Sibelius
första musikinstrument var pianot, och redan som femåring försökte
han få fram toner och klanger från det. Moster Julia började lära
Janne två år senare, och pianot blev ett livslångt fantiseringsredskap
för Sibelius. Enligt kompositören hade bytet av hemmets nedstämda
taffelpiano till ett nytt piano så småningom fjärmat honom från
detta instrument och han började "gå över till violinen".
Även med violinen var Janne länge benägen att ty sig till fri
improvisation, antagligen till en början med stöd av en teknik
som skaffats på egen hand. Kompositören berättade senare för Karl
Ekman (1935):
"Jag
tog gärna violinen med på mina sommarpromenader för att när som
helst i inspirationens ögonblick kunna uttrycka det i toner. När
jag tillbringade sommaren i Sääksmäki var min estrad oftast en
sten i Kalalahti, från vilken det fanns en underbar vy över Vanajavesi.
Där höll jag oupphörliga musiceringar för fåglarna. Lovisa hade
en lika inspirerande inverkan på mig. Under våra seglingar stod
jag ofta med min violin i fören och spelade för havet."
Regelbundna
studier i violinspel började Janne dock först på hösten 1881 under
ledning av militärkapellmästare Gustaf Levander efter att först
ha fått en ny violin av sin farbror Pehr från Åbo; från åren efter
studiernas påbörjande har bevarats flera tiggeribrev till Pehr
om violinsträngar. Enligt vad kompositören berättade "trollband
violinen mig helt. Hädanefter var under tio år min innerligaste
önskan, min ambitions ädlaste målsättning att bli en stor violinvirtuos".
Innan
violinlektionerna började hade Janne råkat ut för en olycka på
sommaren 1879, vilket antagligen begränsade hans möjligheter att
uppnå en yrkesviolinists nivå. Ben i armbågen blev brutna och
den högra armen böjdes så att den blev litet kortare och stelare
än den vänstra. Trots detta uppträdde Sibelius under studietiden
i Helsingfors på musikinstitutets prov som solist i Viottis, Mendelssohns
och Rodes konserter samt i romantiska småstycken (Bériot, Vieuxtemps
o.s.v.), spelade i institutets kvartett samt blev konsertmästare
i Akademiska orkestern under ledning av Faltin. Men den högsta
solistiska nivån uppnådde han aldrig. Ett hinder för detta var
en svår rampfeber, vilket gjorde att Janne ibland tvingades uppträda
med ryggen mot publiken! Det som var väsentligt för den blivande
kompositören var emellertid att Sibelius grundligt bekantade sig
med violinen och kunde skriva kanske 1900-talets bästa violinkonsert
för den.
Musicerandet
med syskonen - Linda var pianist och Christian spelade cello,
så de utgjorde tillsammans en hemtrio - och bekanta i Tavastehus
och sommarställen ledde oundvikligen till egna skapande försök
och
komponerande för att bygga upp en repertoar. De tidigaste verken
torde ha kommit till omkring år 1881, fast nästan ingenting har
bevarats med undantag av Vattendroppar för violin och cello
(1881?) samt C-durduon (Adagio [-Allegro]; 1881-82) för två violiner.
De
tidiga violinverken utan opusnummer
De
första verken för violin och piano kommer till i mitten av 1880-talet,
några redan före flyttningen till Helsingfors år 1885. Under studietiden
i Helsingfors, Berlin och Wien (1885-91) skrev Sibelius sammanlagt
cirka 40 verk för sitt eget instrument. Förutom småstycken finns
där två sonater och 2 sviter.
Sonat
a-moll (1884) är det första egentliga violin-piano-verket.
Verkets arkitektur är klassisk, det är bara tonartsordningen som
är originell: de två första satserna är i a-moll, den tredje,
menuettsatsen, är i h-moll och det avslutande rondot i D-dur.
Sonat
F-dur (1889). Verket är ett av de första mognadsproven av
den unge genin som var i slutet av sina grundläggande studier.
Sonaten är för båda instrumenten ett krävande och imponerande
verk. Intressant nog har verket ett detaljerat program som Sibelius
avslöjar i ett brev till Pehr (6.7.1889):
"1:a
satsen 2/4 F-dur är hurtig och vågad, samt även dyster med några
praktfulla episoder; 2:a satsen a-moll är finsk och vemodig; där
gråter en äkta finsk flicka i a-strängen; därnäst framför några
bondpojkar en finsk dans och försöker få flickan att le, men denna
sjunger djupare och vemodigare än tidigare; 3:e satsen 3/8 F-dur
är fräsch och själfull samt svärmande. Folket firar midsommarafton
på ängen och sjunger och leker. Då faller en meteor bland dem.
