I
begynnelsen av 2000-talet är Sibelius en mycket aktuell kompositör.
Efter mitten av 1990-talet har hans symfonier framförts som fullkomliga
konsertserier bl.a. i London (Göteborgs symfoniker och Neeme Järvi
samt Londons symfoniorkester och Sir Colin Davis), Helsingfors
(Europeiska kammarorkestern och Paavo Berglund samt Lahtis stadsorkester
och Osmo Vänskä), Tokio och Lahtis (Lahtis och Vänskä), Berlin
(Deutsches Symphonie-Orchester och Vladimir Ashkenazy) och Wien
(Radions symfoniorkester och Jukka-Pekka Saraste).
Sibelius
inspelas mycket hela tiden. Efter de tidiga mästarnas, till exempel
Robert Kajanus', Thomas Beechams, Serge Koussevitzkys och Herbert
von Karajans inspelningar har man allt oftare gått över till inspelningar
där alla symfonier och även andra verk dirigerats av en kapellmästare
och en ensemble. Vid slutet av 1990-talet hade Paavo Berglund
redan inspelat alla symfonierna tre gånger, medan Lorin Maazel,
Sir Colin Davis och Jukka-Pekka Saraste hade hunnit med två inspelningar.
En gång har alla symfonierna inspelats av till exempel Osmo Vänskä,
Leif Segerstam, Vladimir Ashkenazy och Neeme Järvi. I början av
2000-talet hade Sakari Oramo hunnit påbörja sin första cykel och
Leif Segerstam förberedde sin andra.
Sibelius
bildade ingen egentlig skola, även om hans elever Leevi Madetoja
och Toivo Kuula hade framgång i Finland och även om han starkt
påverkade ett par brittiska och amerikanska kompositörer, såsom
Arnold Bax, Ralph Vaughan Williams och Samuel Barber.
I Finland blev Aulis Sallinen, Einar Englund och Joonas Kokkonen
på mycket olika sätt smittade av Sibelius ideal om ”symfoniskhet”
och kompositionens organiska tillväxt.
Som
nyare vändningar kan ses Sibelius sjunde symfonis inverkan på
den franska spektralmusikens mästare som till exempel Tristan
Murail och Gerard Grisey, Sibelius inverkan på minimalismen, till
exempel på Philip Glass som öppet citerat honom samt på postseriella
modernister som finländaren Magnus Lindberg. Som Sibelius-fans
har även bekänt sig den amerikanske John Adams som kombinerar
minimalism och modernism samt flera brittiska kompositörer som
till exempel Thomas Adès och Julian Anderson. På 2000-talet är
Sibelius centralare än någonsin som en trendskapare som kompositörer
utnyttjar.
Samtida
kompositörer är intresserade av Sibelius formtänkande, hans sätt
att manipulera den musikaliska tiden, hans färgtänkande som tidigare
rönt mindre uppmärksamhet, hans sätt att lägga texturer på varandra
och liksom göra ”den gröna rörelsens musik” där det musikaliska
materialets uppkomst, spirande och allsidighet kan jämföras med
naturens egen organiska tillväxtprocess.
Sibelius
mästerverk utmanar det traditionella formtänkandet med sin flertydighet
och det sätt på vilket det musikaliska innehållet slutligen bestämmer
formen.