De
arvoden som Sibelius fick för sina verk varierade. Viborgska
nationen fick Karelia-skådespelsmusiken för 500 mk, dvs.
1 720 euro, år 1893, och Åbo Akademi kantaten Jordens sång
för 6 000 mk, dvs. 1 850 euro, år 1919.
Å
andra sidan bytte en nära vän till Sibelius ett småstycke mot
en fårfiol, och det berättas att Axel Lindgren köpte Sibelius
pianoimpromptun med ett kilo lakrom.
Med
sådana operationer samlade Sibelius fickpengar, men förhandlingarna
och avtalen med stora förläggare var till sin betydelse av en
helt annan klass. Sibelius hade över 50 olika förläggare.
Man
kommer till denna siffra, om alla möjliga publicerade tryckalster
från symfonipartitur till Päivälehtis julalbum tas med i beräkningen.
Före år 1905 sålde Sibelius sina verk till sådana inhemska förläggare
som Helsingfors Nya Musikhandel, Karl Fredrik Wasenius, R. E.
Westerlund och Axel E. Lindgren. Alla dessa samarbetade med
tyska Breitkopf & Härtel. Med åren kom den del av Sibelius
produktion som komponerats före år 1905 nästan helt i händerna
på Helsingfors Nya Musihandel och dess ägare K. G. Fazer. Alla
dessa verk såldes till Breitkopf & Härtel sommaren 1905.
Med denna affär kammade Fazer hem 30 000 mk eller 104 000 nuvarande
euro, medan Sibelius blev lurad på konfekten. Dit gick också
andra symfonin som Fazer hade fått för 5 000 euro.
Sibelius
gjorde vanligen dåliga affärer. I penningknipa sålde han Valse
triste för en struntsumma på våren 1904. Denna guldklimp
övergick i Breitkopf & Härtels ägo ett år senare.
Sibelius
ingick ett lukrativt förlagsavtal med tyska Robert Lienau i
Berlin i februari 1905. Han förband sig att komponera fyra större
verk årligen under avtalsperioden 1905-08 mot en svindlande
årlig ersättning på 34 000 euro. Man måste förundra sig över
att Sibelius trots detta inte kunde förbättra sin ekonomiska
ställning under dessa år. Om man till arvodet från Lienau sätter
Sibelius pension och intäkterna från ett par konserter i hemlandet,
uppgick kompositörens årliga inkomster till över 50 000 euro
vilket kronoskatterna och livförsäkringspremierna minskade med
endast 3 %. Sibelius hade verkligen inget sinne för ekonomi.
Från år 1909 ända till första världskriget hade Sibelius lösa
band till Breitkopf & Härtel som också betalade honom ersättningar
för säljning av hans partitur. Kompositören måtte ha glatt sig
åt förläggarens avräkning för den sjunde, åttonde och nionde
upplagan av Valse tristes noter. Sibelius fick för dem
hela 88 euro och 5 cent. På fjärde symfonin förtjänade han dock
litet bättre. Förläggaren betalade för dess manuskript knappt
15 000 euro.
Affärerna gick också i hemlandet och Sibelius tömde sina gamla
lager. För Arioso op. 3 fick han 2 400 euro. Det var
också gott om beställningsarbeten. För Nylänningarnas sång
och Klockspelet i Berghälls kyrka kammade Sibelius in
1 500 euro per styck. Första världskrigets utbrott 1914 var
ett hårt slag för kompositören. Förbindelserna till utländska
förläggare bröts för fem år. Sibelius måste försöka klara sig
genom att komponera småstycken för inhemska förläggare.
R. E. Westerlund
skötte Sibelius' penningrörelse med utländska förläggare efter
kriget.
Betalningar
från förläggare var Sibelius viktigaste inkomstkälla under 1920-talets
första år. I sin skattedeklaration för år 1925 skrev Sibelius:
|
INKOMSTER |
AVDRAG |
För
kompositioner |
mk
62 000
(14 800 euro) |
|
Skuldernas
räntor |
|
mk
2 600
(620 euro) |
Pension |
mk
30 000
( 7 160 euro) |
|
Barnavdrag
(Heidi f.1911) |
|
mk
1 200
(290 euro) |
Tyskland
var länge i ett kaotiskt tillstånd efter fredslutet. Sibelius
viktigaste förläggare blev Wilhelm Hansen i Köpenhamn. Breitkopf
& Härtel repade sig emellertid i sinom tid och hann förlägga
Sibelius sista orkesterverk Tapiola 1926. Det är ett
märkligt sammanträffande att Sibelius penningbekymmer tar slut
samma år som Tapiola publiceras. Det känns nästan som
om Sibelius motto ”Sången är av sorg upprunnen” också skulle
ha en mera praktisk betydelse. Sorgerna måtte ha varit penningbekymmer.