Takaseinällä näkyy Axel Gallénin kolmas vuoden 1894 työ Ainolassa. Se on kolmiosainen akvarelli, jota usein kutsutaan nimellä ”Satu”.
Gallén on tehnyt fantasiamaiseman, johon hän on liittänyt luonnoksensa Sibeliuksesta Symposion-taulua varten. Nämä olivat yhdistettynä kaksiosaiseksi teokseksi näyttelyssä Helsingissä keväällä 1894. Eero Järnefelt kävi taulua katsomassa ja kehui sitä kirjeessään 9. kesäkuuta Louis Sparrelle, mutta päätti sitten kritiikkinsä:
”Minkäänlaista tunnelmaa en kuitenkaan voi nähdä taulussa ja vielä vähemmän samaistumista Sibeliuksen musiikkiin, jota hän (Gallén) lienee tavoitellut.”
Tarinan mukaan Gallén lisäsi tauluunsa tyhjän tilan antaessaan teoksensa Sibeliukselle lahjaksi ja pyysi tätä piirtämään siihen teeman sinfonisesta runostaan Satu. Sibelius ei toteuttanut Gallénin toivomusta.
Kirjaston muista taide-esineistä mainittakoon taidemaalari Paul Gauguinin pojan B. Gauguinin tekemä patsas ”Laulavat munkit” Gallénin taulun vieressä ja kaksi Sibelius-reliefiä oikeanpuoleisella seinällä, Wäinö Aaltosen (1894-1966) 80-vuotislahja [kuva alla] ja Kain Tapperin (s. 1930) teos vuodelta 1954.