Sibeliuksen
nostamat palkkiot teostensa myynneistä vaihtelivat. Viipurilainen
osakunta sai Karelia-näytelmämusiikin 500 mk:lla,
1 720 eurolla, 1893 ja Åbo Akademi kantaatin Jordens
sång 6 000 mk:lla, eli 1 850 eurolla 1919.
Toisaalta
eräs Sibeliuksen lähiystävä vaihtoi pikkukappaleen
lampaanviuluun ja Axel Lindgren osti Sibeliuksen pianoimpromptut
tarinan mukaan kilolla mateen mätiä.
Tällaisilla
operaatioilla Sibelius keräsi satunnaisia taskurahoja,
mutta asiointi ja sopimukset suurten kustantajien kanssa olivat
merkitykseltään aivan toista luokkaa. Sibeliuksella
oli yli 50 eri kustantajaa.
Tähän
määrään päästään, jos
otetaan lukuun kaikki mahdolliset julkaistut painatteet sinfonioiden
partituureista aina Päivälehden joulualbumiin saakka.
Ennen vuotta 1905 Sibeliuksen myi teoksiaan sellaisille kotimaisille
kustantajille, kuten Helsingfors Nya Musikhandel, Karl Fredrik
Wasenius, R. E. Westerlund ja Axel E. Lindgren. Kaikki nämä
olivat yhteistyössä saksalaisen Breitkopf & Härtelin
kanssa. Sibeliuksen ennen vuotta 1905 sävelletty tuotanto
päätyi ajan mittaan miltei kokonaan Helsingfors Nya
Musihandelin ja sen omistajan K. G. Fazerin käsiin. Kaikki
nämä teokset myytiin Breitkopf & Härtelille
kesällä 1905. Fazer nettosi kaupassa 30 000 mk eli
104 000 nykyeuroa, mutta Sibelius sai nuolla näppejään.
Sinne meni toinen sinfoniakin, jonka Fazer oli saanut 5 000
eurolla.
Sibelius
teki yleensä huonoja kauppoja. Valse tristestä
hän luopui rahapulassaan mitättömästä
summasta keväällä 1904. Tämä kultakimpale
päätyi Breitkopf & Härtelin omistukseen vuotta
myöhemmin.
Sibelius
solmi rahakkaan kustannussopimuksen saksalaisen Robert Lienaun
kanssa Berliinissä helmikuussa 1905. Hän sitoutui
säveltämään vuosittain neljä suurehkoa
teosta sopimuskauden 1905-08 aikana huimaa 34 000 euron vuosikorvausta
vastaan. Ihmetellä täytyy, ettei Sibelius kuitenkaan
kohentanut taloudellista asemaansa noiden vuosien aikana. Jos
lisää Lienaun palkkioon Sibeliuksen nauttiman eläkkeen
ja parin kotimaisen konsertin tuoton, niin säveltäjän
vuositulot kohosivat yli 50 000 euron, jota kruununverot ja
henkimaksut pienensivät vain 3 %:lla. Sibelius ei todella
omannut kykyä taloudenpitoon. Vuodesta 1909 aina ensimmäiseen
maailmansotaan saakka Sibelius oli löyhästi sidoksissa
Bretkopf & Härteliin, jolta hän sai myös
korvauksia teostensa partituurien myynneistä. Näinköhän
säveltäjän mieltä lämmitti kustantajan
tilitys Valse tristen nuottien seitsemännestä,
kahdeksannesta ja yhdeksännestä painoksesta. Sibelius
kuittasi niistä yhteensä 88 euroa ja 5 senttiä
päälle. Neljännestä sinfoniasta hän
hyötyi sentään enemmän. Kustantaja maksoi
sen käsikirjoituksesta vajaat 15 000 euroa.
Kauppa kävi myös kotimaassa ja Sibelius tyhjenteli
vanhoja varastojaan. Ariososta op. 3 hän sai 2 400
euroa. Tilaustöitäkin riitti. Uusmaalaisten laulusta
ja Kallion kirkon kellopeli-sävelmästä
Sibelius nettosi 1 500 euroa kustakin. Ensimmäisen maailmansodan
syttyminen 1914 oli kova isku säveltäjälle. Yhteydet
ulkomaisiin kustantajiin katkesivat viideksi vuodeksi. Sibeliuksen
oli pakko yrittää tulla toimeen tekemällä
pikkukappaleita kotimaisille kustantajille.
R.E.
Westerlund hoiti Sibeliuksen rahaliikennettä ulkomaisten
kustantajien kanssa sodan jälkeen.
Suoritukset
kustantajilta olivat Sibeliuksen tärkein tulolähde
1920-luvun alkuvuosina. Vielä vuoden 1925 veroilmoitukseensa
Sibelius merkitsi:
|
TULOT
|
VÄHENNYKSET
|
Sävellyksistä
|
mk
62 000
(14 800 euroa)
|
|
Velkain
korot
|
|
mk
2 600
(620 euroa)
|
Eläke
|
mk
30 000
( 7 160 euroa)
|
|
Lapsivähennys
(Heidi s.1911)
|
|
mk
1 200
(290 euroa)
|
Saksa
oli pitkään kaaostilassa rauhan solmimisen jälkeen.
Sibeliuksen pääkustantajaksi tuli Wilhelm Hansen Kööpenhaminassa.
Breitkopf & Härtel toipui kuitenkin aikanaan ja ehti
kustantamaan Sibeliuksen viimeisen orkesteriteoksen Tapiolan
1926. On outo sattuma, että Tapiolan kustantamisvuoteen
päättyivät myös Sibeliuksen rahahuolet.
Tuntuu melkein siltä, että Sibeliuksen motolla Soitto
on suruista tehty olisi ollut käytännöllisempikin
merkitys. Murheet taisivatkin olla rahahuolia.