Säveltäjiä,
muusikoita
Leevi Madetoja (1887-1947)
Leevi Madetoja oli aikansa suosituimpia
suomalaissäveltäjiä Jean Sibeliuksen jälkeen. Hän opiskeli Sibeliuksen
johdolla 1908-1910. Madetojan muisto kertoo ensimmäisestä matkasta
sävellystunnille Ainolaan.
"Enpä ollut kauankaan taivaltanut, kun vastaani ilmestyy kookas
ihmishahmo, jonka jo kaukaa erotin tulevaksi opettajakseni. "Pelkäsin,
ettette tuntisi tietä ja siksi tulin Teitä vastaan", sanoi hän
mitä ystävällisimmin kättäni puristaen. Vaikka en hyvin luultavasti
osannut vastata tähän rakastettavaisuuteen sen vaatimalla kohteliaisuudella
- sitä lausuakseni olin liian ujo ja ensi tapaamisestamme johtuneen
hermojännityksen vallassa - ei se tunnelmaa pilannut. Tulimme
suojien sisälle. Keskustelu on pian täydessä vauhdissa. Kaikessa
kömpelyydessäni lämpenen minäkin ja tunnen kuinka henkevä ja sympaattinen
ilmakehä kutsuu esille kauniita ajatuksia ja rakkautta kaikkea
kaunista kohtaan. Sitten alkaa oppitunti.
'Minä olen huono opettaja', virkkoi mestari ensi sanoikseen, kun
näytin hänelle kokoonkyhäämääni 5-äänistä fuugaa, ensimmäiselle
tunnille tullessani. Huono opettaja! Niin, kuka on huono ja kuka
hyvä opettaja? Se riippunee useimmissa tapauksissa siitä, missä
määrin vuorovaikutusta syntyy opettajan ja oppilaan välillä. Ja
minun on sanottava, että jo ensimmäisellä lyhyellä käynnilläni
mestarini luona rikastuin paljon. Ei mitään opetusta ahtaasti
pedagogisessa mielessä. Vain lyhyitä, sattuvia huomautuksia. Tekemässäni
fuugassa ei kauan pysytty; siirryttiin puhumaan yleisistä musikaalis-esteettisistä
kysymyksistä. Yhden hyvän ja aina paikkansa pitävän neuvon muistan
vieläkin tältä tunniltani: 'Ei mitään kuolleita nuotteja! Jokaisen
nuotin pitää elää!' Voiko sen parempaa ohjetta musiikin opiskelijalle
antaa?
Toinen oleellinen puoli Sibeliuksen ohjauksessa oli se, että hän
kannusti oppilasta ponnistamaan voimiansa. 'Pitää heittäytyä veteen,
niin oppii uimaan!' Ei pidä peljätä tehtävän vaikeutta; reippaasti
ja rohkealla mielellä käsiksi vaan! Muistuvat mieleeni monet talvi-illat,
jolloin täynnä pyhää innostusta ja suuria suunnitelmia astelin
Sibeliuksen asunnolta Järvenpään maantietä pitkin asemalle, vakaasti
päättäen 'oppia uimaan'."
Erik
Bergman (1911-)
Erik Bergman on Suomen arvostetuimpia
säveltäjiä. Hän toimi Sibelius-Akatemian sävellyksen professorina
1963-1976. Muistossaan Bergman kertoo tapaamisesta Ainolassa 1940-luvulla.
"Jussi Jalas soitti minulle ja sanoi, että mestari kuuli konserttini
radiosta ja haluaisi tavata minut. Minä ihmettelin, että mistä
nyt tällainen kunnia. En muista, mikä 1940-luvun konserteistani
oli kyseessä, mutta joka tapauksessa pääsin käymään Ainolassa.
Sibelius sanoi heti tavatessamme olevansa niin iloinen tutustuessaan
minuun. Hän sanoi kuulleensa, että suomalaissäveltäjät tekevät
työtä Sibeliuksen varjossa. 'Nyt huomaan, että on eräs, joka ei
tahdo ja jonka ei tarvitse olla varjossani', hän sanoi. Se oli
sellainen kahden tunnin visiitti. Hän tarjosi kahvia ja konjakkia.
Huomasin kyllä, että kädet vapisivat aika lailla.
