Kalevalaseura
toimi epävirallisesti 1911-1919 ja perustettiin virallisesti
1919. Oli selvää, että Kalevala-aiheisilla
sävellyksillä tunnetuksi tullut kansallissäveltäjä
Jean Sibelius kutsuttiin seuran toimintaan mukaan. Seuran perustajaisjuhlissa
joulukuussa 1919 säveltäjä kohtasi myös vanhat
Symposion-veljensä Robert Kajanuksen ja Akseli Gallen-Kallelan.
Kolmikko oli jälleen yhdessä, neljännesvuosisata
Symposion-piirin hajoamisen jälkeen.
Kalevalaseura
halusi yhtenä ensimmäisistä projekteistaan käynnistää
elokuvahankkeen Kalevalasta. Uuden vuoden aattona 1920
pidettiin alustava suunnittelukokous, ja läsnä olivat
Sibeliuksen lisäksi esimerkiksi professorit Axel Haartman
ja Carolus Lindberg sekä taiteilija Wettenhovi-Aspa. Innostus
oli suuri, ja kun se oli ylimmillään, Wettenhovi-Aspa
kääntyi Sibeliuksen puoleen: "Ja sinä Sibba,
sävellät sitten loistavan musiikin, niin kuin osaat,
ensin hienosti pim, pim, pim ja sitten valtava crescendo pom,
pom, pom."
Kesäkuussa 1920 kansantieteellinen retkikunta todellakin
lähti Suojärvelle kuvaamaan dokumenttia Kalevalasta
kansantieteilijä U. T. Sireliuksen johdolla. Elokuva pääsi
levitykseen 1921. Mykkäfilmin kantaesityksen taustalla kuultiin
musiikkia, joka oli kuitenkin tilattu Armas Launikselta. Sibelius
ei ilmeisesti suostunut projektiin.
Sibelius
osallistui Kalevalaseuran istuntoihin vuodenvaihteessa 1919-1920
aktiivisesti. Istunnoista kuuluisimmaksi on noussut kokous 16.
helmikuuta 1920 tukkukauppias Otto Lumpeen luona Pohjois-Esplanadilla.
Paikalla olivat Kajanuksen, Eero Järnefeltin ja Pekka Halosen
lisäksi esimerkiksi kuvanveistäjä Emil Wikström,
Aleksis Kivi -tutkija Viljo Tarkiainen ja kuvanveistäjä
Alpo Sailo. Seurasi mitä koomisin ja surullisin illanvietto.
Juhla
alkoi klo illalla 18.30. ja illallispöydässä istuttiin
keskiyöhön. Herrat käsittelivät "juoksevia
asioita" kieltolaista huolimatta. Asioihin kuuluivat viinasnapsit,
bordeaux, champagne ja olut. Runoilija Eino Leino saapui paikalle
jo varhain, otettuaan reilut pohjat ravintola Royalissa. Hän
luki Kalevala-juhliin sepittämänsä juhlarunon ja
alkoi käyttäytyä äänekkäästi,
joskin aluksi myös henkevästi. "Päissään
Leino esiintyi henkevästi aina. Sibelius oli hänen rinnallaan
karkea, saamaton, vaikka sellainen nero. Heillä oli jokin
vanha pohja", Tarkiainen muisteli vuonna 1946 Sailolle ja
Leino-tutkimuksiaan aloitelleelle Aarre M. Peltoselle.
"Sibelius
aina kerskasi joka paikassa, ja Leinolle näkyi se jääneen
hampaankoloon niinkuin monille muillekin mieleen", Alpo Sailo
kertoi. "Sibelius nosti jalkansakin pöydälle ja
kerskui, ettei hänen suvussaan ole tehty ruumiillista työtä
niin ja niin moneen sukupolveen (...) Näytteli silloin hienoja
varpaitaan - riisui kengät ja sukat pois ja kerskuili. Omituinen
piirre!"
Keskiyön
aikaan käsiteltiin viralliset asiat jo melkoisessa humalatilasssa.
