Jean
Sibelius
"Många skulle säga att mitt hem är anspråkslöst, men det
duger för mig. Jag är inte som Verner von Heidenstam, den svenska
skalden, som lät bygga en fin villa åt sig vid en underbar sjö
och sedan klagade över att han inte kan göra ett bra arbete, när
allting omkring honom får honom att skämmas över det som han skrivit.
Jag har varit fiffigare. Jag byggde huset i en omgivning som inte
är för vacker. När jag komponerar min musik, är det alltså möjligt
att jag inte skäms för det!"
Läs även Ainolas
invånare: Jean Sibelius
Aino Sibelius
"Barnen anade instinktivt hur de måste bete sig, vad respekten
mot faderns arbete krävde av dem.
Och lika instinktivt hade var och en av dem liksom en känsla av
befrielse i det ögonblicket när far hade börjat skriva. Det innebar
att verket hade mognat till sin slutliga form, dess födelsestund
hade inträffat (...)
Då var det som om solen skulle ha gassat efter en lång tid av
molnigt väder. Hela hemmet var i en slags vårfröjd, barnen blev
så glada. Under sådana dagar kunde man sitta till och med två
dygn i ett sträck, utan att stiga upp från sitt skrivbord.
På den tiden hade de [barnen] så oerhört roligt på sommaren! Här
fanns ju så väldigt mycket kamrater i samma ålder: Halonens, Paloheimos,
Hjelts, Järnefelts. (…)
Jag minns så bra när det gjordes reparationsarbeten hemma hos
oss och en målare visslade medan han arbetade. Jag måste mycket
ödmjukt be honom sluta, eftersom det stör professorn. Mannen förstod
inte riktigt, men jag hittade på en bra liknelse. Vad skulle han
säga, om han just hade målat en vägg och någon skulle komma och
dra med en pensel målarfärg på och förstöra hela arbetet. Mannen
förstod. (…)
Jag är lycklig över att jag har fått leva vid hans sida. Jag känner
att jag inte har levt i onödan. Jag påstår inte att det alltid
har varit lätt - man har varit tvungen att undertrycka och kontrollera
sig själv - men jag är mycket lycklig. Jag välsignar mitt öde
och ser det som en gåva från himlen. Min mans musik är Guds ord
för mig - dess källa är ädel, och det är ljuvligt att leva nära
en sådan källa."
Läs även Ainolas
invånare: Aino Sibelius
Eva Paloheimo
"När vi barn var små, upplevde vi att Ainola, vårt hem, var
ett skepp som ensam seglade på det vida havet: ingenting var säkert
utanför det. Det var inte säkert om det skulle komma pengar, far
hade ingen tjänst, alltså inte heller någon avlöningsdag, det
var inte säkert, om Vecsey i Berlin skulle spela fars violinkonsert
bra, om Henry Wood i England skulle framföra fjärde symfonin;
alla ansåg ju den vara så svår och kaotisk, fastän den var helt
klar för oss, bara man spelade den klart.
"Var och varannan dag kom
det dåliga recensioner: en tysk byrå klippte dem från världens
tidningar och skickade till pappa. Jag hade lust att gå och möta
postgumman och be henne ge mig breven, för att pappa inte skulle
ha fått dem, först blivit upprörd av dem och sedan rasande, och
sedan blivit nedstämd, och för att mamma inte skulle ha gråtit.
Men ännu värre skulle det ha varit, om de inte hade kommit, för
då skulle pappa ha upplevt det som om hans verk skulle ha blivit
avfärdade med tystnad. Det var alltså bara att lida och uthärda."
"På natten, när vi redan hade sovit länge, kunde vi vakna
till pappas spelande: det var varmt, månen lyste från ett annat
håll än i allmänhet, det kunde ha känts lite dystert, men pappas
spelande var tryggt, tröstande: pappa är vår, han navigerar Ainola-fartyget
genom världens faror och stormar, och en dag blir han kanske ännu
berömd." (…)
Idag [år 1935] är livet på Ainola
i många avseenden annorlunda än under vår barndomstid, det finns
inga penningbekymmer mera, eller så mycket dåliga recensioner
som tidigare. Det strömmar beundran, intresse, förståelse från
världen. Nu talar inte publiken mera bara om Valse Triste
eller Finlandia. På grammofonskivor är Sibelius orkesterdikter
och symfonier alla de otaligas egendom som älskar denna musik."
