Jean
Sibelius anslöt sig till frimurarna i augusti 1922 och komponerade
senare värdefull ritualmusik för de finländska frimurarna. I den
vidstående artikeln ger Reijo Ahtokari bakgrunden till frimureriet
och Sibelius förhållande till det.
Sibelius
och Op. 113 / Sibelius som frimurare
Skriven av Reijo Ahtokari på basis av Einari Marvias forskningar
När
upplysningens idéer började sprida sig, började också en gammal
moralfilosofi, frimureriet, få konkreta former. Det har framkastats
flera teorier om frimureriets begynnelseskeden. Den mest övertygande
av dessa verkar vara tanken om att frimureriet baserar sig på
gamla kyrkobyggargillen. I gillena rådde en noggrann hierarki
med lärlings-, gesäll- och mästertraditioner samtidigt som de
var starka gemenskaper med välbevarade yrkeshemligheter.
Kanske
för att få högre status hade gillena i England under 1600-talets
sista decennier börjat ta med framstående personer i gillena eller
logerna trots att de inte hörde till skrået. När de riktiga murarna
så småningom blev i minoritet inom medlemskåren, började man planera
grunder för den byggnadsverksamhet där man inte behövde yrkesredskap
eller ritningar, d.v.s. saneringen av människans eget inre tempel.
På basis av gamla gotiska byggregler och flera moralläror började
man skapa en grundregel för frimurarverksamheten. År 1723 gav
prästen James Anderson ut den första Huvudregeln på anmodan av
Londons storloge. Därmed hade grunden för en ny gemenskap, frimureriet,
blivit skapad i upplysningens anda. Grundlärorna var vördnaden
för Skaparen, hjälpandet av medmänniskorna och byggandet av det
egna inre jaget.
Frimureriet
spridde sig snabbt till det kontinentala Europa och snart även
över havet till Amerika. Svenska ämbetsmän som varit vid det franska
hovet tog idéen med sig till Sverige redan år 1735 då man ordnade
det första frimurarevenemanget på svensk mark. För Finland grundades
en egen loge, S:t Augustin, redan år 1756. Logen verkade med växlande
aktivitet till år 1809 då den ryska segern i finska kriget satte
punkt för verksamheten. Under S:t Augustins verksamhetstid anslöt
sig 460 män till den; nästan 61 procent av medlemmarna var officerare.
I
den finländska självständighetens gryning började några män som
emigrerat från Finland till Amerika och bekantat sig med frimureriet
i sitt nya hemland fundera på om frimureriets idéer kunde återinföras
i Finland. De mest aktiva bland dem var advokat Toivo H. Nekton
(f.d. Itkonen) och ingenjör J. E. Tuokkola som flyttade tillbaka
till Finland år 1918. Möjligheterna för en egen loge dryftades
med storlogen för delstaten New York och när det verkade vara
möjligt på den orten, skred man snabbt till åtgärder
Både
Nekton och Tuokkola gjorde upp långa namnlistor över den kommande
logens eventuella medlemmar. Redan på de första skisserna syns
"den världsberömde kompositören" professor Jean Sibelius.
Förutom honom fanns på originalversionerna bl.a. general C. G.
Mannerheim, ärkebiskop Gustaf Johansson, arkitekten Lars Sonck,
målaren Pekka Halonen och kompositören Robert Kajanus. Det är
inte känt om Nekton hade diskussioner med dem eller hur de förhöll
sig till förslaget men ingen av dem var med på den slutgiltiga
kandidatlistan.
När
man diskuterade det nära förestående grundandet av Suomi loosi
1 i en liten krets den 14 augusti 1922, antecknades i protokollet
att "Jean Sibelius kommer att komponera en särpräglad, äkta
finsk musik för logen". Toivo H. Nekton som var aktiv körsångare
hade redan diskuterat saken med sin gamla vän. I protokollet finns
även en anteckning om att Jean Sibelius och Sigurd Wettenhovi-Aspa
"befrias från inskrivningsavgift och första årets medlemsavgift".
Man hoppades att Sibelius skulle vara logens organist. Wettenhovi-Aspa
beviljades befrielse från avgiften, eftersom han hade gett ett
löfte - som han emellertid aldrig infriade - att han skulle skriva
en frimurarhistoria över Finland.
