Kalevalasällskapet
verkade inofficiellt under åren 1911-1919 och grundades officiellt
år 1919. Det var klart att nationalkompositören Jean Sibelius
som blivit känd för kompositioner med Kalevalamotiv inbjöds att
delta i sällskapets verksamhet. I sällskapets stiftningsfest i
december 1919 träffade kompositören också sina gamla Symposion-bröder
Robert Kajanus och Akseli Gallen-Kallela. Trion var åter tillsammans,
ett kvartssekel efter att Symposion-kretsen hade skingrats.
Som
ett av sina första projekt ville Kalevalasällskapet starta ett
filmprojekt om Kalevala. På nyårsaftonen 1920 höll man
ett konstituerande planeringsmöte och närvarande var förutom Sibelius
även bland andra professorerna Axel Haartman och Carolus Lindberg
och konstnären Wettenhovi-Aspa. Entusiasmen var stor, och när
den var som störst vände sig Wettenhovi-Aspa till Sibelius: "Och
du Sibba, du skall komponera en briljant musik, så som du bara
kan, först skall det gå fint pim, pim, pim och sedan ett mäktigt
crescendo pom, pom, pom."
I juni 1920 avgick verkligen en etnologisk expedition till Suojärvi
för att spela in en dokumentär om Kalevala under ledning av etnologen
U. T. Sirelius. Filmen lanserades år 1921. I bakgrunden av stumfilmen
hördes musik som sist och slutligen hade beställts av Armas Launis.
Sibelius hade uppenbarligen inte gått med i projektet.
Sibelius
deltog aktivt i Kalevalasällskapets sessioner vid årsskiftet 1919-1920.
Den mest berömda sessionen blev mötet hos partihandlaren Otto
Lumme vid Norra esplanaden. På platsen var förutom Kajanus, Eero
Järnefelt och Pekka Halonen även till exempel skulptören Emil
Wikström, Aleksis Kivi-forskaren Viljo Tarkiainen och skulptören
Alpo Sailo. Det blev ett synnerligen komiskt och sorgligt samkväm.
Festen
började kl. 18.30 och man satt vid bordet till midnatt. Trots
förbudslagen var ett av de ärenden som herrarna befattade sig
med "likvida medel". Till dessa medel hörde brännvinssnapsar,
bordeaux, champagne och öl. Diktaren Eino Leino kom redan tidigt
på plats efter att ha tagit ganska många glas på restaurangen
Royal. Han läste upp en festdikt som han skrivit för Kalevala-festen
och började bete sig högljutt även om till en början också rätt
så spirituellt. "Leino uppförde sig alltid spirituellt när
han var full. Jämförd med honom var Sibelius grov och tafatt,
fast han var ett sådant geni. Det var något gammalt groll mellan
dem", berättade Tarkiainen år 1946 för Sailo och Aarre M.
Peltonen som höll på att börja med sina Leino-studier.
"Sibelius
skröt alltid och överallt och det verkade som om Leino i likhet
med många andra hade ett horn i sidan till honom ", berättade
Alpo Sailo. "Sibelius satte sina fötter på bordet och skröt
med att man i hans släkt inte hade gjort kroppsligt arbete på
flera generationer. (...) Visade då upp sina tår med ädel form
- tog av sig skorna och strumporna och skröt. Ett besynnerligt
drag!"
Vid
midnatten behandlade man de officiella ärendena redan i ett ganska
berusat tillstånd. Man beslöt att arrangera en Kalevala-fest den
28 februari där Leinos festdikt skulle framföras. Till nya medlemmar
ville man kalla Otto Manninen, Uno Holmberg, Sakari Pälsi och
A. Lähteenkorva. Däremellan hade Leino anordnat en egen session
och slocknat på wc-sitsen. Kalevalasällskapets medlemmar gick
i tur och ordning för att fnittra åt synen.
"Slutligen
väckte man karlen och hämtade honom till sällskapet", berättade
Tarkiainen. "Efter att ha fått kaffe och tagit sig ett par
konjak och bolssupar var han åter i fin form och deklamerade 'Finlands
tunga artilleris marsch' som han nyligen skrivit. -- Sibelius
lovade komponera den och sade:
--Dåliga dikter är alltid lättare att tonsätta än bra; man får
något ut av dem. Leino tackade för komplimangen!"
Ordstriden
fortsatte. Leino hötade med fingret och varnade: "Kom ihåg
att den är det tunga artilleriets marsch, och därifrån kommer
det en sådan kappsäck mot ditt huvud att du har varken huvud eller
tänder mer. Du är så dum och ful, du ser ut som en dödsskalle."
