Kompositörer,
musiker
Leevi Madetoja (1887-1947)
Leevi Madetoja var en av sin tids
populäraste finska kompositörer efter Jean Sibelius. Han studerade
under ledning av Sibelius 1908-1910. Madetojas hågkomst berättar
om den första resan till en kompositionslektion i Ainola.
"Jag behövde inte gå länge, förrän en reslig mänsklig gestalt
som jag redan på långt avstånd kunde identifiera som min blivande
lärare uppenbarade sig framför mig. "Jag var rädd att ni
inte skulle känna till vägen och därför kom jag emot Er",
sade han och tryckte min hand mycket vänligt. Trots att jag troligtvis
inte kunde besvara denna älskvärdhet med tillbörlig artighet -
det var jag för blyg för och för besatt av den nervspänning som
berodde på vårt första möte - störde detta inte stämningen. Vi
kom inomhus. Snart är diskussionen i full gång. I all min klumpighet
blir jag snart upptänd och känner hur den spirituella och sympatiska
atmosfären lockar fram sköna tankar och kärlek till allt skönt
Sedan börjar lektionen.
'Jag är en dålig lärare', sade mästaren som sina första ord, när
jag visade för honom en fuga med 5 stämmor som jag totat ihop,
när jag kom till min första lektion. Dålig lärare! Ja, vem är
dålig och vem är bra lärare? Det torde i de flesta fall beror
på i vilken mån det uppstår växelverkan mellan läraren och eleven.
Och jag måste säga att jag blev mycket rikare redan under det
första korta besöket hos min mästare. Ingen undervisning i snävt
pedagogisk bemärkelse. Bara korta, träffande anmärkningar. I den
fuga som jag gjort höll vi oss inte länge; vi började tala om
allmänna musikalisk-estetiska frågor. Ett gott och alltid riktigt
råd kommer jag ännu ihåg från denna lektion: 'Inga döda noter!
Varje not måste leva!' Kan man ge någon bättre instruktion för
en musikstuderande?
En annan väsentlig sida i Sibelius ledning var det att han sporrade
eleven att anstränga sina krafter. 'Man måste kasta sig i vattnet
för att lära sig simma!' Man skall inte vara rädd för uppgiftens
svårighet; ta itu med det friskt och modigt bara! Jag erinrar
mig de många vinterkvällarna, då jag fylld av helig entusiasm
och stora planer stegade från Sibelius bostad längs Träskända
landsväg till stationen, fast besluten att 'lära mig simma'."
Erik
Bergman (f. 1911)
Erik Bergman en av Finlands mest
uppskattade kompositörer. Han var professor i komposition vid
Sibelius-Akademin under åren 1963-1976. I sin hågkomst berättar
Bergman om ett möte på Ainola på 1940-talet.
"Jussi Jalas ringde till mig och sade att mästaren hörde
min konsert i radion och skulle vilja träffa mig. Jag undrade,
hur jag hade gjort mig förtjänt av en sådan ära. Jag minns inte
vilken av mina 1940-tals konserter det var frågan om, men i varje
fall kunde jag besöka Ainola.
Sibelius sade genast när vi möttes att han var så glad över träffa
mig. Han sade sig ha hört att finländska kompositörer arbetar
i skuggan av Sibelius. 'Nu märker jag att det finns en, som inte
vill och inte behöver vara i min skugga', sade han. Det var en
sån där två timmars visit. Han bjöd på kaffe och konjak. Jag märkte
nog att händerna darrade mycket.
Han visste i vilken riktning jag som kompositör var på väg och
berättade hur han som ung varit intresserad av den nya musiken
och Schönberg - om detta säger ju Tawaststjernas bok just ingenting
- och han verkade vara mycket glad över att något nytt kommer
till i det här landet.
Jag mötte honom aldrig mera, men han hälsade ofta genom Jussi
Jalas efter att ha läst mina artiklar och hört min musik i radion."
Einar
Englund (1916-1999)
Einar Englund var en av sin tids
mest uppskattade finländska kompositörer. Englunds hågkomst berättar
om ett möte på Ainola på sommaren 1941.
"Det var sluten ordning, det var detta bestyr med ner upp,
ner upp Jag såg en vårdat klädd gentleman vid ängskanten. Han
stannade för att se och log under sin bredbrättade hatt. "Det
är ju Sibelius", blixtrade det till i mitt huvud.