Läs även Ainolas
invånare: Eva Paloheimo
Ruth Snellman
"Jag var nio år gammal när vi flyttade till Ainola. Från
Ainola såg man en kilometer av landsvägen. Kring denna väg koncentrerades
vårt liv mycket väsentligt."
"Vägen var liksom fridlyst,
för det fanns mycket litet trafik jämfört med det nuvarande vimlet.
Ibland kunde någon köra med häst, men mest gick man till fots
eller till cykel."
"I likhet med alla de tusentals
bygatorna i Finland var vägen en mötesplats för ungdomen. Och
det fanns åtminstone lika många ungdomar där som i vilken annan
finsk by som helst."
"I Tusby bodde Paloheimos
och Halonens, Eero Järnefelts familj bodde på Suviranta, Juhani
Ahos familj på Ahola och på Lepola fanns många av arkiater Hjelts
barnbarn och barnbarnsbarn. Dit kom också många ungdomar på besök.
På Suviranta besökte till exempel Sillanpää ofta vår kusin Heikki
Järnefelt som var hans goda vän. Även akademiker Eino Kaila och
Matti Kivekäs bodde i Tusby som unga studenter."
"Alla var intresserade av
varandra och varandras vänner. Där fanns små kärleksäventyr och
helhjärtade romanser av vilka tre slutade i bröllop." (…)
"Kanske gav det glans åt våra
liv att så gott som alla våra vänner var från konstnärsfamiljer.
Hela existensen var slumpmässig. Ingen hade regelbundna inkomster.
Var och en gjorde det som han eller hon bäst kunde."
"Min mor till exempel gjorde
väldigt mycket renskrivningsarbete åt Juhani Aho som höll på att
översätta Bibeln."
"Våra föräldrar tog rätt så
mycket del i våra aktiviteter. Jag kommer ihåg att jag ibland
funderade, hur dessa gamla människor orkade, men de var ju ingalunda
så gamla som jag - som var så ung - upplevde dem."
Läs även Ainolas
invånare: Ruth Snellman
Katarina Ilves
"På denna tid [flyttningen 1904] kunde man inte ens tala
om Järvenpää som en by, för där fanns egentligen bara fem hus:
handelsmannen, stationen, posten, gästgiveriet och bagaren. Resten
var herrgårdens marker och det fanns inte mycket bosättning på
dem. Våra livs medelpunkter var sandgropen, som var ungdomens
samlingsplats, och närmare hemmet ladan och fårhagen, och om dem
talar vi med systrarna fortfarande som geografiska fixpunkter,
fastän de inte ens existerar mera. (…)
I min mycket tidiga barndom hade jag den uppfattningen att Ainola
var ett segelfartyg som förde oss i den riktningen där flygeln
nuförtiden finns. Pappa skötte om seglen och mamma satt vid rodret."
"När pappa var hemma, fyllde
han hela huset. Där rådde på något sätt en mycket trygg och angenäm
atmosfär. När han var borta, fick vi barn vara mera fria, vi fick
spela och sjunga. Men där fanns tomheten. Hans personlighet strålade
överallt och han var mycket trygg. (…)Mamma
steg upp klockan 6.30. Hon sydde på maskinen, om pappa var på
resa, och arbetade i trädgården. Pappa steg sent upp och gjorde
sedan sin morgonpromenad till granstaketet. Barnen fick välling.
Det fanns även ett kaffebord. Klockan 12 var det lunch. När jag
satte mig med utslaget hår vid bordet, sade pappa: 'Ditt huvud
ser ut som ett kråkslott. Bara äggskalen fattas.'"
"På dagen utfördes olika slags
arbeten och på eftermiddagen drack man kaffe. Middagen var klockan
18 och kvällsteet klockan 21. Vi hade regelbundna tider. (...)Pappa
var både lekfull och förstående. Under den första tiden brukade
han gå på landsvägen där han träffade byns män eller husbönder
eller min morbror Erik (Eero Järnefelt). Pekka Halonen höll sig
på lite längre avstånd för sig själv, men han besökte ofta Ainola.