Hän tiesi, mihin suuntaan olin säveltäjänä menossa ja kertoi,
kuinka hän nuorena oli innostunut uudesta musiikista ja Schönbergistä
- tästähän Tawaststjernan kirja ei juurikaan mainitse - ja hän
tuntui olevan hyvin iloinen siitä, että jotain uutta syntyy tässä
maassa.
En tavannut häntä enää koskaan, mutta hän lähetti usein terveisiä
Jussi Jalaksen kautta luettuaan artikkeleitani ja kuultuaan musiikkiani
radiosta."
Einar
Englund (1916-1999)
Einar Englund oli aikansa arvostetuimpia
suomalaissäveltäjiä. Englundin muisto kertoo tapaamisesta Ainolassa
kesällä 1941.
"Oli sulkeiset, se oli sitä maahan ylös, maahan ylös -touhua.
Näin huolitellusti pukeutuneen herrasmiehen pellon laidassa. Hän
pysähtyi katsomaan, ja hymyili leveälierisen hattunsa alta. "Sehän
on Sibelius", päässäni välähti.
Se asetakki sai aikaan hullunrohkeuden: ajattelin, että sotamies
ei pelkää mitään. Päätin käydä Ainolassa vierailulla, sillä opettajani
oli kertonut, että Sibelius oli kuullut radiosta pianokvintettoni.
Seuraavana aamuna astuin sisään Ainolan portista kutsumattomana
vieraana. Hämmästyin, kun keittiön ikkunasta kuului joku Georg
Malmsténin iskelmä. Palvelija kuunteli siellä musiikkia. Esitin
hänelle asiani ja jäin odottamaan. Kului viisi minuuttia, ja ajattelin,
että ei tämä taida nyt onnistua. Mutta sitten ovi avautui takanani,
ja näin jykevän miehen, jolla oli pieni, mutta monumentaalinen
pää ja yllätyksekseni valkoinen parransänki. Hän odotti parturia.
Hyvin ystävällisesti hän sanoi, että 'nooh, Englundko se siinä'.
Menimme perimmäiseen huoneeseen, ja hän tarjosi sikarin. Siitä
alkoi puolitoista tuntia kestänyt keskustelu.
Minä kysyin kaikenlaisia idioottimaisia kysymyksiä, jotka häntä
kovasti hymyilyttivät. Kuten, että pitääkö säveltäjän juoda paljon,
että auttaako se. Hän vastasi, että ei hän humalassa ole säveltänyt.
Tsaarin aikaan hän ystävineen tosin pui nyrkkiä taskussa ja nosteli
maljoja tulevalle vapaudelle Kämpissä. Että se oli hänen mukaansa
kapinaa.
Sitten minä kysyin, että pitääkö säveltäjän olla naimisissa. Hän
sanoi, että jos olette löytänyt ihmisen, joka on valmis jakamaan
elämänsä kanssanne, niin se on suuri asia. Että kyllä hän avioliittoa
puolusti, vaikka oma liitto taisi olla aika lähellä katkeamista
joskus.
Sodasta me puhuimme paljon, ja hän harmitteli sitä, että oli liian
vanha osallistumaan taisteluihin. Minä ajattelin heti, että jahah,
sotapropaganda on tarttunut Sibeliukseen.
Hänen musiikistaan emme puhuneet. Tiesin että kahdeksas sinfonia
oli tiukka paikka. Puhe kääntyikin pianokvintettooni. Sibelius
oli pitänyt siitä, vaikka se olikin liian täyteen tupattu. Vähättelin
teosta ja sanoin, että se on sellainen nuoruuden sturm und
drang [myrsky ja kiihko] -teos. Sibelius melkein suuttui.
Hän sanoi: "Niin pitää ollakin, muuten se ei olisi mitään, älkää
vähätelkö, se tulee aina olemaan teidän tämän kautenne tärkein
teos!"
Sitten hän katsoi minua tiukasti silmiin, ja sanoi: "Minä näen,
että teistä tulee vielä erinomainen säveltäjä."
Se katse seurasi minua sodassa. Pelkäsin, että lahjani jäisivät
käyttämättä ja unelmat toteutumatta. Samalla tiesin, että velvollisuuteni
oli tehdä sama kuin muutkin. Sodassa pelkäsivät kaikki, paitsi
hullut."
Joonas
Kokkonen (1921-1996)
Akateemikko Joonas Kokkonen oli
1900-luvun jälkipuoliskon arvostetuimpia suomalaisia säveltäjiä.
