Maija
Halonen berättade på 1930-talet om livet i konstnärskolonin vid
Tusby träsk:
"Början
av seklet var en riktigt härlig tid här. Det fanns inte mycket
pengar, snarare tvärtom, men kamratskapet och det ömsesidiga förtroendet
var underbart. Om den ena hade någonting, så hade också den andra
det."
Det
fanns skillnader i konstnärsfamiljernas vardagsrutiner. Pekka
Halonens arbete inspirerades av bakgrundsmusik. Hustrun Maija
var skicklig pianist och fick sålunda musicera dagarna i ända.
Hon skickade meddelanden till en annan förträfflig musiker, Aino
Sibelius: "Kom på eftermiddagskaffe och ta mycket Mozart
med." Fruarna spelade både turvis och fyrhändigt på Halosenniemi.
Detta passade Aino utmärkt, för Sibelius komponeringsarbete förutsatte
fullständig tystnad. Också Ainolas döttrar kom och spelade med
grannarna.
I
fråga om livsmedel var konstnärshemmen beaktansvärt självförsörjande.
Varje hushåll hade sitt eget rot- och grönsaksland vars plöjning
sysselsatte Aholas häst Pekka. Rensningen vållade inga problem,
för familjerna var överhopade med barn som kunde hjälpa. Man till
och med tävlade litet i skötseln av grönsaksländerna. Suviranta
hade de bästa potatisarna, Halosenniemi rabarber och Ainola äpplen.
Tomatplantor anskaffades centraliserat med samköp till Ainola
och Halosenniemi. Också annars blomstrade samarbetet. Aino Sibelius
undervisade Soldans Nisse, medan familjens dotter Katarina gick
i skola på Suviranta och gav privatlektioner på Halosenniemi.
Förutom
det vardagliga umgänget höll Tusby konstnärskoloni även traditionella
möten. Under julen samlades man på Ahola, på juldagen på Ainola
och på annandag på Suviranta, sedan följde fester både på Halosenniemi
och på Kallio-Kuninkala. Slädfärden under fastlagen var populär
hos ungdomen. Även valborgsfirandet vid sandgropen i Tomasböle
var en tradition. Man marscherade dit i stora skaror med god vägkost
och kokredskap. Även de vuxna kände sig unga igen och tände på
att spela ett urgammalt savolaxiskt koppspel under ledning av
Pekka Halonen. Förutom de traditionella festerna fyllde familjernas
föräldrar emellanåt jämna år, det var bröllop, silverbröllop och
barnkalas. I kolonin fanns det många orsaker att festa.
Venny
Soldan-Brofeldt organiserade teaterföreställningar på Ahola. Hon
verkade som regissör, maskör och dekoratör. Skådespelare var både
egna och grannarnas barn och några vuxna. "Lässcenen ur Sju
bröder" var en pangsuccé liksom Juhani Ahos "Marjamatti
Metsolassa" som var en dramatisering av en svenska barnsaga.
Teatertraditionen fortsatte i Kallio-Kuninkala när Ahos flyttat
till Helsingfors. Sibeliernas dotter Ruth blev oåterkalleligt
biten av teaterflugan och blev professionell skådespelare.
F.
E. Sillanpää var Heikki Järnefelts studiekamrat. Han berättar
om danserna på Suviranta:
Den
som inte har varit på dans i Tusby före världskriget, vet inte
vad en danstillställning är. Åå, denna ungdom, denna ståtliga
ungdom, som då fanns där. Flickorna som kronprinsessor, pojkarna
som Adonis halvbröder. Där fanns Sibelius, Järnefelt, Halonen,
Paloheimo, Hjelt, Enckell, Westermarck och sedan denna ungdom,
som de drog med sig, och man måste säga att den var en gyllene
ungdom. Färggranna papperslyktor överallt. Förhöstens morgon blickade
blekt in i farbror Eeros ateljé, men man dansade ännu där; även
Pekka Halonen dansade med allvarlig min, fundersam som i rian,
där dansade även Jean Sibelius som verkade irriterad av en takt
som någon annan bestämt…
Konstnärsfamiljerna
gav Sibelius i allmänhet arbetsro när denne behövde det. Kompositören
beslöt själv när han ville gå på långa promenader med Eero Järnefelt
och när han ville åka till Helsingfors med konstnärskolonins män
för att vifta utom räckhåll för hustrurna.