Den
22 augusti 1922 utförde stormästaren för delstaten New York det
ritualenliga gradarbetet inför en grupp högt uppsatta gäster som
samlats på Ständerhuset medan en av nykomlingarna var aspirant
och Sibelius och de andra nästan trettio männen stod vid sidan
om och tittade på. Suomi loosi inledde sin verksamhet med stor
entusiasm. Under det första verksamhetsåret deltog Sibelius i
logens sammanträden inte mindre än sex gånger. Besöken blev färre
under de följande åren, kanske på grund av utlandsresor.
Initiativtagarna
för Suomi loosi hade alltså talat med Sibelius om musik för en
finsk frimurarritual, men efter detta finns det inga anteckningar
om saken i de första årens protokoll. Däremot verkar Sibelius
alltid ha suttit bakom det ståtliga Mannborg-orgelharmoniet när
han deltog i logens sammanträden; orgel fanns det nämligen ännu
inte. Eftersom initiativtagarna för logen hade redan i begynnelseskedet
lagt stor vikt på att musiken skulle ha en stor andel i det finska
frimurararbetet, fanns det från första början mycket musik vid
varje session. Programmen innehöll kompositioner av bl.a. Mozart,
Beethoven, Händel och Bach, men även välbekanta koraler. När kompositören
satt bakom harmoniet på logekvällarna fick man vid sidan om annan
musik även höra fina improvisationer, bl.a. Sorgmarschen
som senare anknutits till frimureriets tredje grad var redan nästan
färdig när den rungade i april 1923. Ibland verkade spelaren glömma
tiden och platsen i sin entusiasm och då måste mästaren diskret
avbryta musiken så att man kunde framskrida med ritualen.
En
egen ritualmusik fick man emellertid vänta på, och det verkade
som om Sibelius hade glömt bort hela saken. Wäinö Sola (han hade
blivit frimurare i april 1923 då Sibelius var logens organist
på deltid) som var omedveten om sakens begynnelseskeden föreslog
på en brödramåltid år 1926 att man skulle be Sibelius att komponera
en egen ritualmusik för finska frimurare. Förslaget understöddes
entusiastiskt, och redan följande dag var det möjligt för Sola
att framföra begäran för Sibelius som meddelade att han gick med
på det. Suomi loosi beslöt att stöda projektet ekonomiskt; till
detta yppade sig ett tillfälle när Suomi loosis egen broder, apotekare
Berndt Forsblom donerade 10 000 mark för ändamålet. Beloppet betalades
till Sibelius redan före årsslutet.
Nu
blev Sibelius intresserad och tidigt på morgonen den 7 januari
1927 ringde han upp Sola och bad denne och broder Linko (Ernst
Linko hade fått sin frimurargrad ett par veckor tidigare än Sibelius
själv) komma samma kväll till Suomi loosis session där man för
första gången skulle framföra ritualmusik som han komponerat.
På tillställningen gav Sibelius dem båda noterna och så måste
de genomgå ett eldprov, ett prima vista framförande. Redan på
förmiddagen hade Sibelius kommit för att lyssna på musiken när
den spelades av logens stadigvarande organist Arvi Karvonen. Harmoniet
hade emellertid inte kunnat ge av sig ett sådant forte som kompositören
önskat, och så fick Mannborg höra en vresig predikan av den ursinnige
kompositören. Hela musiken framfördes inte denna kväll, men åtminstone
tre ritualmusikkompositioner spelades då för första gången. Logen
skulle installera Samuli Sario som logens mästare; som en skicklig
språkbrukare var Sario även med om att översätta och utarbeta
texten till ritualmusiken.
Det
tog emellertid bara fem dagar tills hela ritualmusiken var i skick
för uruppförandet. Med Sibelius själv med i logen framförde Wäinö
Sola och Arvi Karvonen hela ritualmusiken för de samlade bröderna
kvällen den 12 januari 1927. Närvarande var även Finska Storlogens
Ställföreträdande Stormästare V.M.J. Viljanen, som i sitt varmhjärtade
tal tackade kompositören och konstaterade att Sibelius världsrykte
allt fortfarande "klarnar och förevigas" genom den nya
ritualmusiken. Finska Storlogens ledning hade bra förstått värdet
av Mästarens stora arbete och beslutat att inkalla Sibelius som
sin hedersmedlem; Viljanen framförde inkallelsen till kompositören
som meddelade att han med tacksamhet skulle ta emot hedersmedlemskapet.
