Kompositören
uppskattade de båda savolaxiska männen av folket, Pekka Halonen
och Juhani Aho. Rivaliteten om Aino Järnefelt med den sistnämnde
var redan förbi när Sibelierna flyttade till Tusby och vänskapen
med författaren stärktes på grund av tillhörigheten till Päivälehti-kretsen.
Ainolas murningsarbeten var redan i gång sommaren 1904, när Aho
skrev sin prosadikt Veljeni vierailla mailla. Sibelius
tonsatte den för manskör samma år. På hösten 1914 erbjöd författaren
också sitt Karhuntappajaiset-manuskript för sin vän för
att denne skulle komponera det till en balett, men projektet körde
fast. Veljeni vierailla mailla blev det enda resultatet
av samarbetet mellan Aho och Sibelius.
Sibelius
klädde alltid upp sig när han gick ut på promenad, medan Aho trivdes
hemma i folklig dräkt. På Aholas gård stördes Sibelius av fisklukt,
varför gemensamma fotvandringar glömdes, men å andra sidan kunde
konstnärerna gå och meta tillsammans.
Ofta
reste de också tillsammans till Helsingfors. Månne författarens
verk Panu tangerades i diskussionerna? I början av år
1898 hade Sibelius haft ett programmatiskt, symfoniskt verk i
fyra satser under utveckling. Namnet på dess finalmotiv var Jormas
himmel. Sambandet med Ahos roman verkar uppenbart. På bokens sista
sidor finns Jorman laulu, en lång dikt i kalevalamått. Kompositionen
blev aldrig färdig, men några av dess motiv flyttades uppenbarligen
till första symfonin.
Hästen
Pekkas tjänster tog slut år 1911 när familjen Aho flyttade till
Helsingfors. Detta ledde till ändringar på Ainola. Man skaffade
en egen häst och byggde ett stall för den. Man blev också tvungen
att utvidga tomten (Se Ainolas byggnader). Kontakten med författaren
bröt emellertid inte, och Ahos verk lästes ivrigt på Ainola (Se
böckerna i Ainolas bibliotek).