"Kajustaflan"
av Axel Gallén. Från vänster Axel Gallén, Oskar Merikanto, Robert
Kajanus och Jean Sibelius. Gallén bearbetade senare en uppsnyggad
Symposion-version av motivet.
Den berömdaste av de konstnärsgrupper Sibelius hörde till var
obestridligt Symposion-kretsen, vars andra kärnmedlemmar var Robert
Kajanus och Axel Gallén (senare Akseli Gallen-Kallela).
Symposion-konstnärskretsen började ta form på vintern 1892, när
Sibelius hade flyttat till Helsingfors. Kvällssamkväm med Kajanus
och de andra hölls till en början exempelvis hemma hos klockarskolans
direktör Lorenz Nikolai Achté och hans hustru Emmy som var en
begåvad sångerska. Den tonåriga dottern Aino, som blev en sångerska
av toppklass, kom ihåg Sibelius från denna tid.
"Kajanus
hörde till min fars vänner och besökte ibland vårt hem. Men när
"gänget" någon gång ringde på dörrklockan mitt på natten
och min far kommenderade kaffe och konjak på bordet, orkade inte
mamma, när hon stigit upp, höja sig till samma sinnesstämning
och ta saken med humor. Till "gänget" hörde bl.a. Jean
Sibelius som i en plötslig skapariver huvudstupa ville kasta sig
över det närmaste ordentliga pianot för att pröva om tonerna i
verkligheten skulle klinga lika förtrollande som i hans fantasi."
Hustrurnas
ogillande flyttade samkvämen från hemmen till restaurangerna.
Kajanus och Gallén fascinerade Sibelius, och till kretsens tillfälliga
extra medlemmar hörde bl.a. Armas Järnefelt, Adolf Paul och Galléns
svåger Mikko Slöör. Armas och Adolf var visserligen ofta utomlands.
Diktaren Eino Leino var inte medlem av Symposion-kretsen, fast
man ofta har påstått detta. År 1892 var Leino hela 14 år gammal.
Han var inte heller modellen för den "sovande borgaren"
på Galléns Symposion-tavla, för då tavlan målades var Eino
en 16-årig ung pojke, inte den tjocknackade mannen på bilden.
Ledargestalten
i Symposion-kretsens kärntrio var Robert Kajanus, en kapellmästare
och tonsättare som var ett decennium äldre än de övriga. Kajanus
hade redan erfarit två hustrurs samt förstfödda dotterns död,
och allt detta hade förhärdat den förre unga idealisten. Kajanus
tredje äktenskap med hustrun Lilli var mycket stormigt. Den äkta
mannen avreagerade sig på restauranger om kvällarna.
Gallen-Kallela
för sin del var dåförtiden ännu en ljusare natur. "Konstnärsbanans
prövningar och besvikelser hade inte brutit honom, han var full
av optimism, kampanda och skaparkraft", mindes Sibelius år
1935. "Han var pratsam och livlig och upplivade vår samvaro
med festliga berättelser om sina studieresor. Han hade sett rätt
så mycket av världen och förstod att utnyttja upplevelser, humoristiska
lika väl som andra."
Tillsammans
dryftade de tre säkert Kalevalas betydelse för den nya
finska konsten och ville vara med om att utveckla vidare de ungfinska
idéerna som uppstått i den närmaste kretsen kring den kulturellt
progressiva Päivälehti. De var också intresserade av tidens filosofiska
strömningar Nietzsche inbegripen, även om de unga männens kunskaper
inte alltid var lika stora som entusiasmen. Till detta hänvisar
till exempel kretsens extramedlem, den tyske mästerviolinisten
Willy Burmester, som hade tagit anställning som andre konsertmästare
i Kajanus orkester på hösten 1892. Han mindes Symposion-samkvämen
på följande sätt:
"Jag
blev också vän med okända men mycket ambitiösa författare, målare
och musiker, som berikade mitt liv. Vi filosoferade och tvistade
om teorier, som idag [år 1926] skulle få mig att le. Men diskussionerna
med dessa befryndade och ändå så olika personligheter kan inte
underskattas, för de var inspirerande intellektuell gymnastik.
