Merkillistä, että musiikille aina yritetään hakea selityksiä. Itse asiassa sävellys on sieluntila, jota ei voi ilmaista muuten kuin sävelin. Nyt se tulikin oikein hyvin sanotuksi. Sitähän se juuri on. Sieluntila, jota ei voi ilmaista muulla tavoin.
(Santerli Levas 1960b)
Sinfoniani ovat olleet jaakopinpainia. Mutta nyt ne ovat sellaiset kuin niiden pitää olla.
(Santeri Levas 1960b)
Kullervo
Kajuksen ystävät eivät pitäneet Kullervosta. Polttivat nk. äänet. Kajus säilytti partituurin. (Jussi Jalakselle syksy 1945)
Kullervolla aloitin uuden tyylin. Sitä tyyliä ovat nyt jo monet nuoremmat säveltäjät käyttäneet. Syntyessään Kullervo oli aarreaitta, mutta se on aikoja tyhjennetty.
(Santeri Levas 1960)
Satu
Kun olin saanut Sadun valmiiksi vein sen tuoreena sitojalle. Jouluaattona kävin sen noutamassa ja muste oli tarttunut vastakkaisille sivuille niin että partituuri oli aivan pilallinen. Ryhdyin heti kirjoittamaan sitä uudelleen, mitä anoppini ihmetteli, kun oli joulu.
(Jussi Jalakselle 31.12.1943
Karelia-sarja
Sain muistaakseni viime vuonna Karelia-suiten partituurin alkuperäisessä laajuudessaan Kajanuksilta, jotka olivat sen jostain löytäneet. Siinä on monta osaa, lopussa m.m. Maamme-laulu.
Oli hauskaa todeta, että painetut osat ovat täysin alkuperäisessä muodossaan.
(Jussi Jalakselle 31.12.1943)
Lemminkäinen
Minä tahtoisin enemmän ylpeyttä meihin suomalaisiin. Ei ’kallella kypärin’! Mitä meillä on häpeämistä? Tämä ajatus käy läpi Lemminkäisen kotiinpaluun. Lemminkäinen vetää vertoja mille kreiville tahansa. Hän on ylimys, ehdottomasti ylimys.
(Väisänen 1921)
Kappaleen lopussa oleva kehtolaulu on äidin rakkaus, joka haravoi kokoon Lemminkäisen palaset Tuonelan joesta.
(Jussi Jalakselle 26.8.1948)
Oikeastaan minulla on 9 sinfoniaa, sillä Kullervo ja Lemminkäinen sisältävät puhtaasti sonaattimuotoisia osia.
(Jussi Jalakselle kesäkuussa 1957)
I sinfonia
Sinfoniani eivät kuulu ensinkään Kalevalan piiriin. Ensimmäistäkään sinfoniaa säveltäessäni en ajatellut Kalevalaa.
(Santeri Levas 1960)
II sinfonia
II sinfonia on sielunrippi
(Jussi Jalakselle 31.12.1943)
III sinfonia
III sinfonia sopii hyvin pienelle orkesterille. Esitin sen Moskovassa orkesterilla, jossa oli 12 alttoviulua j.n.e., ja puupuhaltajat miltei peittyivät. Kun painatin sen, aioin merkitä nuotteihin, ettei orkesteri saa olla yli 50-miestä.
III sinfonia Finaalin poco a poco piu stretton tarkoituksena on vain estää tempon hidastumista. Sen syntymän aikoina oli vallalla Saksasta tullut tapa tehdä loputtomia levennyksiä. Tätä ”plyyshihuonekalujen pompöösia paatosta” estämään on tarkoitettu stretto-merkintä.
Rimsky Korsakov sanoi III sinfoniani kuullessaan pudisti päätään ja sanoi: ”Miksi ette tee niinkuin on tapana; tulette näkemään, ettei yleisö voi tätä seurata eikä ymmärtää.” Ja nyt olen varma siitä, että minun sinfonioitani soitetaan enemmän kuin hänen.
(Jussi Jalakselle 18.6.1940)
III sinfonia oli yleisölle pettymys, sillä kaikki odottivat samanlaista kuin II Mainitsin tästä Gustav Mahlerille hänen täällä käydessään, ja hänkin totesi, että ”jokaisella uudella sinfonialla menettää ne, jotka edellisillä on saanut”.
(Jussi Jalakselle 8.1.1943)
III sinfonian Siloti johti Pietarissa. Hän esim. lopetti II osan vienosti kuin jonkin romanssin, ja huomautin hänelle, että sen pitää olla vakuuttavampi.
(Jussi Jalas 8.1.1943)
Finaalin ”loppumarssi” ei saa olla liian nopea: uskonnollinen tunnelma.
