Pekka
Halonen torde ha stått ännu närmare Sibelius än Aho. Färgerna
dominerade båda konstnärernas arbete. Halonen skildrade dem med
pensel och Sibelius med noter. Det berättas att Halonens färgsinne
var så starkt att han kunde notera de minsta ändringar som temperaturen
eller solskenets styrka orsakade i naturen. Sålunda bytte landskap
och föremål färg i konstnärens ögon varje dag.
Sibelius
i sin tur "hörde" färgerna. C-dur var röd, F-dur grön
och D-dur gul. Kompositörens favoritfärg var ljusgrönt som skiftade
snarare i gult än i blått. "Det är någonstans mellan d och
es", förklarade kompositören för sin sekreterare. I naturen
träffade kompositören det inte, men han sade att han ibland hade
sett det på himlen.
Mot
denna bakgund är det lätt att förstå bådas intresse för Oscar
Parviainens målning Begravningståget i Ainolas matsal.
Sibelius kallade verket D-dur-tavlan på grund av dess dominerande
gula färg (Se Konst i Ainolas matsal). Det berättas att vännerna
orkade resonera - och ibland även disputera - om målningens färgnyanser
i flera timmar.
Sibelius
tog hand om sin vän. Halonens olycka har till och med kommit in
i dagboken:
"3.1.1912
Olycksfall: Pekka Halonen, som har brutit benet, har berört
oss djupt."
Det
berättas att Sibelius också hjälpte Halonen genom att köpa konstnärens
lilla verk Gammal brunn när denne hade brist på pengar
(Se Konst i Ainolas matsal).
Många
vänner gick bort från Sibelius närmaste krets i början av 1930-talet:
Axel Gallen-Kallela, Arvid Järnefelt och Robert Kajanus. Även
Pekka Halonen avled år 1933. Då kände sig kompositören som kämpade
med sin åttonde symfoni verkligen ensam.