Far hade livliga och snabba gester. Han promenerade snabbt. Med
åldern blev takten naturligtvis långsammare. Han var mycket livlig.
I sällskap kunde han vara vitsig och berätta historier. Jag tror
nog att människor höll av honom. (…) Far beskärmade sig ibland
över att han inte kunde komma igång med sina stora verk. Han måste
göra små stycken för levebrödets skull. Vi barn: 'Varför gör du
dem då, när du inte har lust?' Pappa: 'För att ni skall få smörgåsar.'
Vi: 'Vi kan ju äta annan mat också.'"
Läs även Ainolas
invånare: Katarina Ilves
Margareta Jalas
"Heidi och jag var ensamma barn. Under vår tid existerade
inte mera det blomstrande sällskapslivet mellan konstnärsfamiljerna
i Tusby med sina teaterföreställningar, danser, kräftutflykter
och små flirt, som det har berättats så mycket om. Våra äldsta
systrar Eva, Ruth och Katarina hade engagerat sig entusiastiskt
i dessa aktiviteter, men när vi växte upp till samma ålder hade
de och deras vänner redan flyttat hemifrån - de flesta till Helsingfors
- och gift sig."
"Vi två var äkta tusbybor,
födda på Ainola. Vi lekte mycket i skogen som omgav huset och
var så skygga att när det kom gäster till huset, sprang vi och
gömde oss bakom träden och de stora stenarna. Vi ville helt enkelt
inte niga för främmande tanter och farbröder och konversera med
dem, och till och med på svenska, vilket kändes tillkonstlat.
Fars arbete begränsade också familjens liv. Alla döttrarna studerade
musik - piano - och jag dessutom violin och viola, men vi fick
aldrig öva oss, när pappa var närvarande. När han gick på sin
dagliga fotvandring till Ainolas park och skog, Templet, som han
kallade det, inövade vi vår spelläxa. När han kom tillbaka, var
huset tyst igen."
"Jag kommer ihåg, hur jag
en gång förbiseende sjöng med hög röst Atenarnes sång, hans egen
komposition. Han kom till mig, log rart och sade: 'Nu har du lärt
dig att sjunga den helt rätt.' Jag visste att det var bäst att
inte framföra den igen. Annars kände vi inte på något sätt att
vi var en stor mans familj. Bara den här tystnaden, som vi hade
vants vid, skilde oss från andra barn. (…) Han hade en sådan blå
blick. Jag har inte sett något motsvarande hos någon. Jag kommer
alltid ihåg den känsla av trygghet som jag upplevde när jag satt
i hans famn."
"Vi barn hade alltid en stark
känning av honom. Det är svårt att tro, men på något sätt visste
man alltid, anade, om han var hemma eller någon annanstans, även
om man inte såg honom… liksom en tät luft då när han var hemma…
för mig kändes det som om hans närvaro även varit i Ainolas träd.
Det var helt förunderligt."
Läs även Ainolas
invånare: Margareta Jalas
Heidi Blomstedt
"Att smyga till mamma och pappa i övre våningen krävde mod,
då det inte ens fanns elektriskt ljus. Trapporna knarrade och
det var hemskt att passera den första avsatsen vars vinkel det
fanns en skrubb som vi kallade för Rävlyan. Där bevarades pappas
cigarrlådor (...) Jag minns hur jag en gång uppskrämd hade frågat,
vad kommer då när himlen och även rymden är slut. Nå, då kommer
ju en vägg och i väggen ett hål och när du kikar in genom det,
ser du hur pappa sitter i sin stol och röker på en cigarr, svarade
pappa. Jag kände mig lycklig igen. Pappa hade förstått min känsla
av otrygghet och avlägsnat den med ett konkret exempel. (…) Mamma
undervisade oss och när Piiu började skolan, blev jag ensam i
ett par år. Själv började jag först på läroverkets fjärde klass.
Men pappa och mamma var rara och först nu efteråt förstår jag
hur mycket tid de offrade åt mig. Jag tror att jag som familjens
yngsta barn blev bortskämd på ett sätt som de äldre systrarna
inte blev."
Läs även Ainolas
invånare: Heidi Blomstedt