Maija
Halonen muisteli 1930-luvulla Tuusulanjärven taiteilijayhteisön
elämää:
"Se
oli todella ihanaa aikaa tuo vuosisadan alku täällä.
Rahaa ei ollut liikoja, pikemminkin päinvastoin, mutta toveruus
ja keskinäinen luottamus oli suurenmoista. Jos toisella jotakin
oli, oli sitä toisellakin."
Taiteilijaperheiden
arkisissa rutiineissa oli eroja. Pekka Halosen työntekoa
inspiroi taustamusiikki. Maija-vaimo oli taitava pianisti, joka
sai siten musisoida päivät pitkät. Hän lähetteli
viestejä toiselle etevälle soittajalle Aino Sibeliukselle:
"Tule päiväkahville ja ota mukaasi paljon Mozartia".
Rouvat soittivat sekä vuorotellen että nelikätisesti
Halosenniemessä. Tämä sopi Ainolle erinomaisesti,
sillä Sibeliuksen sävellystyö edellytti täydellistä
hiljaisuutta. Ainolan tyttäretkin kävivät soittamassa
naapureiden luona.
Ruokatarvikkeisiin
nähden taiteilijakodit olivat huomattavan omavaraisia. Jokaisella
oli juures- ja kasvimaansa, joita kynnettäessä Aholan
Pekka-hevoselle riitti töitä. Kitkeminen ei tuottanut
ongelmia, sillä perheissä oli lapsia avuksi asti. Kasvimaiden
hoidossa syntyi pientä kilpailuakin. Suvirannassa oli parhaat
perunat, Halosenniemessä raparperit ja Ainolassa omenat.
Tomaatintaimia hankittiin keskitetysti yhteisostona Ainolaan ja
Halosenniemeen. Yhteistoiminta kukoisti muutenkin. Aino Sibelius
opetti Soldanin Nisseä, kun taas perheen Katarina-tytär
kävi koulua Suvirannassa ja antoi yksityisopetusta Halosenniemessä.
Arkisen
kanssakäymisen lisäksi Tuusulan taiteilijayhteisöllä
oli myös perinteisiä tapaamisia. Joulun alla kokoonnuttiin
Aholaan, joulupäivänä Ainolaan ja Tapanina Suvirantaan,
sitten seurasivat kestit sekä Halosenniemessä että
Kallio-Kuninkalassa. Rekiretki laskiaisena oli nuorison suosiossa.
Perinteinen oli myös vapunvietto Tuomaalan kylän hiekkakuopalla.
Sinne marssittiin suurin joukoin mukana hyvät eväät
ja keittovehkeet. Vanhempi väkikin tunsi itsensä nuoreksi
jälleen ja innostui pelaamaan Pekka Halosen johtamana ikivanhaa
savolaista koppipeliä. Perinteisten juhlien lisäksi
perheiden vanhemmat täyttivät välillä pyöreitä
vuosia, vietettiin häitä, hopeahäitä ja lastenkutsuja.
Yhteisössä riitti aihetta juhlintaan.
Venny
Soldan-Brofeldt organisoi teatteriesityksiä Aholassa. Hän
toimi ohjaajana, maskeeraajana ja lavastajana. Näyttelijöinä
olivat omat ja naapurien lapset sekä joitakin aikuisiakin.
"Seitsemän veljeksen lukukohtaus" oli jymymenestys,
samoin Juhani Ahon dramatisoima ruotsalainen lastensatu "Marjamatti
Metsolassa". Teatteriperinne jatkui Kallio-Kuninkalassa Ahojen
muutettua Helsinkiin. Sibeliusten Ruth-tytärtä teatterikärpänen
puri peruuttamattomasti ja hänestä tuli ammattinäyttelijä.
F.E.Sillanpää (1888-1964)
F.
E. Sillanpää oli Järnefeltin Heikin opiskelutoveri.
Hän kertoo Suvirannan tanssiaisista:
Ken ei ole ollut Tuusulassa tanssiaisissa siinä maailmansodan
edellä, hän ei tiedä, mitä tanssiaiset ovat.
Ai, sitä nuorisoa, sitä uljasta nuorisoa, jota siellä
silloin oli. Tytöt kuin kruununprinsessoja, pojat kuin Adonin
velipuolia. Siellä oli Sibeliusta, Järnefeltiä,
Halosta, Paloheimoa, Hjeltiä, Enckelliä, Westermarckia
ja sitten sitä nuorisoa, jota he vetivät mukanaan, ja
siitä täytyy sanoa, että se oli kultaista. Värikkäitä
paperilyhtyjä kaikkialla. Syyskesän aamu katsoi kalpeana
Eero-sedän ateljeehen, mutta siellä tanssittiin vielä;
tanssi jo Pekka Halonenkin totisen näköisenä, pohti
kuin riihellä, tanssi Jean Sibelius, jota toisen määräämä
tahti näytti kiusaavan
Taiteilijaperheet
jättivät Sibeliukselle yleensä sävellysrauhan
tämän sitä tarvitessa. Säveltäjä
päätti itse milloin lähteä pitkille kävelyille
Eero Järnefeltin kanssa, milloin taas viftailemaan Helsinkiin
muiden taiteilijayhteisön miesten kanssa vaimojen ulottumattomiin.