Päätettiin järjestää 28. helmikuuta Kalevala-juhla,
jossa Leinon juhlaruno esitettäisiin. Uusiksi jäseniksi
haluttiin kutsua Otto Manninen, Uno Holmberg, Sakari Pälsi
ja A. Lähteenkorva. Leino oli tällä välin
järjestänyt oman istuntonsa ja sammunut wc-istuimelle.
Kalevalaseuran jäsenet kävivät toinen toisensa
perästä hihittelemässä näkyä.
"Vihdoin
herätettiin uros ja tuotiin seuraan", Tarkiainen muisteli.
"Saatuansa kahvia ja kumottuansa muutaman konjakkarin ja
bolssiryypyn oli hän taas täydessä vireessä
ja deklamoi äskettäin sepittämänsä 'Suomen
raskaan tykistön marssin'. -- Sibelius lupasi säveltää
sen ja sanoi:
-- Huonot runot ovat aina paremmat säveltää kuin
hyvät; niistä saa jotakin irti. Leino kiitti kohteliaisuudesta!"
Sanaharkka
jatkui. Leino varoitti sormeaan heristäen: "Muista,
että se on raskaan tykistön marssi, ja sieltä kun
tulee semmoinen kapsäkki sun päätäs kohden,
ei sulla ole päätä eikä hampaita. Olet niin
tuhma (dum) ja ruma, du ser ut som dödsskalle [olet kuin
kuoleman kallo]."
Sibelius
oli kiertänyt Leinon luo pöydän toiselle puolen
ja tarttui nyt Leinoa kauluksesta. Leino huusi: "Ota pois
nuo kätes tai lyön sinua, niin että pääs
vierii nurkkaan." Sibelius vetäytyi toiseen huoneeseen,
tuijotti itseään peilistä ja siveli mietteissään
kaljuaan. Tarkiainen kertoo illan jatkosta:
"Syntyi
kiinteä keskustelu siitä, kutsutaanko ulkovaltain täkäläisiä
diplomaattisia edustajia Kalevala-juhlaan vai ei. Päätös:
kutsutaan. Mutta vielä kiihkeämmin väiteltiin siitä,
onko juhla päätettävä Maamme-laululla. --
Sibelius vastusti, koska musikaalisesti rikkoisi hänen säveltämänsä
'Tulen synnyn' vaikutusta, jos heti sen jälkeen laulettaisiin
ja soitettaisiin Maamme-laulu, joka on aivan toiseen duuriin sävelletty;
syntyisi pahimpia musikaalisia epäsointuja mitä ajatella
saattaa. -- Pekka Halonen taas piti Maamme-laulun puolta traditsionien
vuoksi, puhui oikein innostuen, kyynel silmänurkassa. Sibelius
taipui ja puristi sovinnoksi Halosen kättä."
"Kello
kahdelta mentiin yöpalalle, maljailtiin ja naljailtiin. Tällöin
syntyi kiista Leinon ja Sibeliuksen välillä aateluudesta
ja ruotsalaisuudesta. Sibelius tuntui olevan jyrkkä aristokraatti:
tunnusti myös rinnassaan kahtaanne tunteen riitelevän:
toinen puoli suomalaista, toinen ruotsalaista. Ehdotti Suomen
ent. aatelin maljan. Pekka Halonen aikoi vastata ja aloitti puheen
puhuakseen suvuista ja niiden aateluudesta, mutta oli niin väsynyt,
että menetti kokonaan ajatuksen johtolangan ja vaikeni. --
Leino yritti puhua. Mutta Rob. Kajanus tempasi puhevuoron ja lausui:
-- Suomen kielessä ei ole omaa vastinetta engl. 'gentleman'
sanalle. Vähän meillä gentlemannejakin. Mutta pyydän
ehdottaa yhden suomalaisen miehen maljan, miehen, jonka kaikki
meistä tunnustavat suom. gentlemanniksi: Elias Lönnrotin!
Ryypättiin.