Sibelius
hade gått runt till Leinos bord från andra sidan och grep nu Leino
i kragen. Leino skrek: "Ta bort dina händer annars så slår
jag dig så att ditt huvud rullar i knuten." Sibelius drog
sig till ett annat rum, stirrade på sig själv i spegeln och strök
sin flint fundersamt. Tarkiainen berättar om fortsättningen på
kvällen:
"Det
uppstod intensiv diskussion över om man skulle inbjuda främmande
makters härvarande diplomatiska representanter till Kalevala-festen
eller inte. Beslut: de skall inbjudas. Men ännu hetsigare debatterade
man om huruvida festen måste avslutas med Vårt land. --
Sibelius motsatte sig, eftersom det musikaliskt skulle förstöra
effekten av hans 'Eldens ursprung', om man genast efter det skulle
sjunga och spela Vårt land som har komponerats i en helt annan
dur; det skulle uppstå värsta tänkbara musikaliska disharmonier.
-- Pekka Halonen åter höll på Vårt land för traditionernas skull
och talade riktigt entusiastiskt, med en tår i ögonvrån. Sibelius
gav vika och tryckte Halonens hand till försoning."
"Klockan
två bjöds det på vickning, och man skålade och skämtade. Då uppstod
en tvist mellan Leino och Sibelius om adelskap och svenskhet.
Sibelius verkade vara en extrem aristokrat: han erkände även tudelningen
i sitt bröst: den ena sidan var finsk, den andra svensk. Han utbringade
en skål för Finlands förra adel. Pekka Halonen tänkte svara och
började ett tal för att tala om släkter och deras adelskap, men
han var så trött att han helt miste tankesammanhangets röda tråd
och tystnade. -- Leino försökte tala. Men Rob. Kajanus tog ordet
och sade:
-- Finska språket har ingen egen motsvarighet till det eng. ordet
'gentleman'. Och det är sant att vi har knappt med gentlemän.
Men jag ber om att få utbringa en skål för en finsk man, en man
som vi alla erkänner som en finsk gentleman: Elias Lönnrot!
Man skålade..
Leino påbörjade sitt tal så här:
-- Jag har numera blivit internationell. Men för mig ter sig alla
dessa gräl om adelskap och svenskhet så pinsamma, att -- -- --
Och i detta land finns det så mycket att skälla på att om jag
vore en hund, så skulle jag inte kunna göra annat än sitta med
nosen mellan tassarna vid Runebergsstatyn och gläfsa åt alla som
går förbi: vovvov, vov vov -- --! Men det tål varken käften eller
baken. Och jag är en väluppfostrad människa och jag låter även
Sibba tala dumheter om ätter och svenskhetens och adelskapets
förträffligheter -- --
Sibelius sade: -- Vi är båda adelsmän, jag och du Leino. När du
nyss satt på tuppen i en så monumentalisk ställning, så såg jag
klart ditt finska adelskap.
Leino: -- Jag är en renässansfigur och jag är en av trumslagare
Mustonens söner. -- Men du Sibelius du är också en finsk trumslagares
son i 5:e eller 6:e led tillbaka i tiden. Och om du nu själv slår
på en trumma som hela världen lyssnar till, så är jag inte en
sämre trumslagare än du, fast resonanslådan på min trumma är endast
ett litet folks språk som talas av bara 3 milj. människor. Och
du Sibelius är en rokokofigur och av tavastländsk bondesläkt.
Ta och fråga [Eeli] Granit-Ilmoniemi [som forskat i Sibelius-släkten].
Så fortsatte tvisten mellan dessa två storheter (...) blottlades
den finska civilisationens splittring och tomhet sedd från insidan."
Alpo
Sailo berättade att Leino och Sibelius bilade tvisten på efternatten
när tillställningen slutade. "Varför skäller du alltid på
mig vid varje tillfälle, kunde du inte låta bli?" frågade
den redan tillnyktrade kompositören.
Sibelius
skämdes så mycket över sitt uppförande att han inte gick för att
dirigera Eldens ursprung på Kalevaladagens fest den 28
februari. Det hade inte varit lätt att uppträda som en vördnadsvärd
kapellmästare i ett sällskap som just hade sett honom visa upp
sina tår på bordet och skryta berusad. I sin dagbok skriver Sibelius
att orsaken till uteblivandet var "reumatism".
År
1921 publicerades Kalevalasällskapets första årsbok och A. O.
Väisänens Sibelius-intervju. Där talade kompositören för intervjuaren
om Kalevalas och Kalevalasällskapets betydelse.
"Jag
tycker att ett Kalevalahus som skulle vara en helgedom för vår
konst och en högborg för forskning i vår släkt är en strålande
idé. När jag hörde om detta, upptäckte jag att många av mina skisser
inte borde ha blivit eldens offer. - Jag tror på Finlands stora
helhet och jag ser den. Jag är glad att jag har fått leva med.
Annars, här är för min del något till det kommande Kalevalahusets
samlingar", sade Sibelius till intervjuaren.
Han
överlämnade originalmanuskripten till Lemminkäinen-sviten,
Historiska bilder och Luonnotar (Naturens dotter)
åt Kalevalasällskapet.
På
1920-talet kom Sibelius Kalevala-entusiasm fram till exempel i
komponerandet av Väinön virsi och Tapiola. Den
aktiva verksamheten i Kalevalasällskapet falnade dock av mot 1920-talets
slut.