tekniken" var säkerligen Wagners och Liszts kromatik
som stod högt i kurs hos Wegelius. Dessa tidiga verk leder emellertid
snarare tankarna in på de nordiska Grieg och Sinding, den ryske
Tjajkovskij och den österrikiske Mendelssohn. Uppenbarligen grundade
sig motsättningen på detta.
Musikinstitutets
slutarbeten gjorde Sibelius utan piano (se nedanom), men under
studieåret i Berlin 1889-1890 fick han färdig den omfattande pianokvintetten
i g-moll. Uppslaget var säkert urpremiären av Christian Sindings
framgångsrika pianokvintett som Sibelius hörde i Leipzig i januari
1890.
Adolf
Paul har beskrivit kompositionsarbetet färggrant:
"Han
började preludiera sakta, svärmiskt sökande. Så småningom utformade
sig de diffusa stämningarna till stadierna av en slående musikalisk
idé. Den tog ledningen, allting utvecklades organiskt; och värdigt,
enkelt och stämningsfullt klingade från hans fingrar fram en tondikt
med långsamma rytmer uppenbarande pålitligt det outgrundliga känslolivet,
som stundvis svallade genom hans själ - för att igen lämna den
i glömska.
Den klagade halvkvävt kvalfyllt över den obarmhärtiga tyngden,
- det förtätades till en oemotståndlig frihetslängtan och steg
till ett skri av smärta medveten om att det inte fanns någon frihet.
Sedan upplöstes den igen i en stum klagan. Och sedan kom de svunna
tidernas lyckliga minnen; de glömda lyckliga tonerna nalakades
i luftiga pizzicaton smygande på tårna (...)
Sibelius blev allt mera inspirerad Tonsvallen flödade över mig
allt mäktigare. Det gamla pianot bokstavligen skakade. Jag har
aldrig hört honom fantisera så vackert. På detta sätt fick jag
höra hans klaverkvintett, dess urform."
När
kvintetten var färdig, skickade Sibelius noterna till Helsingfors.
Pianokvintettens första och tredje del framfördes på Busonis och
musikinstitutkvartettens konsert den femte maj. Verket fick ett
bra mottagande. "Hurra! "Hurra! Hurraa!" skrev
brodern Christian bedårad över applåderna. Wegelius var av en
annan åsikt och skällde ner kvintetten. Till och med Sibelius
själv skrev redan före framträdandet till Werner Söderhjelm att
kvintetten var "bara skräp". Den 11 oktober framfördes
Sibelius pianokvintett i Åbo. Det här var första gången kvintetten
uppfördes i sin helhet. Adolf Paul spelade pianosatsen. Efter
detta har pianokvintetten framförts mycket sällan.
De
flesta Sinding-influenserna i verket finns kanske i pianosatsen.
Med Berlinåret kom det även mera kromatik och demoni i musiken.
Den unge Sibelius var nu välbekant med alla unga mäns laster och
hans världsångest var av det typiskt patetiska slaget. Lovisa-trions
oskuldsfulla blidhet kan fortfarande förnimmas, och egentligen
är den rikare än tidigare. Kontrasterna är större, och även oskuldfullhetens
fräschör framhävs ytterligare.
Kvintetten
börjar med pianots kvinttremolo och stråkarnas kromatiska förtvivlade
utbrott. Det är som om Sibelius redan försökte få orkesterns effekter
av kvintetten, utan att ändå lyckas med det. Typiskt sibelianskt
är det att huvudtemat växer fram ur introduktionen. Verket i fem
satser räcker över en halv timme, och i det kan hittas många frön
till Sibelius "finska stil" och ett tänkande som bryter
sonatformens mönster men som anammat formens princip.
Under
studieåret i Wien koncentrerade sig Sibelius på sånger och studier
i orkesterkomposition. Kammarmusik representerades av pianokvartetten
c-moll (ofta kallad C-dur). Den var ursprungligen ett pianostycke
och en hälsning till den trolovade Aino Järnefelt som var en skicklig
pianist. Litet senare gjorde Sibelius en pianokvartettversion
av den och tillade en introduktion i C-dur. I kvartetten finns
ett tema med variationer, vilket är mycket sällsynt i Sibelius
produktion. Till exempel i femte symfonins långsamma sats skulle
denna utveckling komma att leda till en lösning där variationerna
varvas och metamorfosen är kontinuerlig.
Kammarmusikverk
utan piano
Studieåren
Stråkkvartett
Ess-dur
1. Allegro, 2. Andante molto, 3. Scherzo (Allegretto), 4. Vivace.
Färdig 1885.
