Medan
Symposion var en konstnärskrets för en kärntrio som talade svenska
som modersmål men som hörde till den finskspråkiga "Päivälehti-kretsen",
var Euterpe en helt svenskspråkig konstnärsgrupp som lade vikt
på svenskspråkig kultur och litteratur och främjade den. Sibelius
var inte kretsens kärnmedlem utan en vän som sporadiskt deltog
i samkvämen. Euterpe-kontakten var som starkast 1902-1904 när
kompositören bodde i Helsingfors före flyttningen till Ainola.
Euterpe
var även de finlandssvenska intellektuellas tidskrift vars redaktörer
leddes av Werner Söderhjelm, en gammal bekant till Sibelius och
en slags fadersgestalt för gruppen. Söderhjelm hade haft uppsikt
över Sibelius på dennes första utlandsresa, under studieåret i
Berlin 1889-1890.
Till kärntruppen hörde bl.a. Gunnar Castrén, Olaf Holmén, Emil
Zilliacus, Axel Cedercreutz, Alexis von Kraemer, Sigurd Frosterus,
Emil Hasselblatt, Alvar Törnudd och i början även den svenska
översättaren av Pelléas och Mélisande, Bertel Gripenberg.
Alla dessa var betydande finlandssvenska kulturpersonligheter.
Även Albert Edelfelt och Eino Leino tillbringade ibland kvällen
i deras sällskap.
På
samma sätt som Päivälehti-kretsen och Tulenkantajat ville även
Euterpe-kretsen öppna fönster mot Europa. Detta var ett mål som
även Sibelius gärna undertecknade Även Euterpe-kretsens begrundande
av symbolism och nietzscheanism var bekant för kompositören redan
från 1890-talet. Sibelius avvisade Nietzsche senare, men tanken
om symboler som återspeglare av en djupare sanning fascinerade
honom också under 1920-talets frimurarår.
"Kvällarna
och nätterna med Söderhjelm, Edelfelt, Sibelius och Mikael Lybeck
uppe i tidningens rum i Lundqvists affärspalats hör säkert till
de ännu levande euterpeiternas ljusaste minnen", berättade
Castren senare.
"Det var en stor glädje att se honom [Sibelius] hänförd av
atmosfären, höra hans sprudlande röst och bli buren till fantasins
höjder av hans geniala tankar. Han var en beundransvärd personlighet,
älskvärd, finkänslig, förstående. Fysiskt kanske litet rastlös
och trött, men psykiskt inte mindre spänstig än förut", berättade
Törnudd.
Sibelius
flyttade till Ainola på hösten 1904. Euterpe-kontakterna avtog,
men många euterpeiter hörde till kompositörens vänkrets ännu länge.