Leino aloitti puheensa tähän tapaan:
-- Minusta on tullut nykyisin kansainvälinen. Mutta minusta
tuntuvat kaikki nämä riidat aatelisuudesta ja ruotsalaisuudesta
niin tuskallisilta, että -- -- -- Ja tässä maassa
olisi niin paljon haukkumista, että jos minä olisin
koira, niin minä en muuta voisi kuin kuono käpälien
välissä istua Runebergin patsaan juurella ja luskuttaa
kaikille ohimeneville: hauhau, hau hau -- --! Mutta ei sitä
kestä leuat eikä siedä peräpuoli. Ja minä
olen hyvin kasvatettu ihminen ja annan Sibbankin puhella tyhmyyksiä
suvuista, ruotsalaisuuden ja aatelisuuden etevyyksistä --
--
Sibelius sanoi:
-- Me olemme molemmat aatelismiehiä, minä ja sinä
Leino. Kun sinä istuit äsken tupilla niin monumentaalisessa
asennossa, niin minä näin selvästi sinun suomalaisen
aateluutesi.
Leino:
-- Minä olen renessanssifiguuri ja minä olen rummunlyöjä
Mustosen poikia. -- Mutta sinä Sibelius olet myös suomalaisen
rummunlyöjän poikia 5:essä tai 6:ssa polvessa taaksepäin.
Ja jos sinä lyöt nyt itsekin rumpua, jota koko maailma
kuuntelee, niin en minä ole sinua huonompi rummuttaja, vaikka
minun rumpuni kumukoppa on vain pienen kansan kieli, jota ei puhu
kuin 3 milj. ihmistä. -- Ja sinä Sibelius olet rokokoofiguuri
ja hämäläisen talonpojan juurta. Kysypäs [Sibelius-sukua
tutkineelta Eeli] Granit-Ilmoniemeltä.
Näin jatkui kahnaus näiden kahden suuruuden välillä
(...) paljastui suom. sivistyksen hajanaisuus ja tyhjyys sisältä
käsin katsottuna."
Alpo
Sailo kertoi, että Leino ja Sibelius sopivat välinsä
aamuyöllä tilaisuuden päätyttyä. "Miksi
sinä aina joka tilaisuudessa haukut minua, etkö voisi
jättää sitä?" jo selvennyt säveltäjä
kyseli.
Sibelius
häpesi käytöstään niin, ettei lähtenytkään
johtamaan Tulen syntyä Kalevalanpäivän juhlissa
28. helmikuuta. Ei olisi ollut helppoa esiintyä kunnianarvoisana
kapellimestarina seurueessa, joka oli juuri nähnyt hänet
esittelemässä varpaitaan pöydällä ja
kerskailemassa juovuksissa. Päiväkirjassaan Sibelius
mainitsi poisjäännin syyksi "reumatismin".
Vuonna
1921 julkaistiin Kalevalaseuran ensimmäinen vuosikirja ja
A. O. Väisäsen Sibelius-haastattelu. Siinä säveltäjä
puhui haastattelijalle Kalevalan ja Kalevalaseuran merkityksestä.
"Kalevalatalo,
taiteemme pyhäkkönä ja sukumme tutkimuksen tyyssijana
on minusta suurenmoinen ajatus. Kun kuulin tästä, huomasin,
ettei monien luonnosteni olisi pitänyt joutua tulen uhriksi.
- Minä uskon Suomen suureen kokonaisuuteen ja näen sen.
Olen iloinen, että olen saanut elää mukana. Muuten,
tässä osaltani vähän alkua tulevan Kalevalatalon
kokoelmiin", Sibelius sanoi haastattelijalle.
Hän
antoi Kalevalaseuran haltuun Lemminkäissarjan, Historiallisten
kuvien ja Luonnottaren alkuperäiset käsikirjoitukset.
Sibeliuksen
Kalevala-innostus näkyi 1920-luvulla esimerkiksi Väinön
virren ja Tapiolan sävellystyössä. Aktiivinen
toiminta Kalevalaseurassa hiipui kuitenkin 1920-luvun edetessä.