Hänen muistonsa kertoo tapaamisesta Ainolassa 1952 Järvenpäässä
pidetyn SPR:n iltapäiväkonsertin jälkeen. Nuori Kokkonen oli esiintynyt
konsertissa pianistina.
"Eva Paloheimo sanoi, että kyllä maisterin taitaa nyt olla aika
tavata pappa.
Ainola oli kävelymatkan päässä, joten oikaisimme peltojen poikki.
Sanottiin, että vain Eva Paloheimo uskalsi tuoda Ainolaan vieraita
kutsumatta. Tämähän oli tietenkin unohtumaton tilaisuus nuorelle
muusikolle. Sibelius tuli portaita alas: massiivinen hahmo. Meille
tarjottiin kahvia, leivoksia ja konjakkia.
Panin merkille, että Sibeliuksen konjakkilasi oli paljon suurempi
kuin muiden. Ei siihen sen enempää kaadettu. Kun lasi oli iso,
ja hän nosti sitä kaksin käsin, niin juomaa ei läikkynyt käsien
vapinasta huolimatta.
Sibelius puhui iäkkäiden ihmisten tapaan paljon lapsuudestaan.
Hän kertoi, kuinka hän oli kuunnellut äitinsä soittoa pianotuolin
ja pianon välissä maaten. Hän oli katsellut räsymaton värejä ja
yhdistänyt tietyt värit tiettyihin sävellajeihin. Sibeliuksellahan
oli absoluuttinen sävelkorva niin kuin minullakin.
Mozartista hän puhui myös. Kun sanoin lähteväni kenties Salzburgiin
opiskelemaan, hän valitteli kovasti sitä, että hän, Mozartin musiikin
suuri ihailija, ei ollut koskaan käynyt Salzburgissa.
Palasin Helsinkiin vähän pyörällä päästäni. Minua harmittaa kovasti,
etten kirjoittanut keskustelua muistiin. Niin paljon on ehtinyt
unohtua. Mutta sen tunnelman muistan, ja sikarin tuoksun…"
Einojuhani
Rautavaara (1928-)
Einojuhani Rautavaara on Suomen
tunnetuimpia säveltäjä, jonka musiikin suosio nousi entisestään
1990-luvulla onnistuneiden levytysten ansiosta. Jean Sibelius
suositteli Rautavaaralle stipendiä Yhdysvaltoihin 1955. Rautavaara
kävi Ainolassa useita kertoja vuosina 1955-1957.
"Olin mukana neuvostomuusikkojen ja -säveltäjien liiton käydessä
jättämässä mahtavan pinon nahkaan sidottuja neuvostopartituureja
puheiden säestyksellä. Jean Sibelius seisoi keskellä hirsiseinäistä
saliaan, selin suureen pöytään, monumenttina taas, mutta ilmeessä
tietty varovainen jäykkyys, sellainen missä hyvän käytöksen naamion
läpi, sen raoista saattoi selvästi aistia sisällä vallitsevaa
aversiota [vastenmielisyyttä]. Elettiin vielä ensimmäistä vuosikymmentä
sodan päättymisestä. Saman naamion voi nähdä kuvissa Mannerheimista
hänen syntymäpäivänään, Hitlerin yllättäen tultua vieraaksi.
Myöhemmin pääsin kiittämään matkasta ja vierailemaan Ainolassa
myös HKO:n apulaisintendentin Veikko Helasvuon viransijaisena
[Helasvuo oli HKO:n kirjastonhoitaja] viemässä taiteilijoita Ainolaan.
Vein sinne ainakin Emil Telmányin, joka soitti Sibeliukselle barokkijousella
Bachin Chaconnen. Sibelius oli selvästi liikuttunut ja kertoi
esityksen antaneen hänelle suuren ilon.
Tämän jälkeen keskustelu oli yhä vilkkaampaa, jopa niin, että
isäntä soitti kelloa ja pyysi tuomaan lisää kahvia ja konjakkia.
Kontrolli kulissien takana kuitenkin toimi eikä mitään enää tuotu
-- liika olisi liikaa yhdeksänkymmentävuotiaalle.