Molto
moderato - Scherzo (Allegretto)
För stråkkvartett. Färdig 1885. Av scherzot ett arrangemang för
piano ([E-dur] och [e-moll]) 1886.
Serenata
För två violiner och cello. Färdig 1887. Hör möjligtvis ihop med
Menuetten [och] Allegron.
Menuett
[och] Allegro (även: Allegro [och] Menuett)
För två violiner och cello. Färdig 1887. Hör möjligtvis ihop med
Serenata.
Alla
marcia
För stråkkvartett. Färdig 1888.
Andantino
(C-dur)
För stråkkvartett. Färdig 1888.
Tema
och variationer ciss-moll
För stråkkvartett. Färdig 1888. Delvis försvunnen.
Tema
och variationer g-moll
För stråkkvartett. Färdig 1888.
Allegretto
(D-dur)
För stråkkvartett. Färdig 1888.
Presto
För stråkkvartett. Färdig 1888.
Allegro
För stråkkvartett. Färdig 1888-89.
Andante
- Allegro molto
För stråkkvartett. Färdig 1888-89.
Allegretto
(A-dur)
För stråkkvartett. Färdig 1888-89.
Adagio
(f-moll)
För stråkkvartett. Färdig 1888-89.
Andante
molto sostenuto
För stråkkvartett. Färdig 1888-89.
Moderato
- Allegro appassionato
För stråkkvartett. Färdig 1888-89.
Più
lento
För stråkkvartett. Färdig 1888-89.
Andantino
(A-dur)
För violin, viola och cello. Färdig 1889.
Fuga
för Martin W[egelius]
För stråkkvartett. Färdig 1889.
Stråkkvartett
a-moll
1. Andante - Allegro, 2. Adagio ma non tanto, 3. Vivace, 4. Allegro.
Färdig 1889.
Svit (även: Trio) A-dur
För violin, viola och cello. 1. Prélude (Vivace), 2. Andante con
moto, 3. Menuett, 4. Air (Andante sostenuto), 5. Gigue. Färdig
1889. Satsernas 4 och 5 violinstämma har försvunnit.
Op.
4 Stråkkvartett B-dur
1. Allegro, 2. Andante sostenuto, 3. Presto, 4. Allegro. Färdig
1890. (Se
även orkesterverket Presto [Scherzo].)
Adagio
(d-moll)
För stråkkvartett. Färdig 1890.
Jean
Sibelius skrev mycket litet kammarmusik utan piano under sina
år i Tavastehus. Stråkkvartetten Ess-dur har komponerats i Tavastehus
på sommaren 1885, och den är en summa av Sibelius kunnande före
den undervisning som han fick av Musikinstitutet och Martin Wegelius.
Kvartetten tycks skildra den unge Sibelius livsglädje när han
fått studentbetyget. Nu skulle han inte mera behöva läsa till
proven, han kunde bara spela och koncentrera sig på musiken.
Den
mest uppenbara förebilden för kvartetten är Haydn, och Sibelius
har samma glimt och pojklynne som den gamle mästaren. I kvartetten
kan man redan ana den senare särpräglade genien och där finns
influenser från en mera romantisk stil.
Av
de första studieårens verk har en del bevarats endast som bristfälliga
versioner. De mest intressanta och särpräglade av dessa verk är
säkert den femdelade sviten för violin, viola och cello samt stråkkvartetten
a-moll. Med dessa verk beseglade Sibelius sin ställning som den
finska musikens största hopp som avslutning till sina Musikinsitutår
på våren 1889.
Sviten
uruppfördes den 13 april, och Ferruccio Busoni i Musikinstitutets
lärarkår blev entusiastisk: Vi spetsade öronen när vi insåg att
vi skulle höra någonting som var på en helt annan nivå än vanliga
elevarbeten."
För
tidpunkten var sviten i A-dur ett djärvt och ställvis kärvt dissonerande
verk. Av sviten har tyvärr helt bevarats bara de tre första satserna
och konceptet för den femte satsen.
Urpremiären var en måttlig kritikerframgång. Hufvudstadsbladets
Bis berömde verket med en viss reservation och skrev att "vielä
aivan nuoren säveltäjän työksi on Suite erittäin huomattava".
Den ledande finskspråkiga tidningen Uusi Suometar konstaterade
att verket ger anledning till "de djärvaste förhoppningarna".