De blir förvånade men fortsätter lekarna, som ändå inte mera går
lika fritt som tidigare, ty alla är mera allvarsamma. Till sist
blir stämningen dystert praktfull (meteoren!) och även leken glad."
1:a satsen [Allegro]. Grieginfluerad till sina tonarter och sin
melodik (trioler). Framförallt för pianot skriver Sibelius briljanta
brutna ackord och oktaver. I violinpartiet förenas det melodiska
och det virtuosa på ett lyckat sätt.
2:a satsen (Andante). Violinens a-doriska melodi ackompanjeras
av kanteleaktiga pianoackord. A-dur- och F-dur-sidopartierna (Pių
vivo) är ljusa i sin dansrytm.
3:e satsen (Vivace). Finalen i masurkarytm är lekfullt bekymmersfri
i sina trioler, med undantag av en övergående förmörkning (meteoren).
Svit
d-moll (1887-88). De mest oförglömliga satserna i den sexsatsiga
helheten är den tredje satsen, Andantino, som är en riktig melodisk
pärla, samt den med sin violinistiska bravur imponerande avslutande
satsen Quasi presto.
Svit
E-dur (1888). Den andra sviten är virtuosare än den första,
en realisation av Sibelius violinistiska drömmar.
1:a
satsen (Allegro molto moderato). En sats som börjar melodiskt
och har litet av salongsmusikens söthet. I stället för en dominantmodulation
(H-dur) i sonatform är den andra tonarten ciss-moll som bildar
sitt eget triolika område. Dubbelgrepp, arpeggion och i synnerhet
den krävande adagiokadensen som delvis påminner om Bachs sonater
för soloviolin förebådar redan violinkonserten.
2:a satsen (Allegro molto). Satsen är präktig konsertmusik med
sina snabba 1/16-gångar och dubbelgrepp.
3:e satsen (Pių lento quasi andantino). Satsen är en sömndrucken
långsam vals (valse lente), och delvis en förövning för Valse
triste.
4:e satsen (Allegro brillante). Den avslutande satsen är en imponerande
salongspolonäs i Wieniawskis stil. De brutna oktaverna för igen
tankarna till violinkonserten.
Bland
de verk för violin som Sibelius skrev under sina studieår i Helsingfors
finns flera förtjusande stycken som vittnar om melodisk begåvning:
Andante grazioso (1884-85), [Andante molto, C-dur] (1886-87) och
Andante cantabile (1887). Bland de enstaka verken för soloviolin
är det [Étude, D-dur] (1886) som med sina snabba skalor kommer
närmast den teknik som förutsätts i Paganinis kapriser. En
glad musikant (1924-25) för soloviolin innehåller en dikttext
(Ture Rangström) som skrivits ovanför noterna.
Opusnumrerade
violinkompositioner
Under
studierna kom till endast två verk för violin till vilkas förnyade
versioner Sibelius senare gav ett opusnummer.
Op.
2, Nr 1, Romans h-moll (1911). Styckets första version
är från år 1888 då det inget annat namn hade än tempobeteckningen:
Grave. Stycket som i revisionen fick namnet Romans hade inte genomgått
märkbara förändringar. I pianosatserna finns det däremot små skillnader
i texturen. I violinpartiet finns igen förebud om violinkonserten.
op.
2, nr 2, Epilog (Allegro, 1911). Perpetuum mobile (1888)
som ursprungligen var baserat på violinens tremolon och pianots
brutna ackord utvidgades avsevärt i revisionen (1911) samtidigt
som dess dramaturgi blev mångsidigare, det förlorade sina tremolon
och fick sitt nuvarande namn. Verket präglas av tritonus, för
även IV symfonin tillkom samma år.
Det
är egentligen ganska underligt att Sibelius nästan helt 'glömde'
sin violin efter studieåren för en lång tid, för över 20 år, och
koncentrerade sig på att komponera för sitt favoritinstrument,
orkestern. Det svåra ekonomiska läget under krigsåren (1914-18)
och även under efterkrigstiden tvingade honom att komponera även
29 originalverk för violin och piano (1915-29) vid sidan om den
rikliga pianomusikproduktionen.