Vi möttes efter konserternas slut i ett separat rum på vår stamkrog.
Tysk punsch, Benediktiner, munklikör och cigarrer väckte lusten
att ändra den slumrande stämningen till tankeutbyte.
Jag behöver knappast framhäva att musikaliska improvisationer
medförde en angenäm omväxling till våra livfulla diskussioner.
En gång stod vi kring flygeln djupt försjunkna i sann konst
och lyssnade på Alfred Reisenauers genialiska spel (...) och
denne elev till Liszt och konstnär av Guds nåde hade valt inte
ett dåligt auditorium. Kring flygeln stod den själfulle människan
och musikern Kajanus, den geniale, passionerade Sibelius, den
berömde målaren Gallén, författaren Adolf Paul som skrivit den
ryktbara Die Tänzerin Barberina och många andra kända verk,
den förträfflige musikern [Oskar] Merikanto, Armas Järnefelt
samt många andra unga män som skapar värdefull konst! (...)
En gång spelade jag i mitt hem med Reisenauer för alla dessa
storheter från klockan åtta på kvällen till fem på morgonen
tio sonater av Beethoven, tre av Brahms och två av Grieg."
Galléns
ögonblicksbild från våren 1893 framhäver kretsens nöjeslystna
natur. "Jag blev mycket uppiggad under kvällens lopp, i synnerhet
när Kajanus och Sibelius anlände. Det är helt enkelt nödvändigt
att få koppla av då och då", skrev han.
I
början av år 1894 levde Symposion sitt intensivaste skede. Från
dessa tider härstammar den berömdaste Sibelius-anekdoten om vilken
det finns tiotals variationer. Enligt anekdoten gick Robert Kajanus
och dirigerade en konsert i S:t Petersburg mitt under ett supkalas
på Kämp. När han återvände gjorde han en avstickare till Kämp
och såg de andra medlemmarna i kretsen fortfarande sitta vid samma
bord. "Varför bökar du Kajus hela tiden i dessa dörrar. Sätt
dig ner och drick som andra", påstås Sibelius ha sagt.
År 1929 gav konstnären Sigurd Wettenhovi-Aspa den följande versionen
av vitsen:
"En
gång reste han [Armas Järnefelt] ända till S:t Petersburg för
att dirigera en konsert. Han stannade där i hela två dagar,
men eftersom han vanligen var relativt fåordig, lade man inte
märke till hans frånvaro i detta ypperliga sällskap. Åtminstone
Sibelius hade knappast märkt att svågern var borta. När broder
Armas hade återvänt till Helsingfors resonerade han så här:
'Naturligtvis pågår geniförsamlingens plenum fortfarande.' Det
hade han rätt i, och när han åter steg in i rummet med sina
nya lagerkransar som han förstås gärna visade för sina kamrater,
fäste Sibelius sina forskande blå ögon på svågern och sade:
-- Nå? Har du varit i telefon igen?
Som du ser, svarade Järnefelt. Jag ringde ett par lagerkransar
från S:t Petersburg."
Sibelius
själv betonade att man talade om konst och inte enbart söp på
sessionerna. Ännu år 1950 mindes han entusiastiskt 1890-talets
idealism, då konstnärerna inte talade om pengar eller betalning
av hyran utan om själva konsten. Sibelius tyckte att även 1890-talets
affärsmän var konstkännare och betalade gärna bordets gåvor, när
de kom åt att prata med konstnärer om nya riktningar.
I
slutet av januari 1894 flyttade Gallén till Sääksmäki, och Symposion-trion
upplöstes för en stund. Under året förevigade Gallén emellertid
kärntrion i ett par verk, i "Kajustaflan" som nuförtiden
finns i Serlachius konststiftelses samlingar och som även
har kallats Problem eller skiss för Symposion-tavlan
samt i själva Symposion-tavlan som tycks vara den mera
slutförda och städade versionen av motivet. I detta verk verkar
konstnärerna mindre berusade och ser värdigare ut än i "Kajustaflan".