Vapenrocken gjorde mig dumdristig: jag tänkte att en soldat är
inte rädd för någonting. Jag beslöt att besöka Ainola, för min
lärare hade berättat att Sibelius hade hört min pianokvintett
i radion.
Följande morgon steg jag in genom Ainolas port som en objuden
gäst. Jag blev förvånad, när jag hörde en schlager av Georg Malmstén
från köksfönstret. Tjänarinnan lyssnade på musik där. Jag framförde
mitt ärende till henne. Det gick fem minuter, och jag tänkte att
detta inte kan lyckas. Men sedan öppnades dörren bakom mig, och
jag såg en robust man, med ett litet men monumentalt huvud och
till min förvåning en vit skäggstubb. Han väntade på barberaren.
Mycket vänligt sade han att 'nååh, är det Englund som är där'.
Vi gick till det bortersta rummet, och han bjöd på en cigarr.
Med det började en diskussion som varade i en och en halv timme.
Jag ställde en massa idiotiska frågor som roade honom mycket.
Som att måste en kompositör dricka mycket, hjälper det. Han svarade
att han inte komponerat när han varit berusad. Under tsartiden
hötte han och sina vänner visserligen näven i fickan och höjde
skålar på Kämp för den kommande friheten. Och det var enligt honom
uppror.
Sedan frågade jag om en kompositör borde vara gift. Han sade att
om ni har hittat en människa som är redo att dela sitt liv med
er, så är det en stor sak. Att han nog försvarade äktenskapet,
även om hans egen äktenskap kanske ibland hade varit nära upplösning.
Vi talade mycket om kriget, och han beklagade sig över att han
var för gammal för att delta i striderna. Jag tänkte genast att
jaså, krigspropagandan har smittats på Sibelius.
Om hans musik talade vi inte. Jag visste att åttonde symfonin
var en svår sak. Samtalet gled in på min pianokvintett. Sibelius
hade tyckt om den, även om den var för fullproppad. Jag nedvärderade
verket och sade att det är ett ungdomens sturm und drang-verk.
Sibelius blev nästan arg. Han sade: "Så bör det vara, annars
skulle den inte vara någonting, nedvärdera inte, det kommer alltid
att vara ert viktigaste verk från denna period!"
Sedan tittade han mig stint i ögonen, och sade: "Jag ser
att ni ännu kommer att bli en förträfflig kompositör."
Den blicken följde mig i kriget. Jag var rädd att mina talanger
skulle bli oanvända och drömmar ouppfyllda. Samtidigt visste jag
att det var min plikt att göra detsamma som andra. I kriget var
alla utom dårarna rädda."
Joonas
Kokkonen (1921-1996)
Akademiker Joonas Kokkonen var
en av det sena 1900-talets mest uppskattade finländska kompositörer.
Hans hågkomst berättar om ett möte på Ainola efter FRK:s eftermiddagskonsert
i Träskända år 1952. Den unge Kokkonen hade uppträtt i konserten
som pianist.
"Eva Paloheimo sade att nu är det nog på tiden att magistern
träffar pappa.
Ainola var på promenadavstånd, så vi tog genvägen genom åkrarna.
Det sades att bara Eva Paloheimo vågade hämta gäster till Ainola
utan att de blivit bjudna. Detta var naturligtvis en oförglömlig
upplevelse för en ung musiker. Sibelius kom nerför trapporna:
en massiv gestalt. Vi blev bjudna på kaffe, bakelser och konjak.
Jag lade märke till att Sibelius konjaksglas var mycket större
än de andras. Det hälldes inte desto mera i den. När glaset var
stort, och han lyfte det med båda händerna, spilldes inte drycken
trots händernas darrning.
Sibelius mycket om sin barndom såsom äldre människor brukar göra.
Han berättade hur han hade lyssnat när hans mor spelade liggande
mellan pianostolen och pianot. Han hade sett på trasmattans färger
och förenat vissa färger med vissa tonarter. Sibelius hade ju
absolut gehör liksom jag.
Om Mozart talade han också. När jag sade att jag kanske skulle
resa till Salzburg för att studera, beklagade han sig över att
han, en stor beundrare av Mozarts musik, aldrig hade besökt Salzburg.