Bland
dessa finns många populära encorenummer, men dessutom ingår i
violinopusen svåra och gåtfulla verk, tonal flertydighet och polyrytmiska
melodier som man inte kan förstå utan ansträngningar. Det är rentav
obegripligt att violinister som älskar Wieniawskis, Sarasates
och Kreislers härliga salongsverk inte ännu har hittat Sibelius
violinlyrik.
Av den äldre generationens violinister var det närmast Emil Telmányi
som aktivt framförde den, men de yngre violinisterna har nästan
undantagslöst undvikit Sibelius - med undantag av violinkonserten.
Ett problem torde vara att det har varit svårt att få tag på noter,
eftersom upplagorna i flera fall har varit slutsålda redan länge.
Sibelius violinmusik visar sig emellertid alltid vara välskriven
och tacksam att framföras och undvika de mest standarda lösningar,
varför man kan vänta ett uppsving för den också.
Violinisten
Melinda Scott (1998) har indelat Sibelius violinmusik i sex kategorier:
1)
"lyrisk" (gracil melodik i ett tämligen långsamt tempo)
2) "folkmusikpåverkad" (strikt metrisk musik, tydliga
och regelbundna fraser)
3) "visuell" (en individs naturimpressioner)4) "klassisk-fantasiartad"
(Rondino op. 81, Nr 2)5) "virtuosa danser" (pyroteknisk
bravur)6) "mönstrad/dekorativ" (allegro-tempot)
Fyra stycken för violin (eller cello) och piano op. 78 (1915-17)
Nr
1, Impromptu (Commodo, 1915). Ett stycke som på ett spännande
sätt utnyttjar C-durens och a-mollens närhet och till vilket även
fiss-tonen ger sitt bidrag och färgar musiken i riktningen mot
det C-lydiska/a-doriska.
Nr
2, Romance (Andante, 1915). Det här är ett lyckligt
melodiskt, kanske Sibelius mest förtrollande enskilda instrumentala
verk som även finns i ett lika dugligt celloarrangemang. I sin
melodiska fulländning och därav följande popularitet kan stycket
jämföras med Anton Rubinsteins berömda Melodi F-dur.
Nr
3, Religioso (Sostenuto assai, 1917). En barockpastisch
litet i Vitalis stil med drag av lamento. Passar bra även för
cello.
Nr
4, Rigaudon (Allegretto, 1915). En sorglös dansparafras
ā la Wieniawski vilka mången (violinist)kompositör, i synnerhet
Fritz Kreisler, skrev för att underhålla publiken.
Sex
stycken för violin och piano op. 79 (1915-17)
Nr
1, Souvenir (Tempo Moderato, 1915). Efter dialogen
i början sprudlar detta parfymerade stycke av nostalgisk charm
i en gången tids (petersburgska?) salonger.. Violinen sjunger
av sitt hjärtas lust sömndrucken till ackompanjemang av pianots
fylliga ackord. Verket kan även associeras med violinkonsertens
långsamma sats.
Nr
2, Tempo di Minuetto (Largamente, 1915). Verket
leder tankarna till Rachmaninovs preludier i det sätt det utnyttjar
en gammal dansform: delvis respektfullt, delvis med modern dekonstruktion
och genom att elektrifiera menuetten. Det här är inget lätt verk
med sina rikliga dubbelstämmor, löpningar och texturändringar.
Nr
3, Danse caractéristique (Lento, 1916). Det här
är inget standardverk med sina många vändningar och tekniska krav
(bl.a. snabba löpningar, vänstra handens pizzicaton). Efter improvisationen
i början etablerar verket den ryska gopak-dansen som i sin tur
löses i improvisation efter vilket samma mönster upprepas. Det
här är en harmoniskt livlig komposition. På grund av det fragmentariska
och kontrasterande framåtskridandet kräver detta i likhet med
det föregående verket ett fullständigt sinne för balans och form
av violinisten.
Nr
4 Sérénade, Nr 5 Tanz-Idylle, Nr 6, Berceuse
(Andantino). Den kanske mest intressanta
satsen är vaggvisan som avslutar sviten och för tankarna till
Liszts läckra harmonispråk.