På Nya Pressen berömde Karl Flodin den självständiga och geniala
kontrapunktarbetet, men tadlade Sibelius för "fullkomlig
brist" på melodisk invention. Csillag blev arg över detta
och skrev ett kärvt genmäle för sin elev. Flodin svarade med ett
genmäles genmäle.
Svitens
intressantaste del är Prelude. Färgtänkandet håller nu på att
bryta fram i Sibelius produktion, och stilen är av en djärvt ny
typ. Cellon stickar kvart- och kvintgångarna, violan medför impressionistisk
dallring till mitten och violinen spelar en djärv melodi. De samtida
tyckte emellertid mera om svitens mera konventionella delar.
Som
en avslutning på Musikinstitutet uruppfördes stråkkvartetten i
a-moll. Den hade föregåtts av Fuga för Martin Wegelius
som numera har visat sig vara ett förberedande arbete för kvartettens
sista sats.
Ferruccio
Busonis stöd var viktigt för kompositören. "Han [Busoni]
lovordade min A-dur-stråksvit och väntade spänt på min a-mollkvartett,
det sista verket jag gjorde på musikinstitutet. När jag hde fått
den färdig och visade honom partituret, satte han sig genast framför
flygeln och spelade hela kvartettien, från början till slut, utan
att han före det ens hade haft en chans att ens se på noterna.
Ja miten hän sen soitti!" berättade Sibelius.
A-mollkvartetten
fick sin urpremiär den 29 maj. Framförandet var nu en fullkomlig
kritikerframgång. "Kvällens höjdpunkt", skrev Uusi Suometar
förtjust. "Hän on yhdellä iskulla liittynyt niiden ensi riviin,
joille on uskottu suomalaisen luovan säveltaiteen tulevaisuus",
skrev Flodin i Nya Pressen. Robert Kajanus var bland publiken
och gav samtidigt upp sina egna kompositörsdrömmar:
"Då
blev jag så förtjust av det jag hörde, att jag genast beslöt:
Jag skriver inte en enda ton efter detta! Men Wegelius avbröt
mitt ljudliga beslut med: Vad är det du säger! Inte var ju han
heller riktigt på det klara med, vad Sibelius betydde, eller rättare,
vad han skulle komma att betyda. --- Jag komponerade inte på ett
tiotal år, men sedan kunde jag dock inte mera låta bli."
Wegelius förstod inte helt Sibelius musikstil, men han var inte
emot den heller. I vårens avgångsbetyg skrev han bara tior och
tio plus. "För kammarmusiken i den bemärkelse i vilken jag
som violist odlade den för stråkar var han som pianist och körkompositör
någorlunda främmande. Han brukade säga, att han lärde sig när
han lärde mig", kommenterade Sibelius senare.
Kvartetten
är ett av de mognaste verken från Sibelius studieår, även om Beethovens,
Griegs och Mendelssohns inverkan är tydligt skönjbar. Sibelianskt
stoff och förebud om kommande mästerverk finns emellertid mycket
att det för Sibelius-fans är ett måste att lyssna till kvartetten.
Stråkkvartetten
B-dur är förlovningssommarens 1890 skörd. Det kan mycket väl vara,
att ljusheten i klassisk anda har att göra med de ungas kärlekssvärmerier.
Sibelius färdigställde kompositionen i Lovisa och den fick sin
urpremiär den 13 oktober i Helsingfors. Mitt i ljusheten finns
det även mörkare toner och vild kromatik i den första delen. I
den andra delen håller den "finska karaktären" och folkvisans
inverkan på att bryta fram ett och ett halvt år före Kullervo.
I sviten finns även samband till Rakastava-sviten från
år 1894. I scherzot fanns enligt Ilmari Krohn även "genuint
finsk musik", men finalen har ansetts vara mera konventionell,
kanske ihopsmäckad i brådskan. Kvartetten är dock en färdig helhet
och den enda av ungdomens trior, kvartetter och kvintetter som
Sibelius senare gav ett opusnummer.
Adagiot
i d-moll är antagligen musik som Sibelius ursprungligen planerade
för sin B-durkvartett.
Voces
intimae och Andante festivo
Op.
56 Stråkkvartett d-moll (Voces intimae)
1. Andante - Allegro molto moderato, 2. Vivace, 3. Adagio di molto,
4.
Allegretto (ma pesante), 5. Allegro. Färdig 1909.
Andante
festivo för stråkkvartett
Färdig 1922. Se även orkesterverket Andante festivo.