Samalla käynnillä Sibelius alkoi kertoa itsestään anekdootteja
kuin kolmannesta henkilöstä. Tuttuakin tutumpi oli juttu siitä,
kun hän oli kerran sanonut lintujen olevan parhaita laulajia.
Sitten varis oli raakkunut ja Sibelius oli sanonut, että tuossa
on sitten se kriitikko.
Mutta minä tunsin ´kylmiä väreitä selkäpiissä´. Tämä
mies, joka huviksi vierailleen taritsee kertomuksia, joita epäilemättä
itsekin on muualta kuullut ja lukenut, tuskin edes yrittäen muistaa,
olisiko moista todella sanottu tai joskus tapahtunut - eikä sillä
tietysti ole väliäkään; anekdootteja kerrotaan, koska on joku,
josta ne voi kertoa, ei siksi, että ne todella olisivat tapahtuneet
- tämä mies ei oikein ole elävä ihminen enää. Hänen elämäkertansa
on folklorea, hänen yksityiselämänsä kansanrunoutta, hänen työnsä
kansallisomaisuutta. Pian kaksikymmentä vuotta hän on ollut oma
monumenttinsa, päätoimisesti, muuta suorittamatta. (Vai voisiko
olla, voisiko sittenkin olla, että näen pienen ironisen pilkkeen
noissa silmissä, jotka tarkkaavat meidän kohteliasta reaktiotamme…)
Kyllähän hänen täytyi tietää, että me tunsimme kaikki nämä tarinat.
Ehkä hän vain leikitteli meidän kustannuksellamme. Minä hänen
sijassaan olisin kyllä huvitellut vieraiden kustannuksella!"
Marian
Anderson (1902-1993)
Yhdysvaltalainen altto Marian Anderson
oli aikansa legendaarisia laulajattaria. Hän vieraili Ainolassa
1933.
"Ennen lähtöämme Ainolaan meille ilmoitettiin, että saisimme viipyä
puoli tuntia Sibeliuksen luona, joka siihen aikaan oli noin 70-vuotias
[67-vuotias]. Siinä ajassa ehtisin laulaa useita lauluja, ja sitten
joisimme kahvia.
Sibelius ja hänen omaisensa tervehtivät meitä lämpimästi. Yllätyin
todetessani, ettei hän ollutkaan niin pitkä kuin olin kuvista
päätellyt, mutta jykeväpäisenä ja leveähartiaisena hän muistutti
graniittiveistosta.
Lauloin yhden hänen lauluistaan, jossa oli saksankielinen teksti
- Im Wald ein Mädchen singt - Pohjolan ja monta muuta. Lopetettuani
hän nousi, harppoi luokseni, kietaisi kätensä ympärilleni ja syleili
minua hellästi. "Kattoni on teille liian matala", hän virkkoi
ja huusi sitten vaimolleen kovalla äänellä: - Ei kahvia, vaan
samppanjaa.
Kostin [pianisti Kosti Vehasen] kasvot säteilivät ja minä sain
tuskin sanaa suustani. Viivyimme Ainolassa paljon kauemmin kuin
luvatut puoli tuntia. Kostin toimiessa tulkkina me keskustelimme
Sibeliuksen lauluista. Sibelius itse istahti flyygelin ääreen
selventääkseen eräitä kohtia. Lähtiessäni minussa hehkui mielihyvä,
kun olin saanut tavata näin suuren miehen. Lisäksi minua innosti
tieto, että olin päässyt tunkeutumaan Pohjolan kaltaisten laulujen
sisältöön. Tuntui aivan siltä, kuin huntu olisi kiskaistu pois
silmieni edestä. Aina kun Sibeliuksen lauluja sen jälkeen lauloin,
vaistosin uuden ymmärtämyksen lähentävän minua niihin."
Isaac
Stern (1920-2001)
Yhdysvaltalainen viulisti Isaac
Stern vieraili Sibelius-viikon solistina 1951 ja esiintyi säveltäjälle
Ainolassa.
"Hyvä ystäväni Roger Lindberg ajoi minut Ainolaan, mutta en uskaltanut
ottaa viulua sisälle. Oven avasi suuri hahmo, jolla oli massiivinen
pää. Puhuimme lähinnä ranskaa, koska minä en osannut saksaa eikä
Sibelius puhunut paljoakaan englantia. Hän kysyi, missä viuluni
on, joten hain sen autosta.