Sonatin
E-dur för violin och piano op. 80 (1915)
Sibelius
enda senare flersatsiga violinverk, sonatinen, är ett välavvägt
och klassicistiskt verk som kommit till som ett resultat av lyckliga
barndomsminnen: "Drömt att jag var tolv år gammal och virtuos.
Min barndoms himmel är full med stjärnor. Mycket stjärnor."
(Dagboken 14. 1. 1915).
1:a
satsen (Lento-Allegro). Efter en kort, tersbetonat introduktion
startar violinen ett oskuldsfullt livligt E-durtema som svävar
ovanför pianots klingande, stjärnaktigt tindrande ackompanjemangsfigurer
och som för tankarna till tematiken i pianosonatinen i samma tonart.
2:a satsen (Andantino). I den mellersta satsen som har ett seriösare
uttryck leder det melodiska suckandet till "livssmärta"
och grubbleri, rörelsens upphörande.
3:e satsen (Lento-Allegretto). Den långsamma introduktionen förbereder
finalens huvudtema som är lycklig och dansant. I satsen finns
även oväntad dramatik som visserligen mildras av pianots muntert
plingande bjällerackompanjemang.
Fem
stycken för violin och piano op. 81 (1915-18)
Det
här är kanske det sista "smörgås"-opuset för violin,
men nödvändigheten blev dygd även i detta fall, för samlingen
innehåller några av Sibelius bästa enskilda violinstycken.
Nr
1, Mazurka (1915). Masurkan kan mycket väl vara
Sibelius bästa salongs- eller showstycke. Men den är inte lätt
med sina vida språng, dubbel- och ackordgrepp, flöjttoner och
pizzicaton. Verket kräver fulländad teknik och raffinerad smak
för att förmedlas i all sin berusande kraft.
Nr
2, Rondino (Allegretto grazioso; 1917). I detta
violinstycke som är ett av de mest förtjusande som Sibelius har
skrivit finns rokokoaktig grace och charm, ny klassicism som inte
kommer med tvång utan genom att man anammar och tillägnar sig
klassicismens ideal under en längre tid.
Nr
3, Valse (Poco con moto; 1917). Valsen var Sibelius
favoritdans som han använde i nästan 100 kompositioner. I sin
sensibilitet undviker denna violinvals det konventionella redan
därför att den har ett uppfinningsrikt mittparti i d-mollvariant.
Verket leder tankarna till Tjajkovskijs baletter.
Nr
4, Aubade (Andantino con moto; 1918). De inledande ackorden
i "Morgonsångens" början kan uppfattas som musik som
uppstår när sångaren av en serenad stämmer sitt instrument. I
den rörligare huvudsatsens skalalekar finns Mozartaktig lätthet.
Nr
5, Menuetto (Moderato assai; 1918). Det här är snarare
en menuettparafras eller invokation än en reguljär klassisk dans.
Sibelius behandlar de gamla arterna inte lika kubistiskt som Stravinsky,
men den här menuetten är allt annat än en pastisch, för Sibelius
ser ut att sträva efter att skingra artkännetecknen.
Novellette
op. 102 (Allegro; 1922). Ett melodiskt slösande stycke som till
stor del baserar sig på modal improvisation och därmed följande
flertydighet. Den e-centrerade melodin (förteckningen i början
är för e-moll) ackompanjeras i den nedanstående kvinten med ett
extra sextackord som därtill får en egen nedanstående d-kvint
och ett därpå byggd D-nonaackord; utbrottet sker på e-mollsextackordet.
Melodin strömmar i mitten och utmynnar i E-dur i slutet. Det här
en slags nordisk impressionism i stil med Debussys Arabesker.
Cinq
danses champętres för violin och piano op. 106 (1924)
På
samma sätt som de sista symfonierna och de pianostycken som följer
dessa närmar sig också violinverken ett orkestralt uttryck och
är stilistiskt mångfasetterade. I de fem lantliga danserna finns
ingenting folkloristiskt eller rustikt, de är miniatyrstudier
som innehåller spännande reformer.
Nr
1 (Largamente assai). Stycket utstrålar värdighet och storslagenhet
i en anda av "livets patos" och där finns både enkel
renhet och virtuosfasoner. Det här är fullblods-Sibelius som balanseras
av polkarytmerna i Vivace-partierna.
Nr
2 (Alla polacca). Det här är ingen traditionspolonäs utan en harmoniskt
spännande fjärmning och dekonstruktion av en polonäs, litet på
samma sätt som Sibelius Bröllopsmarsch för orkester (1911)
är närmast en parodi av genren och fjärran från dess normala funktion.