(Jussi Jalakselle 8.1.1943)
IV sinfonia
IV sinfoniassa ei tarvita kovin suurta orkesteria.
(Jussi Jalakselle 1.10.1939)
IV sinfoniaa sävelsin Hotelli Fenniassa. Kajanus kävi tervehtimässä ja kysyi, miksi rasitin itseäni niin paljon. Mutta olen tyytyväinen, että sen tein, sillä en voi vieläkään löytää siitä yhtään nuottia, jonka voisin poistaa enkä löydä myös mitään lisättävää, mikä antaa voimaa ja tyydytystä. IV sinfonia edustaa hyvin oleellista ja suurta osaa minua; ”Kyllä minä olen iloinen, että olen tuon kirjoittanut”.
(Jussi Jalakselle 1940-luvulla)
Stokowski liioittelee IV:ssa (m.m. suuret kellot finaalissa) ja yrittää siitä tehdä jotain intialaista uskonnollista tai m.s., mitä se ei ole.
(Jussi Jalakselle 29.7.1942)
Kun I kerran esitin IV sinfoniani ei tullut ainoatakaan aplodia, eikä kukaan tullut kiittämään. Ainoastaan Eero Järnefelt, jolle se on omistettu, tuli ja sanoi, ”Nyt lähdetään Seurahuoneelle.” (Jussi Jalakselle 31.12.1943)
Bardi
Bardi ikään kuin kertoo muinaisskandinaavisen (viikinkiaikaisen) balladin.
(JS: Ernst Tanzberger. Sit. Santeri Levas 1960b)
Luonnotar
Luonnotar oli kaikkein parhaita teoksiani.
(JS noin 1945. Santeri Levas 1960b)
VI sinfonia
VI sinfoniasta tulee aina mieleeni ensilumen tuoksu.
(Jussi Jalakselle 31.12.43)
VII sinfonia
Tätä sinfoniaa esitettäessä on tärkeätä, että alku ja loppu johdetaan hyvin adagio.
(JS: Basil Cameron lokakuu 1949. Sit. Santeri Levas 1960b)
VIII sinfonia
Johdin uutta teostani, jossa oli m.m. eräs sarrusofonikohta, kun heräsin.
(Jussi Jalakselle 8.1. 1943)
Uuden teokseni suhteen, jonka tahdon saada valmiiksi ennen kuin menen hiljaisuuteen, tahtoisin antaa sinulla erästä viitteestä [epäselvä sana].
(Jussi Jalakselle 13.6.1943)
Kuoltuani muistakaa, että kaikki skitsini on poltettava. En halua, että kukaan kirjoittaa Sibelius letzten Gedanke tms.
(Jussi Jalakselle 17.7.1943)
Joka sinfoniaani varten olen kehittänyt erikoisen tekniikan. Se ei saa olla ulkokohtaista vaan sen p.o. elettyä. Uuden teokseni suhteen kamppailen juuri näiden asiain kanssa.
(Jussi Jalakselle 17.7.1943)
Elämäni loppuu pian, ja tahtoisin saada valmiiksi erään teoksen. Jos kuolen kesken, on kaikki ollut turhaa.
(Jussi Jalakselle 12.12.1943)
Westerlund oli halunnut painattaa 5 pianokappaletta op. 114
”En anna niitä nyt julkisuuteen, sillä ne eivät (pikku kappaleet) ole varsinaisesti minun alaani. Vasta kun minulla on suuret muodot edessä, tunnen olevani omalla alallani. Kun en pitkään aikaan ole uutuuksilla esiintynyt, en halua päästää näitä julkisuuteen ennen kuin olen tekeillä olevan suuren teokseni julkaissut.”
(Jussi Jalakselle 24.2.1945)
Uusi sinfonia on päässäni. Saa nyt sitten nähdä miten sen käy. Mutta se elää! Askartelen usein sen parissa yöllä.
(Kesällä 1953. Santeri Levas 1960b)
TAPIOLA
Kajanuksen Tapiola-levy on liian hidas.
(Jussi Jalakselle 9.4.1943)
Kajanus ei tuntenut Tapiolaa kyllin hyvin mennessään Lontooseen sitä johtamaan.
(Jussi Jalakselle 7.12.1943)
Elegantti ranskalainen pehmeys ei sovi Tapiolaan. Iskevyys ei ole T:lle vierasta.
(Jussi Jalakselle 12.12.1943)
Innoitukseni Tapiolaan sain kokonaan luonnosta tai paremminkin jostain, mitä ei voi sanoin ilmaista.
(Santeri Levas 1960b)