Senare har endast två bröder uppmärksammats med denna stora hyllning.
På kvällen för ritualmusikens uruppförande överlät Sibelius den
musik han komponerat åt sin egen loge, Suomi loosi, och meddelade
att de två andra finländska logerna, Tammer och Phoenix, fick
använda den i sina sammanträden. Med kompositörens tillstånd kopierade
Sola noterna för dessa, och sedan dess har alla finländska loger
endast använt den högaktade kompositörbroderns musik i alla sina
sammanträden.
Det
verkar att det här var den sista kväll som Sibelius besökte sin
loge; åtminstone syns hans namn inte senare på Suomi loosis protokoll.
När Wäinö Sola blev mästare för den nygrundade S:t Johannes logen
Nr 4 i början av januari 1928, framförde han flera gånger en inbjudan
för Sibelius att delta i S:t Johannes sammanträden. Denne hedrade
logens tioårsfest med sin närvaro, men senare anteckningar om
hans besök har inte hittats.
Till ritualmusiken hörde i detta skede åtta kompositioner. Avaushymni
(Inledningshymnen) öppnade logesammanträdet lugnt och högtidligt,
Alttarin valmistus (Beredandet av altaren) är en kort och
högtidlig hymn, den tredje delen används som högtidlig processionsmusik
som är full av mystik. Ritualmusikens fjärde del namngav Sibelius
inte, utan antecknade den bara som Nr 4, för den femte delen hade
han skrivit namnet Valoa (Ljus); i dag är denna ritualmusikens
mest lysande pärla känd under namnet Sulkemishymni (Stängningshymnen).
I kompositionen av sluthymnen som idag är känd under namnet
Salem torde Sibelius ha inspirerats av en dikt som skrivits
av Viktor Rydberg och som Samuli Sario skickligt har översatt
till finska. Salem uppfördes vid öppningen av New Yorks världsutställning
år 1938; den ingick i ritualmusikens första amerikanska utgåva
som den amerikanska förläggaren Galaxy just hade publicerat. Kompositionen
Nr 7 (i detta skede alltså ännu utan namn) tillämnade Sibelius
frimurarritualen, som text användes Viktor Rydbergs dikt Arioso.
Ritualmusikens sista nummer, sorgmarschen Marche funébre,
är en av de mest anslående kompositionerna i sviten och har kommit
i bruk som sorgemusik även utanför brödraskapet. Senare anslöts
till musiksviten ännu Sibelius koral Suur' olet Herra
(Mäktig är Du Herre). Jean Sibelius sista kompositionsarbeten
blev Veljesvirsi och Ylistyshymni som färdigställdes
år 1948 och anslöts till den finska frimurarritualen.
I
frimureritillställningar framfördes redan på 1920-talet mycket
annat än enbart ritualmusik. Redan före ritualmusiken blivit färdig
hade Wäinö Sola närt tanken om en solo- eller körversion
av Finlandia-hymnen som skulle framföras med egna frimurerliga
ord. Den text som han skrev blev färdig i början av februari 1937.
Sola skickade sin text till Sibelius utan att nämna vem som hade
skrivit orden. Sibelius accepterade orden och gjorde ett arrangemang
av Finlandias hymndel för manskör. Vid Johannes loge Nr 4:s tioårssammanträde
som hölls den 21 april framförde bröderna Wäinö Sola, Martti Similä,
Sulo Räikkönen och A.O. Turunen den textsatta hymnen som kvartett
medan man gjorde honnör för Finska flaggan och kompositören själv
lyssnade till framförandet.
Vid
denna tillställning grundades en musikfond som bar Sibelius namn.
Wäinö Sola lade först ner den check som hade lovats till Sibelius
(men som denne vägrade ta emot) för den hyllning som kommit logen
till del. Logens mästare O.J.A Viljanen förelade en grundpenning
för fonden och i stället för den vanliga änkans skärv samlades
en penninggåva på kvällen för fonden.