Satsen slutar med den från VII symfonin bekanta lydiska kadensen.
Nr
3 (Tempo moderato). Satsen väcker uppmärksamhet med sin improvisatoriskhet,
sina många kontrasterande gester och fylliga texturer där pianots
dubbeloktaver spelar en viktig roll.
Nr
2 (Tempo di menuetto). I sin menuettparafras lever Sibelius sin
nya violinistiska uppfinningsperiod som präglas av frigjort uttryck.
Fyra
stycken för violin och piano op. 115 (1929)
Penningbristen
kan inte beskyllas för existensen av Sibelius senaste opus, för
i detta skede var kompositören redan en skuldfri och förmögen
man. Och det är svårt att tro att de två sista violinopusen skulle
ha skrivits med tanke på den stora allmänheten. Snarare är dessa
violinverk som publicerats år 1929 gåtfulla materialexperiment
på samma sätt som Beethovens sena bagateller eller Liszts pianoverk
från 1880-talet.
Nr
1, Auf der Heide (Andantino). På heden är en lugn
landskapsbild där en diatonisk tonmatta rullas ut först på nivån
e/G och sedan på nivån a/C tills de kromatiskt fallande ackorden
tar oss bland cumulusmoln som målas ut av harpaktiga brutna ackord.
Slutet är massivt klangligt.
Nr
2, Ballade (Allegro moderato). Balladen experimenterar
med spännande appoggiatura-dissonanser som utmynnar i nya dissonanser
på samma sätt som i Liszts sena produktion. I mitten byts E-mollen
till ett grandiosoaktigt E-dur-Largamente. Verket förtäljer en
gåtfull berättelse som får ett positivt slut.
Nr
3, Humoreske (Tranquillo). Ett enkelt stycke som ändå gör
ett besynnerligt intryck.
Nr
4, Die Glocken (Presto). Till sin tonhöjdsorganisation
är Klockorna ett av Sibelius djärvaste och mest svårtydda verk.
Verkets saltarellokaraktär har litet fjärmats, men "Dies
irae"-motivet som bryter ut i slutet för tankarna till den
kvicka dödsdansen och begravningsklockorna. Klockor hör man också
i den enstämmiga pianoväven, men den modalt flertydiga e-centreringen
i början ändras flera gånger innan ciss slutligen etableras som
centrum. Således baserar sig verket på tersstapeln ciss-e-giss-h-diss-fiss-aiss-ciss
med tonernas kromatiska varianter (eiss, g, hiss, d, fisis, a,
c), varför hela 12-tonskromat kommer till användning under stycket.
Tre
stycken för violin och piano op. 116 (1929)
Det
sista violinopuset är lika enigmatiskt som sin föregångare.
Nr
1, Scčne de danse (Tempo moderato). Centrumet för den underliga
dansen är giss-tonen, det som är mera väsentligt är rycken ifrån
det, de spännande tonharmonierna och pianots på något sätt vansinniga
ostinato-ackompanjemang som uppstår genom att tritonus upprepas
i vänstra handen och även violinen står i ett tritonusförhållande
med pianots högra hand. I stycket förekommer parallellhet och
länkande av kvintsänkta septimackord vilket naturligtvis påminner
om Debussys teknik.
Nr
2, Danse caractéristique (Tempo moderato). Karaktärsdansen
nästan upphäver den tonala gravitationen. Trots att stycket är
c-centrerat, förekommer tonen b och b-g-ostinatot som fortsätter
den nästan kontinuerligt i basen. Ostinatot verkar emellertid
inte som en dissonans utan är tämligen självständigt. Grundackordet
är alltså inte en sekundform (septimöversättning) av C-durseptimackordet
och inte heller ett sext- eller terskvintackord i g-moll med högra
handens g-d-g-toner utan snarare någonting däremellan. Tritonus
c-fiss förekommer tidvis i basen och mittpartiet flyter kring
den temporära ess-tonikan. Verket är alltså baserat på den akustiska
skalan c-d-e-fiss-g-a-b-c och terspelaren c-e/ess-g-b-d-fiss.
Nr 3, Rondeau romantique (Largamente-Tempo commodo). Den
avslutande satsen är försonligare än de andra och erbjuder förutom
grundläggande diatonik även tritonus som uppenbarar sig i olika
roller.