Jag återvände till Helsingfors litet snurrig i huvudet. Det grämer
mig mycket att jag inte skrev upp diskussionen. Det är så mycket
som jag har glömt. Men stämningen minns jag, och cigarrdoften…"
Einojuhani
Rautavaara (s. 1928)
Einojuhani Rautavaara är en av
Finlands mest kända kompositörer, vars musik blev ännu populärare
på 1990-talet tack vare lyckade skivinspelningar. År 1955 rekommenderade
Jean Sibelius ett stipendium till Förenta staterna för Rautavaara.
Rautavaara besökte Ainola flera gånger under åren 1955-1957.
"Jag var med när sovjetmusikernas och -kompositörernas förbund
överlämnade honom en mäktig hög av skinnbundna sovjetpartitur
till ackompanjemang av tal. Jean Sibelius stod i mitten av sin
timrade sal, med ryggen mot det stora bordet, ett monument igen,
men med en viss försiktig stelhet i minen, där man genom masken
av gott uppförande, genom dess springor tydligt kunde ana den
aversion som rådde innanför. Det var det första årtiondet efter
krigets slut. Samma mask kan man se i bilderna av Mannerheim på
hans födelsedag, när Hitler överraskande kom på visit.
Senare fick jag tillfälle att tacka för resan och besöka Ainola
även som HSO:s biträdande intendents Veikko Helasvuos vikarie
[Helasvuo var HSO:s bibliotekarie] skjutsande konstnärer till
Ainola. Jag skjutsade dit åtminstone Emil Telmányi som spelade
Bachs Chaconne för Sibelius med barockstråk. Sibelius var uppenbart
rörd och sade att framförandet hade skänkt honom stor glädje.
Efter detta var konversationen allt livligare, till och med så
att värden ringde på klockan och bad hämta mera kaffe och konjak.
Kontrollen bakom kulisserna fungerade ändå och ingenting hämtades
mera -- för mycket var för mycket för en nittioåring.
Under samma besök började Sibelius berätta anekdoter om sig själv
som om en tredje person. Välkänd var anekdoten om hur han en gång
sagt att fåglarna var de bästa sångarna. Sedan hade kråkan kraxat
till och Sibelius hade sagt att där är sedan den där kritikern.
Men jag kände "kalla kårar utefter ryggraden". Denne
man som för att roa sina gäster behöver historier som han utan
tvekan även själv har hört och läst någonstans, knappast utan
att ens försöka komma ihåg om något sådant någonsin verkligen
har sagts eller inträffat - och det spelar naturligtvis inte heller
någon roll; anekdoter berättas därför att det finns någon som
man kan berätta dem om, inte därför att de verkligen skulle ha
skett - denna man är inte riktigt en levande människa mera. Hans
biografi är folklore, hans privatliv folkdiktning, hans arbete
nationell egendom. I snart tjugo år har han varit sitt eget monument,
på heltid, utan att göra något annat. (Eller kan det vara så,
kan det ändå vara så att jag ser en liten ironisk glimt i dessa
ögon som iakttar vår hövliga reaktion…)
Nu måste han väl veta att vi kände till alla dessa berättelser.
Kanske han bara spelade oss ett spratt. I hans ställe hade jag
nog roat mig på gästernas bekostnad!"
Marian
Anderson (1902-1993)
Den amerikanska alten Marian Anderson
var en av sin tids legendariska sångerskor. Hon besökte Ainola
1933.
"Före vår avfärd till Ainola blev vi tillsagda att vi fick
stanna i en halv timme hos Sibelius som då var cirka 70 [67] år
gammal. Under den tiden skulle jag hinna sjunga flera sånger,
och sedan skulle vi dricka kaffe.
Sibelius och hans anhöriga hälsade oss varmt. Till min överraskning
var han inte så lång som jag hade förmodat på grund av bilderna,
men med sitt robusta huvud och sina breda axlar påminde han om
en granitskulptur.
Jag sjöng en av hans sånger vars text var på tyska - Im Wald ein
Mädchen singt - Norden och många andra. När jag slutat, stegade
han till mig, slog armarna runt mig och omfamnade mig ömt. "Mitt
tak är för lågt för er", utbrast han och ropade sedan till
sin hustru med hög röst: - Inget kaffe, utan champagne.