Bröderna
tog emot Sibelius ritualmusik med entusiasm. Sola beskrev stämningarna
i sitt brev till apotekaren på Kiuruvesi Berndt Forsblom på följande
sätt:
"Sibelius musik är nu färdig och den är underbar. Där finns
mera sånginslag än du kan ana. Sibba har sökt ord ända från Konfutse
och funnit härliga poetiska pärlor från Rydberg, Schiller och
Goethe. Den dikt av Simelius som du föreslog har fått det mest
förtjusande uttrycket.
Sibbas kompositioner kan framföras antingen med eller utan sång
och sorgmarschen är alldeles fantastisk. Suomi loosi kan vara
lycklig över att äga denna musik. - - - Tänk dig om det vore en
stor orgel i en stor kyrka och en orkester, så säger jag att många
skulle bli slagna med häpnad."
Med
Opus 113 var det även vissa problem angående upphovsrätten. När
storsekreteraren för New Yorks storloge besökte Finland år 1933,
fick han för första gången höra Sibelius ritualmusik som han blev
mycket imponerad av. Ett par år senare förde stormästare Axel
Solitander ett gåvoexemplar av musiken till moderlogen i Amerika,
fast Sibelius hade förbjudit att trycka den. När informationen
gick trögt och när Amerikas och Finlands stadganden om copyright
verkade vara i strid med varandra, lät New Yorks storloge trycka
ritualmusikens noter år 1937; dessa noter nådde Finland först
år 1948! Den följande utgåvan kunde göras som ett samarbete mellan
storlogerna. De finska utgåvorna är från 1969 och 1992.
Broder
Sibelius åtnjöt flera frimurerliga hyllningar förutom ovannämnda
hedersmedlemskap i storlogen och Suomi loosi. Organisationen kom
ihåg honom på hans 70-årsdag med en vacker silvertallrik och American
Lodge of Research kallade honom till medlem. Tre år senare - 4.5.1938
- tilldelade Storlogen i New York honom det högsta utmärkelsetecknet,
stormästarens medalj. Den insamling som anordnades omkring Sibelius
75-årsdag har redan nämnts ovan; på nytt anordnade frimurarna
en insamling i september 1945, då man planerade en penninginsamling
för reparationen av Ainolas huvudbyggnad. Man hade även varit
i kontakt med New York varifrån hjälp lovades, men Sibelius själv
framförde önskningen att man skulle upphöra med penninginsamlingen.
Suomi loosi kom ihåg sin hedersmedlem ännu på dennes 85-årsdag
genom att skicka honom en förgylld miniatyrjuvel för logens organist
som tillverkats enkom för honom.
Under
åren efter kriget var Wäinö Sola den broder som aktivast höll
kontakt med Ainola. Han gjorde besök där med nästan jämna mellanrum.;
diskussionernas huvudtema var naturligtvis musik - kanske var
även ritualmusiken ännu aktuell för kompositören. Frimureriets
idévärld verkar ha djupnat i hans sinne med åren och hans uttalade
tanke "Allt är symbol" passar allt fortfarande såväl
för musiken som för frimureriet.
När
beskedet om den Store Mästarens bortgång nådde bröderna, skrev
Wäinö Sola följande gripande strofer i frimurarnas egen tidning
Koilliskulma:
"Syvään
juuret syöpyi maahan karuun,
taivaan lakeen latvus laulut piirsi,
vuosisatain rajaviivat siirsi,
totuuden toi titaanien taruun.
Nyt
käy haikeana syksyn tuuli,
kangas kastuu murheen kyyneleistä,
kaatunut, ken kauan suotiin seistä,
Idän kutsuäänen jätti kuuli.
Syntyy,
elää, kuolee ihminen
väre eetteriin soi ikuinen."
Jean
Sibelius Musique religieuse, Opus 113, är en oersättlig
skatt för det finska frimureriet samtidigt som den över hela världen
berättar om en stor finländsk frimurare. Ännu på 1960-talet var
det finska frimureriet föga känt i världen, till exempel det omfattande
uppslagsverket The Ten Thousand Famous Freemasons nämner Jean
Sibelius som den enda finländaren. I den sakliga presentationstexten
har emellertid smugit sig ett pinsamt fel: det påstås nämligen
att Sibelius blivit blind under sina sista levnadsår. Uppgiften
är felaktig, även om kompositören plågades av starr under sina
sista år.