I
"Kajustaflan" har avbildats en naken figur som
sitter på bordet med händerna runt knäna, en hätsk Gallén, en
karikatyr av Oskar Merikanto som målats med en kålrot som modell,
en filosofisk Kajanus och en mycket försupen Sibelius. På bordet
finns många tomma glas och flaskor, till exempel benediktinerlikör
som kallades "munken".
I den mera slutförda versionen sitter Sibelius, Kajanus, Gallén
samt en avsomnad "borgare" på restaurang vid munklikör.
De unga genierna ser på Osiris vingar i skenet av en djupt symbolisk
bakgrund.
Galléns
förklaringar om den sovande personen varierade. "Jag tog
hand om Merikanto, detta kålrotshuvud, genom att låta honom somna
på bordet", skrev konstnären till Louis Sparre den 28 april
1894. Senare blev förklaringen till den sovande gestalten djupsinnigare.
Nu påstods det att "Borgaren" inte hade en direkt förebild
i verkligheten utan att Gallén ville skildra en människotyp som
inte kunde klättra uppför geniernas stege utan blir trött och
faller i sömn, medan de andra vaknar - kanske alkoholinspirerade
- för att höra evighetens röster. Som "borgarens" modeller
satt i tur och ordning åtminstone Mikko Slöör, Oskar Merikanto
och Adolf Paul.
Kritikerna
blev förbannade. Uusi Suometar kallade Gallén utställningens busunge.
"Både timmar och flaskor har gått, eftersom cigarrerna har
fallit från herrarnas fingrar och den tredje kamraten har redan
fallit i sömn vid munken [benediktinerlikören], denna efternattens
sena kamrat ", skämtade tidningen.
Päivälehtis Kasimir Leino var positivare mot "de egna pojkarna".
"Att man här verkligen rör sig på idéns fria vatten, det
har konstnären velat anmärka när han i stället för väggar målat
ett stjärnklart himmel kring männen, skrev Eino Leinos storebror.
Albert Edelfelt var utled på symbolism. Han trodde inte på en
"morfinistisk, teosofisk, spiritistisk och sexuellt abnorm
konst". Man kan naturligtvis tvista om huruvida Symposion
är symbolistisk och om Edelfelt syftade på bland andra denna
tavla med sitt uttalande.
I
början av 2000-talet har Janne Gallen-Kallela-Sirén påvisat verkets
eventuella samband med Rubens Fyra filosofer och Senecas
byst och tillbakavisat påståendena om dessa verks eventuella
symbolism. Han anser att målningens bakgrund snarare hänvisar
till Bibeln och Apostlagärningarna 2:12-21, där det sägs att Gud
skall utgjuta sin ande över allt kött och att i samband med detta
syns blod och eld och rökmoln och att solen skall vändas i mörker
och månen i blod. Konsthistorikernas tvist om tavlornas betydelse
kommer troligen att fortsätta.
Sådana
finesser dryftades av få samtida: för dem skildrade tavlan kända
konstnärer berusade i en okonventionell och radikal målning. Problemet-
eller Symposion-tavlan var enligt Gallén "en bomb",
vars "alla skärvor naturligtvis slutligen faller över mig
själv, men jag tror att jag kommer att klara det". En del
av skärvorna träffade även Sibelius som på grund tavlan räknades
som ett dekadent fyllo.
Efter vernissagen falnade Symposion-sessionerna av. Gallén drog
sig till sin ateljé i Ruovesi. Hans lastbara rykte försvårade
försäljningen av verken till privathem. För Sibelius efterlämnade
Symposion-skedet dock ett angenämt minne.
"Våra
sessioner var oerhört givande. (...) Vi funderade över allt
mellan himmel och jord, problemen tändes och duggade, men alltid
i en optimistisk och befriande anda. Det måste röjas väg för
nya idéer på alla områden. Symposion-kvällarna gav mig mycket
under denna tid då jag annars skulle ha varit mer eller mindre
ensam. (...) Symposion-tiden varade från hösten 1892 till år
1895. Sedan reste Gallen-Kallela utomlands, och jag förberedde
mig för att gå mina egna vägar. 90-talets stämning återvände
inte."