Kostis [pianisten Kosti Vehanens] ansikte lyste och jag fick knappt
ett ord ur munnen. Vi dröjde en mycket längre tid på Ainola än
den halva timme som hade utlovats. Medan Kosti fungerade som tolk
diskuterade vi om Sibelius sånger. Sibelius själv satte sig vid
flygeln för att förtydliga vissa punkter. Vid avskedet glödde
i mig en vällust över att ha fått träffa en så stor man. Dessutom
var jag inspirerad av att jag hade kunnat komma in i sådana sånger
som Norden. Det kändes precis som om en slöja hade ryckts bort
från mina ögon. Alltid när jag sjöng Sibelius sånger efter detta,
anade jag instinktivt hur en ny förståelse förde mig närmare dem."
Isaac
Stern (1920-2001)
Den amerikanske violinisten Isaac
Stern var Sibelius-veckans solist 1951 och uppträdde för kompositören
på Ainola.
"Min goda vän Roger Lindberg körde mig till Ainola, men jag
vågade inte ta in violinen. Dörren öppnades av en stor gestalt
som hade ett massivt huvud. Vi talade närmast franska, eftersom
jag inte kunde tyska, och Sibelius inte talade så mycket engelska.
Han frågade var min violin var, så jag hämtade den från bilen.
När jag stämde violinen satte sig Sibelius framför flygeln och
bad mig spela sin konsert. Själv spelade han piano och bölade
de stämmor som han inte hann spela. Ibland ledde han som kapellmästare
en osynlig orkester. Hans färdigheter i pianospel var dugliga.
Jag spelade igenom konserten, och Sibelius sade att han gillade
mina tempon och fraseringar. Han sade sig vara mycket irriterad
av vissa violinisters skivinspelningar. Han bekräftade min egen
syn på konserten. Enligt honom måste den spelas i stor stil.
Mycket annat minns jag inte av besöket, för hans personlighet
fyllde hela rummet."
Eugene
Ormandy (1899-1985)
Eugene Ormandy var en av sin tids
mest berömda kapellmästare. Han var överkapellmästare för Philadelphias
orkester under åren 1938-1980.
"I juni 1955 hade jag den äran att presentera Philadelphias
orkester för mästerkompositören Jean Sibelius. (...) Detta hade
varit min önskan under de många år, när vi hade spelat hans musik
och när jag själv hade fått privilegiet att dirigera hans musik
på den årligen återkommande Sibelius-festivalen: jag ville att
min orkester, som var i så nära kontakt med hans musik, också
skulle komma nära Sibelius som människa.
När jag såg hur mina kolleger gick uppför den av björkar skuggade
långa stig som ledde till hans isolerade villa i Träskända, kunde
jag se att regnet ingalunda hade dämpat deras entusiasm. Samtidigt
kom jag ihåg min första egna visit hos den store mästaren och
de känslor som jag upplevde då. Det var 1951, efter att jag dirigerat
flera konserter på de första internationella Sibelius-veckorna.
Jag visste mycket bra vad mina kolleger upplevde när Sibelius
kom ut på verandan för att hälsa på dem. Han gick med stadiga
steg och höll huvudet högt. När man får vara ansikte mot ansikte
med en sann manifestation av det geniala, när man får vara på
plats med en människa som med sin musik talar till världen, vet
man att man har upplevt något mycket sällsynt och oförglömligt
(...)
En diskussion med honom begränsade sig bara sällan till musiken.
Han höll sitt finger på världens puls även om han frivilligt hade
valt isoleringen. Han var förvånansvärt skarp i många av sina
musikaliska och även andra analyser. Han var också helt ärlig
ifråga om sin egen musik. Han ägde många skivinspelningar av sina
symfonier och tondikter, till vilka han lyssnade skarpt och kritiskt.
Hans kritik gällde både tolkningar och själva kompositionerna."
Yehudi
Menuhin (1916-1999)
Den amerikanske violinisten Yehudi
Menuhin var en av 1900-talets berömdaste musiker. Han träffade
Sibelius när han var Sibelius-veckans gästsolist i Helsingfors
1955.
"Jag hade tur, för då var han inte full.
Jag förstod att han drack mycket, men när vi möttes var han nykter
och mycket vänlig och gästfri. Det var en vacker dag med höstfärgning
och vi satt på verandan. Han var en gemytlig åldring som var tillfreds
med sig själv.
Jag hajade till när han frågade vem som var århundradets största
kompositör. Han hade ju själv också ett visst berättigande till
titeln, och det hade varit ohövligt att nämna någon annan. Till
all lycka hjälpte han mig ur knipan och sade att han ansåg att
århundradets största kompositör var Bartók. Det gladde mig, för
jag hade känt Bartók och jag uppskattar honom väldigt mycket."