Det
är ofattbart att Sibelius som i sin ungdom gjort dussintals kammarmusikverk
glömde triorna, kvartetterna och kvintetterna så gott som helt
för hela resten av sitt liv efter år 1891. Ett undantag gjorde
han år 1909 när han komponerade stråkkvartetten d-moll (Voces
intimae). Det är det enda omfattande verket för stråkkvartett
från Sibelius mogna period. Det är även ett av hans mästerverk.
Sibelius
började skriva kvartetten på allvar i december 1908, när han färdigställt
Nattlig ritt och soluppgång. Tonsättandet fortsatte i
London under början av året. Den 15 april överlämnade han Voces
intimae-kvartetten till Lienau. "Den blev underbar. Den
är någonting som framkallar ett leende på läpparna ännu vid dödsögonblicket.
Jag säger inte annat", skrev Sibelius självsäkert till Aino.
Voces
intimae uruppfördes på musikinstitutets konsert den 25 april
nästan ett år efter att det blivit färdigt. "Kompositionen
väckte livlig uppmärksamhet, och den hör utan tvivel till de mest
genialiska alstren på sitt område. Den är ingen komposition för
den stora allmänheten, så pass underlig och ovanlig är den",
skrev Helsingin Sanomat.
Kvartetten
börjar i d-moll med en dialog mellan violin och cello. Snart får
d-mollen doriska nyanser och skrivsättet får orkestral tyngd.
Det är som om Sibelius trots allt ville komponera för stråkorkester
i stället för bara en kvartett. Vivace i A-dur är även till sina
färger ställvis orkestral och till sin stämning aforistisk. Sibelius
sade på skämt att det var sats 1 1/2, eftersom kompositören har
fogat det skarvfritt till den första satsens huvudtema. På sätt
och vis förebådar det strukturella sambandet redan lösningen i
femte symfonins första sats.
Det långsamma adagiot är kvartettens vackra och rörande centrum,
och det var just i samband med denna sats som Sibelius senare
skrev utropet "Voces intimae!" Det menuettartade
Allegretto (ma pesante) går i moll, och det har inte ett trioparti
i dur som vanligt. Temana har samband med både första satsen och
adagiot.
Tawaststjerna ansett att den sista satsen är schematisk och komponerad
i brådska. Stämningen är dock så febril att den lätt rycker med
sig. De inre rösterna förvandlas till en passionerad lust att
kommunicera. I satsen finns intressanta reminiscenser från a-molluvertyren
1902 och kanske till och med från Fuga för Martin Wegelius.
Är satsen som en störtning i tomheten under vilken livet passerar
som en film inför ögonen? "Oj! Oj! Oj! En människa i ruiner.
Vad har jag gjort, bara komponerat bra," diktade kompositören
i dagboken den dag då han överlämnade kvartetten till Lienau.
Sibelius
funderade över sin kvartetts karaktär även senare. "Det melodiska
materialet är bra men det klangmässiga kunde vara 'lättare' och
varför inte, 'mera kvartett'", konstaterade han. Samtidigt
tyckte kompositören att han hade kommit på en ny nivå. "Jag
tror mig ha utfört med kvartetten ett gesällprov."
Sibelius
fortsatte i samma stil, men de kvartettplaner som han gjort under
samma tid förverkligades inte. "Inre röster" hörde man
emellertid också i den fjärde symfonin vars kammarmusikaliska
material kompositören mycket väl kan först ha skisserat för stråkkvartett.
Andante
festivo
Strax
före julen 1922 bad Walter Parviainen Sibelius om ett jubileumskantat
till Säynätsalos fabriksanläggningars 25-årsjubileum. Från sina
skisser lösgjorde Sibelius snabbt ett litet verk på ett par sidor
för stråkkvartett. Verket kan basera sig på mycket tidiga skisser,
kanske rentav på planen till Marjatta-oratoriet under början
av 1900-talet.
Det
tematiska materialet intresserade Sibelius så mycket att han år
1924 även bearbetade ett utmärkt pianostycke av det, Bykyrkan.
Den
ursprungliga kvartettversionen tillfredsställde inte Sibelius.
På samma sätt som i Voces intimae ville han kanske ha mera
fyllighet i stråkarna än vad fyra musiker kunde erbjuda. År 1929
gifte sig kompositörens brorsdotter Riitta Sibelius, och på bröllopet
spelades Andante festivo med två förenade stråkkvartetter.
Det är möjligt att kompositören då även bearbetade verket.
År
1939 dirigerade Sibelius sin nya version av verket för stråkorkester
och timpani. Det här är det enda spelande dokumentet av Sibelius
som kapellmästare.
Se
även orkesterverk: Andante
festivo