Virittäessäni viulua Sibelius asettui flyygelin ääreen ja pyysi
minua soittamaan konserttonsa. Itse hän soitti pianoa ja mylvi
niitä stemmoja, mitä ei ehtinyt soittaa. Välillä hän johti kapellimestarina
näkymätöntä orkesteria. Hänen pianonsoittotaitonsa oli käyttökelpoinen.
Soitin konserton läpi, ja Sibelius sanoi pitävänsä tempoistani
ja fraseerauksestani. Hän kertoi olevansa hyvin tuskastunut eräiden
viulistien levytyksiin. Hän vahvisti oman käsitykseni konsertosta.
Hänen mukaansa se täytyi soittaa suureen tyyliin.
Paljon muuta en vierailusta muistakaan, sillä hänen persoonansa
täytti koko huoneen."
Eugene
Ormandy (1899-1985)
Eugene Ormandy oli aikansa kuuluisimpia
kapellimestareita. Hän toimi Philadelphian orkesterin ylikapellimestarina
1938-1980.
"Kesäkuussa 1955 minulla oli kunnia esitellä Philadelphian orkesteri
sävellyksen mestarille Jean Sibeliukselle. (...) Tämä oli ollut
toiveeni niiden monien vuosien ajan, kun olimme soittaneet hänen
musiikkiaan ja kun olin itse saanut etuoikeuden johtaa hänen musiikkiaan
vuosittain järjestettävillä Sibelius-festivaaleilla: halusin tuoda
orkesterini, joka oli niin läheisesti yhteydessä hänen musiikkiinsa,
lähelle myös Sibeliusta ihmisenä.
Kun katselin kollegojeni kävelevän ylös pitkää koivujen varjostamaa
polkua, joka johti hänen eristyksissä olevaan huvilaansa Järvenpäässä,
saatoin nähdä, että sade ei suinkaan latistanut heidän intoaan.
Muistin samalla ensimmäisen oman vierailuni suuren mestarin luona
ja tunteet, joita silloin tunsin. Se tapahtui 1951, johdettuani
useita konsertteja ensimmäisillä kansainvälisillä Sibelius-viikoilla.
Tiesin hyvin, mitä kollegani tunsivat, kun Sibelius astui etukuistille
tervehtimään heitä. Hänen askelensa oli vakaa ja hän piti päätään
ylväästi pystyssä. Kun saa olla kasvokkain todellisen nerouden
ilmentymän kanssa, kun saa olla läsnä ihmisen kanssa, joka puhuu
musiikillaan maailmalle, tietää kokeneensa jotain hyvin harvinaista
ja unohtumatonta (...)
Keskustelu hänen kanssaan rajoittui vain harvoin musiikkiin. Hän
piti sormensa maailman pulssilla vaikka olikin vapaaehtoisesti
valinnut eristäytymisen. Hän oli hämmästyttävän terävä monissa
musiikillisissa ja muissakin analyyseissaan. Hän oli myös täysin
rehellinen oman musiikkinsa suhteen. Hän omisti monia sinfonioidensa
ja sävelrunojensa levytyksiä, joita hän kuunteli tarkasti ja kriittisesti.
Hänen kritiikkinsä koski sekä tulkintoja että itse sävellyksiä."
Yehudi
Menuhin (1916-1999)
Yhdysvaltalainen viulisti Yehudi
Menuhin oli 1900-luvun kuuluisimpia muusikoita. Hän tapasi Sibeliuksen
vieraillessaan Sibelius-viikon solistina Helsingissä 1955.
"Minulla oli onnea, koska silloin hän ei ollut humalassa. Käsittääkseni
hän joi paljon, mutta tavatessamme hän oli selvinpäin ja hyvin
ystävällinen ja vieraanvarainen. Oli kaunis ruskapäivä ja istuimme
kuistilla. Hän oli leppoisa, itsensä kanssa rauhassa oleva vanhus.
Hätkähdin, kun hän kysyi, kuka
on vuosisadan suurin säveltäjä. Hänellähän oli itselläänkin tietty
oikeutus titteliin, ja olisi ollut epäkohteliasta mainita joku
toinen. Onneksi hän päästi minut pälkähästä ja sanoi, että hänen
mielestään vuosisadan suurin säveltäjä oli Bartók. Se ilahdutti
minua, sillä olin tuntenut Bartókin ja arvostan häntä tavattomasti."